Den grna milen

King, Stephen

| 1997

DEN GRNA MILEN r en ny film med Tom Hanks, baserad p Stephen Kings roman med samma namn. Frank Darabont, mannen bakom kritikerrosade "Nyckeln till frihet" regisserar. Darabont var frra ret ven aktuell som manusfrfattare till "Rdda menige Ryan" i regi av Steven Spielberg. ven i denna film spelar Hanks huvudrollen. DEN GRNA MILEN utspelas 1932 i ett amerikanskt fngelse vid namn Cold Mountain. Paul Edgecombe (Tom Hanks) r chef ver avdelning "E", eller "den grna milen" som avdelningen kallas p grund av det grna golv som de ddsdmda fngarna mste betrda p vg till den elektriska stolen. En av dessa fngar r John Coffey, en man som har dmts till dden fra att ha vldtagit och mrdat tv unga flickor. Frgan r bara: r han oskyldigt dmd fr tv mord som han inte har begtt? Edgecombe, som precis som Coffey r en tystlten och tillbakadragen man, r inte helt sker p...

lskar denna boken, och filmen... en del kanske tycker att det r lite flummig med vernaturliga inslag, men den stannar i hjrtat.

Carola Sledd

2015-01-11

En av Kings absolut bsta bcker.

amanda hildur

2014-04-08

Tydligen r Den grna milen skriven som fljetng i frsta hand, fr att efterlikna Dickens stt att ge ut bcker. I den utgvan jag lste var de sex olika delarna fortfarande i sin orginalhelhet, dvs det var en bok i sex delar snarare n en lng. Och jag lskade det. Jag lskade ocks hur King fr boken att bli s spnnande och fin. Hur den, trots sitt hemska innehll, r s varm och vacker. P ngot stt lyckas Stephen King genom Paul Edgecombe skapa en inbjudande, vnlig atmosfr, ven kring den Grna Milen. Ddsstraffet ifrgastts genom medmnsklighet. Mnniskans ondska beskrivs - inte genom mrdarna, utan genom den omvrld som tycker sig ha rtt att utfra samma brott som det de dmda ska straffas fr - bara fr att de befinner sig p rtt sida om lagen. Ett varmt (och trdrypande) tips!

Anna H

2013-10-04

En fin och samtidigt hemsk bok dr King verkligen visar vad han gr fr.

Nicklas Bjrk

2013-05-30

Stephen Kings berttarkonst r poesi fr mina gon och hr r den som bst. Du mste tvinga dig sjlv att lgga ifrn dig boken, annars sitter du uppe och slukar sida efter sida och det r omjligt att inte bli knslomssigt engagerad i historien. Jag blir frbannad, jag skrattar, jag grter. Stephen King, du r vrldens bsta frfattare.

Ida Bjrkman

2012-10-24

Det jag lst r bra, men trots flera frsk lyckas jag inte lsa klart hela boken.

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Lste ut boken p tv dagar, jag kunde inte lgga ifrn mig den

Simon S

2012-04-03

Det r ofta man sger att man lskade vartenda ord i boken, ven om det fanns stycken man inte alls var lika frtjust i som andra. Nr jag nu sger att jag lskade vartenda ord i boken s menar jag det bokstavligt. Ett av Kings absolut bsta verk jag lst.

Sofie Bergstrand

2011-12-22

Gripande

Lars Hindgren

2011-11-22

Lste boken som en fljetong totalt 6 delar. Anledning till att den gavs ut p detta stt var tydligen att du inte skulle kunna lsa i slutet p boken.

2011-01-16

En bra och sorglig historia! Lste den ungefr samtidigt som filmen kom ut.

Marc Moore

2010-11-07

Var desperat efter en bok s jag brjade lsa den. Visade sig vara en av de bsta bckerna jag lst!

Lotta Svensson

2010-10-30

Gillar Stephen Kings filmer bttre n bckerna.

Emelie S

2010-09-14

Filmen r bttre. Jag gissar att jag hade alldeles fr stora frvntningar, fr boken r alltid bttre. Men inte i det hr fallet. Gav den en 4a, men hade den varit i samma klass som filmen hade den ftt en 5a, helt klart!

Josefine Ejebjrk

2010-09-05

Lste boken i sex delar, en tidig version som nog har slutats slja nu. En av Kings bsta bcker och filmen kompletterade boken bra.

Kalle Anka

2010-06-15

Kings berttarkonst r som strst i sdana hr, lite ovanliga, icke-rysare.
Fler exempel r "Drakens gon", "Dolores Caiborne", "Hstgrning" (Stand by me)och "Vrbedrift" (Nyckeln till Frihet)".

Bengt Mnsson

2010-04-04

Utspelas i ett fngelse fr ddsdmda och indirekt ett inlgg mot ddsstraffet.

Gunvi Lundqvist

2010-03-22

Kan det bli bttre har jag frgat mig flera gnger och nskat en bok som skulle ge lika mycket, finns inte srskilt mnga. Denhr borde f fem plus.

Anna Sandstedt

2010-02-10

King r s bra p att skriva om mnniskor, det r s att man tappar andan.

en bok som inte gr att lgga ifrn sig.

Stina Thunberg

2009-08-18

Eleven tyckte att det var en bok som var svr att lgga ifrn sig.

A Bookaholic Swede

2009-06-23

En bra bok som berr. Min favoritkaraktr var Mr Jingles, vilken underbar liten mus.