Den gamle och havet (Klassiska män)

Hemingway, Ernest

| 2009

Klassiska män Santiago är en gammal man som fiskar ensam i sin båt utanför Kubas kust. I åttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att få fisk. Men på den åttiofemte dagen får han napp. En svärdfisk som är lika stor som båten hugger på kroken. I mer än ett dygn, fram till det ödesdigra slutet, kämpar han ensam mot ett djur som är många gånger större och starkare än han själv. En storslagen berättelse, fylld av spänning och dramatik, i magnifik uppläsning av Max von Sydow.

Michelle Wall

2022-03-07

Rek!!!

Mattias Hellqvist

2021-02-08

Huvudkaraktären är alltför ytligt beskriven varför historien bitvis blir tråkig och ointressant. Pratet om att det mellan raderna finns mer av djupet jag saknade är dessvärre inte sant.

Anders Strandberg

2020-09-16

Ganska okomplicerad historia som fängslar och väcker tankar om vad som är viktig och vilken inställning man kan ha till livet.

Merith @boktoken

2020-01-27

En värdig klassiker och läsupplevelae

Frida

2018-06-05

Inte hans bästa.

Philip Stenström

2018-04-07

Den gamle och havet (engelska: The Old Man and the Sea) - Ernest Hemingway

Efter 84 dagar utan någon fiskelycka, i golfströmmen, återvänder den gamle till fiskehamnen. Den gamle, vid namn Santiago, är otursförföljd (-salao, den värsta formen av otur), påpekar föräldrarna till deras pojke, Manilo, som är hängiven den gamle. Pojken vill bistå den gamle till havet men uppmanas, av föräldrar och omgivning, att undvika Santiago. Pojken värnar och vårdar om Santiago men ombeds likaså av den gamle att arbeta på en annan båt med bättre fiskelycka. Den gamle lättar återigen ankare och beger sig ut ensam, i det stora blå. Och denna gång blir en kamp mellan man och hav som sent ska glömmas.

År 1953 tilldelades Den gamle och havet pulitzerpriset för bästa skönlitterära roman, och citerades av nobelkommitten som en av de främsta anledningar till att tilldela Ernest Hemingway med nobelpriset i litteratur 1954. Det är i kortromanen och klassikern Den gamle och havet som fiskaren Santiago, en utarmad gammal fiskare, ensam sätter segel till havs för att fiska. Det är den gamle och havet; kampen mellan man och hav. Havet benämns av den gamle vid kärt och älskat namn; la mar, femininum. Vid motgång och motstånd benämns havet; el mar, maskulinum. Det blir den gamle mot el mar; en kamp om överlevnad som återberättas med respekt och vördnad.

Det är ett otal gånger som jag läst denna tidlösa klassiker, på svenska, engelska och spanska. Kortromanen Den gamle och havet bär ett djupare budskap än bara den grundläggande och ytliga handlingen. Det är författaren Ernest Hemingways isbergsteknik som appliceras i Den gamle och havet. Det vill säga att texten inte går rakt på sak, utan det ska läsas mellan raderna. Den är en vacker och tårdrypande kortroman som i dess stil är av säregen toppklass. Låt ej denna kortroman gå obemärkt förbi.

Mikaelita Bovalius

2017-07-17

Inte min klassiker-favo direkt. För mig var stunderna med pojken väldigt vackra, vilket gjorde den första delen av boken till den bästa. Det fanns spänning under sekvenserna med hajarna. I övrigt var boken för stillsam för mig. De religiösa och biologiska liknelserna som ska finnas i den, förstod jag bara när jag läste epilogen till boken och artiklar om verket. Jag fann dock kopplingar mellan Ernest Hemingway och karaktären Santiago. Så för mig var denna klassiker rätt retsamt rogivande, men allt för stillsam och den sa inte allt jag önskar att den skulle säga.

Lovisa Ståtenhag

2017-06-20

En ingående skildring av en gammal erfaren fiskare inför sitt livs fångst. En bok som inrymmer många liknelser om livet, ofta såsom en jakt (fisketur) efter mer (större fisk) än vad vi behöver för vår nytta, men också en bok om livet som ett stretande där resultatet inte alltid motsvarar föreställningen, eller ens insatsen.

