Den glömda kartan

Billberg, Annika

| 2022

När Emma och Carl-Fredrik träffas igen känns allt precis som förra sommarlovet. Nästan. Carl-Fredrik märker att något inte står riktigt rätt till med Emma, men hon vill inte avslöja vad det är. Och hon märker knappt att han också tyngs av något som han tycker är jobbigt.En dag i skogen upptäcker de att ett bygge har dragit igång där torpet Benhagen en gång stod. Varför vet ingen vad det är som är i görningen? Och vem är kvinnan i den svarta bilen? Av en slump hittar de en gammal karta som pojken Albin ritade för över hundra år sedan. Men varför ritade han den? Hade han någon aning om vilket hemskt öde som väntade honom? Snart förstår de att det nog inte är en tillfällighet att tre okända män gräver i marken runt Benhagen. Har den gamla kartan en koppling till de mystiska sakerna som händer i Sörbodane den här sommaren?Den glömda kartan är den andra, fristående delen i serien om Mysterierna...

I ”Den glömda kartan” får vi följa med på en spännande jakt på svar på gåtor från det förflutna.

”Den glömda kartan” är en spänningsfyllt sommardeckare där nutid och dåtid möts.

Det här är ett mystiska sommaräventyr som även skildrar familj relationer med skilsmässor föräldrar, ett ämne som många av dagens barn kan relatera till.

Det här är en välskriven bladvändare där författaren Annika Billberg har lyckats med miljöbeskrivningen av ett somrigt, lantligt Dalsland. Även om historien innehåller två berättelser parallellt; en i nutid med Emma och Carl-Fredrik och dåtid med Albin, så blir inte handlingen otydlig eller svårbegriplig. Här är även språket skickligt anpassat efter tiderna och efter läsåldern.

”Den glömda kartan” är en fantasieggande sommardeckare med en medryckande handling om gåtor från förr som leder till ettå mystisk äventyr som kan läsas av äventyrslystna läsare mellan 9 till 15 år.

Nu ser jag fram emot att läsa den tredje delen som troligtvis kommer heta ”Speldosans hemlighet”.

Jag har läst Den glömda kartan av Annika Billberg, boken är utgiven av Lilla Hoi 2022. Det är sommarlov och Emma är äntligen tillbaka hos mormor och morfar i Sörbodane och kompisen Carl-Fredrik. Emma hinner knappt komma till Sörbodane innan mystiska saker börjar hända. Emma och Carl-Fredrik hittar en gammal karta som pojken Albin ritade för hundra år sedan. Varför ritade han den? Och vilka är de skumma typerna som bygger på tomten där Albins hus stod innan det brann ner? Den glömda kartan är den andra delen i serien Mysterierna i Sörbodane och den är precis lika välskriven och spännande som den första boken Dagboken i Ödehuset. Författaren är skicklig på att berätta två historier parallellt, en i nutid där vi får följa Emma och Carl-Fredrik och en i dåtid där vi får följa pojken Albin. Samtidigt som vi får ta del av ett spännande och mystiskt äventyr så får vi också ta del av Emmas sorg efter föräldrarnas skilsmässa. Den glömda kartan riktar sig till ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag vill även tipsa om boken till ålderskategorin 12-15 år. Boktips!