Den gränslöse

Adler-Olsen, Jussi

| 2015

En telefonsignal skär genom källaren i Köpenhamns polishus och väcker kriminalinspektör Carl Mørck från den sedvanliga morgonluren med fötterna på skrivbordet. När Carl förstår att kollegan från Bornholm vill ha Avdelning Q:s hjälp med ett gammalt hopplöst fall blir han genast avvisande. I andra änden av tråden läggs luren tyst på. Några få timmar senare står det klart att konsekvenserna av Carls kallsinnighet varit katastrofala. Tillsammans med kollegorna Assad, Rose och Gordon dras Carl in i utredningen av en sjutton år gammal tragedi. En ung livsglad kvinna försvann från en folkhögskola på Bornholm och hittades död hängande i ett träd några kilometer därifrån. För den skeptiskt lagde Carl blir...

2023-10-30

Jag blev lite less på det här gänget där ett tag men gav dem nu en ny chans och tyckte det var bättre. Uppskattade till och med humorn lite mer än i tidigare böcker.

2021-02-21

Mycket välskriven och med en vindlande story som överraskar till slut. Att det är lite väl tillkrånglat och onödigt långt drar ner till en trea.

Lars B.

2020-07-05

En av de bättre i Adler-Olsens raktigenom utmärkta Mørck-svit.

Karin Almén

2018-08-11

Humor och spänning

2017-10-07

Jag började läsa den här serien för drygt tre år sedan och då slukade jag dem i ganska snabb takt. Tyvärr tyckte jag att böckerna tappade lite för varje del. Eftersom första boken började på så hög nivå så gjorde det inte så väldigt mycket. Förrän jag läste den femte, som jag upplevde som omständlig och lite trist. Kanske är det därför som denna sjätte del har blivit stående oläst i över två år. I min fortsatta satsning på att läsa ikapp serier så har nu turen äntligen kommit till denna. Läs mer på min blogg

Malin Magnander

2017-06-13

2017-06-05

Standard men en ganska ok standard. Humor och ganska sköna typer Carl, Rose och Assad. Svag 3:a

Henrik Johansson

2017-04-28

Lika många mord som genrestereotyper. Fartfylld och spännande förströelse.

Inger Jonsson

2017-03-25

Tycker det är upplivande med Carls assistenter. Tyvärr blev slutet av boken en besvikelse.

Göran Age

2017-01-10

Ända fram till upplösningen är det bra. Sen är det bara NEJ, inte nu igen. Variera dig Jussi!😔

Marita Ryen

2016-08-22

Böckerna om avd Q tillhör mina favoriter. Carl, Assad och Rose och deras kommentarer är helt underbara.

2016-02-13

Bra som alla Adler-Olsen men aningen för lång!

Lotta Strandberg

2016-01-08

Känns sorgligt att jag nu lyssnat klart på alla böcker Carl, Assad och Rose. Hoppas snart det kommer fler, detta var en av de bättre.

Helena Rasmusson

2015-10-04

Gillar verkligen böckerna om avdelning Q. Men detta är faktiskt den sämsta! Ändå helt ok!

Ann Simonsson

2015-09-21

Underbara avd Q. Mera Carl Mörck med personal önskas. Stefan Sauk gör personerna hur bra som helst.

Eva Jacobson

2015-07-27

Lite seg. Allt händer de sista 50 sidorna.

Pernilla Nilsson

2015-07-20

Inte riktigt lika bra som de tidigare Jussi, men dock väldigt bra! Jag älskar det språkliga tjäbblet mellan Carl och Assad, uppläst av Stefan Sauk.

rojo Z

2015-07-09

Lyssnade på Stefan Sauks fina uppläsning. Har lyssnat på övriga böcker också - även dessa upplästa av Stefan Sauk. Mycket spännande historier med udda deckarkaraktärer. Läs eller lyssna!

Björn Math

2015-07-09

Lever inte riktigt upp till de tidigare böckerna. Dock läsvärd.

Jessica Appelqvist

2015-06-28

Jag gillar sättet han skriver på men handlingen kändes lite segdragen denna gång tyvärr.

A H

2015-06-11

Jag gillar verkligen de här böckerna och har längtat efter denna uppföljare. Jag tycker dock inte den var lika bra som sina föregångare.

Jan Banan

2015-06-10

Den sista tredjedelen, samt Adler-Olsens fantastiska persongalleri i sina böcker om avdelning Q räddar denna sjätte bok i serien. Berättelsen är tämligen slätstruken och nästintill ointressant, men hans karaktärer gör jobbet och underhåller oss läsare ända. Ska också ge beröm till Stefan Sauk för ytterligare en legendarisk inläsning.

2015-05-25

Så som jag väntat på denna bok. Har aldrig förut blivit besviken på Adler-Olsen och Q-gruppen. Det har jag blivit nu, den är välskriven men seg och lite spänning kommer först i slutet.

2015-05-22

Det här är den sjätte delen i en planerad serie om tio böcker. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna om Avdelning Q, och tyckt mycket om dom.

Jag gillar verkligen den väldigt speciella danska polis-avdelningen med Carl, Assad, Rose, och Gordon.

Alla böckerna har en härlig humor, är mycket välskrivna, har sköna karaktärer, och bra kriminalfall.

Fast ändå så tyckte jag att just den här boken var något lite sämre än dom fem tidigare böckerna. Vet inte riktigt varför jag tyckte det, men den fångade mig inte riktigt på samma sätt bara.

Dom fem tidigare böckerna har fått 4,5 i betyg från mig, och den här boken får 4 av 5.

Rekommenderar ändå absolut boken, men läs helst hela serien från början. Den första boken i serien heter ?Kvinnan i rummet?.