Den gröna cirkeln

Casta, Stefan

| 2010

Händelserna utspelar sig en liten bit in i framtiden: En tisdag i november försvinner fyra ungdomar spårlöst från kulturskolan Fågelboet. Ingen vet vart de tar vägen. Inte ens de själva vet var de har hamnat när de driver i land med sin flotte! Det här är ett försök att rekonstruera vad som hände dem och vad de upplevde. Det bygger på en dagbok och filmer som de lämnade efter sig.

Klass 4C, Ryaskolan

2021-12-01

En tisdag i november blev fyra ungdomar spårlöst av kulturskolan. Den var bra!

Sara Krondahl

2013-03-11

Boken hade en tydlig drivare vilket gjorde att man lätt fastnade. Kommer de bli räddade, kommer det att lösa sig för dem? En annan drivare för mig var den döda familjen, jag ville veta vad som hänt med dem. Men jag tycker boken hade mer än en spännande handling, Ett vackert språk, starka karaktärer. Humoristiska, nästan absurda tankar blandas med allvaret och skräcken. Sättet den är skriven på, blandningen mellan Judits tankar och filmandet ut tredje person tyckte jag var väldigt intressant.

Emelie Lindberg

2011-09-22

Mycket intressant och märklig, hade helst velat få mer förklarat men rekommenderar den ändå eftersom den är så pass ovanlig.

tyckte till en början att det var en förbannat märklig bok. det stämde visserligen till sista sidan men var den inte väldigt härlig och märklig på ett retligt men positivt sätt? har inte riktigt förstått allt som händer och inte händer, antar att vissa delar kommer bli klarare framöver och vissa stanna vid att vara diffusa. som det ska vara. judiths sätt att skriva och prata, fantomin och kalli anka och hennes tankar om lilla Tisdag och veckodagarna i övrigt älskade jag extra mycket. en bok jag aldrig skulle ha läst om det inte vore för sommarkurserna men som jag är himla glad att jag läste och läste ut!

Denna bok var rätt så bra tycker jag :)

FranZone c”,)

2011-05-04

Ganska spännande men lite för overklig (hur kunde han filma utan att ladda batterierna)!