Den gode tjuven

Tinti, Hannah

| 2009

En frldrals pojke lr sig konsten att ljuga men ocks att ska efter sanningen. Han fylldes av ett slags beklagan - liksom en saknad efter allt han nu skulle frlora: fisklukten, morgongrten, de tunna filtarna, de kalla stenvggarna som det ekade mellan. Men han visste hur det kndes att bli kvarlmnad, och fr frsta gngen i sitt liv var det inte han som skulle st vid porten med en molande knsla i magen och se p nr ngon annan fick fara hem. Han tog sig samman och sa det som alla sa - Jag kommer och hlsar p - och som alla de andra visste han att han aldrig skulle gra det.Han saknar sin vnstra hand, ett mysterium som har plgat 12-rige Ren hela livet, liksom vem hans frldrar r och varfr han vergavs som spdbarn till barnhemmet i klostret Saint Anthonys. En dag kommer en frslagen frmling till barnhemmet. Han presenterar sig som Benjamin Nab, Rens oknde...

Cecilia Kronvall

2010-09-26

Fantastiskt mysig bok med en del trar och en del kalla krar. Man fr inte vara rdd fr mlande beskrivningar av en del mindre behagliga saker. En bok om krlekens kraft trots omstndigheterna. rekommenderas varmt :)!

Anne-Lie Mnsson

2010-07-14

Bisarr existentiell deckare. Men det r bara ett stt att lsa den p. Det r ett ventyr, en roadmovie p 1860-talet.

Sara Kvistblom

2009-11-25

En riktig rvarhistoria!

Lena Willoch

2009-11-24

Tung story om frldralsa barn. Den var vldigt svrlst, jag lade den t sidan ett par gnger, men nr jag vl kom till slutet s var den vrd besvret.

Elisabeth Karlberg

2009-11-20

En trevlig bok som jag inte slppte nr jag vl brjat lsa. Hela dagen igr gickk t.

Sara Johansson

2009-08-13

En riktig prla! Ls ls ls!