Den goda grannen

Kowalski, William

| 2005

När Colt och Francie Hart av en slump upptäcker det 150-åriga huset under en biltur på landet blir de båda lika förälskade. De bestämmer sig snabbt för att köpa det, men när de börjar rusta upp den gamla gården blir det uppenbart att de har helt olika planer inte bara i fråga om huset utan också beträffande sitt liv tillsammans. Colt ser det som ett weekendställe att imponera på kolleger och klienter med, ett bevis på hans lysande framgångar som börsmäklare i New York. Francie, vars ungdomsdrömmar om att bli poet verkar alltmer avlägsna, känner hur hennes kreativitet vaknar i den säregna atmosfären i huset. Ju mer Francie och Colt lär sig om huset, dess historia och tidigare ägare, desto mer glider de isär. Sakta börjar de sjudande spänningarna i deras tioåriga äktenskap att nå kokpunkten. Och när Colt hamnar på kollisionskurs med de nya grannarna är krisen ett faktum. William...

Malin Bredenberg

2013-03-17

Köpte den mest på kul (låg i en hög med böcker för 5 kronor styck). Blev väldigt positivt överraskad - mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Kanske för att jag inte hade så höga förväntningar??

Ullis N

2010-02-10

Snälla, kan inte denna tråkiga bok ta slut snart tänkte jag under första halvan. Under andra halvan tog den sig dock rejält.
Min första invändning är växlandet mellan de som bodde i huset innan och de som flyttade dit. Jag brukar gilla generationsromaner, men har hittade jag ingen poäng i historien om det tidigare invånarna. De fick aldrig kött och blod.
Men visst; helt ok i slutändan.