Läsvärd bok som klassiker och nobelprislitteratur, men alldeles för mycket fiskedetaljer för den ointresserade!

Danje Förlag

2017-01-10

Skar mig in i hjärtat. Fantastisk.

Danje Förlag

2017-01-10

Skar mig in i hjärtat. Fantastisk.

Linus Holtenstam

2015-04-24

Det var en fin bok med härligt språk och känsla.

ingemar jönsson

2014-10-29

Oerhört bra bok. Läst den säkert säkert tio gånger genom åren.
Läste den första gången i Engelskan i årskurs 8 tror jag...
Ojojoj det var många år sedan det.
En av mina topp 5 :-)
/Ingemar

SteffySivA .

2014-09-25

Läst under Svenska B-kurs. Otroligt seg under läsandets gång (trots sina få sidor) men på något sätt förtrollande när historian väl var slut. Fin på sitt eget sätt.

Matilda Jurell

2014-09-11

En till omfånget tunn bok som beskriver en mycket gammal mans resa ut på havet för att fånga sitt livs fisk. Späckad till bredden av symbolik, beskriver kanske Hemingway sitt eget liv och hans kamp om upprättelse under den här tiden av sitt liv. Vill man läsa en klassisk Hemingway bok rekommenderar jag inte den här boken, då många av Hemingways traditionella element saknas. Men vill man ha något att analysera och fundera över kan det här vara en passande bok.

Henrik Andersson

2014-06-29

Jaså Ernest fick både pulizerpris och nobelpris för det här? Jag köper det inte riktigt, varken den tunna storyn eller gubben själv gör det för mig. En del utsvävningar om respekten för havet gillade jag, men i övrigt var det inget härifrån jag kommer att ta med mig. Kanske får läsa om den nån dag och se om bilden skulle förändras.

Elin Nilsson

2014-05-03

Snabbt utläst men otroligt överskattad. Om en man och en fisk i en båt. Antar att det finns en fin symbolik och allt det där i berättelsen, men så ointressant ändå. Sämsta jag läst av Hemingway.

Maria Blomkvist

2013-11-18

Det är möjligt att den här boken rymmer symbolik som jag inte begriper. Min återkommande tanke under läsningen var mest: "Men snälla, bara släpp tillbaka den jädrans fisken!"

David Lindberg

2013-10-28

Nä,, inte min kopp te alls..

2013-10-16

Bra och tänkvärd berättelse. Inte bland de bättre Hemingway men likafullt en klassiker väl värd att läsa. Stark 3:a

Nina Nyström

2013-08-25

Snark.

D

David H

2013-05-04

Läste som ljudbok, Max von Sydow är uppläsare. Bra berättelse, men jag hade nog uppskattat den mer om jag läst den själv. Den gamle låter med Max stämma för gammal... Berörde mig inte så som jag hade förväntat av en klassiker som denna. Just nu mest nöjd med ätt ändå ha läst den...

Emelie G

2013-04-13

Fängslande

Lars Isaksson

2013-04-03

Vacker och rörande i all sin enkelhet.

Elisabeth E

2013-02-02

Det är bra berättat och inte särskilt tungläst men jag tycker ändå att det blir lite tråkigt. Hemingway är nog inte min kopp te.

Saga Fogel

2012-10-27

Så överskattad. En gubbe som är ute i en båt och fiskar bara. Dessutom ogillar jag Hemingway som person.

David Karlsson

2012-10-21

Boken har budskap. Hoppet är det sista som överger människan.

Mattias Hellqvist

2012-09-18

Tråkig och utan mänskligt djup. Överreklamerad författare enligt min uppfattning.

Mattias Lönnebo

2012-09-17

När bestsellerlistorna toppas av böcker på 700 sidor så är det befriande att läsa denna pärla på under 100 och inse att den slår dem alla. Den är oförglömlig, väl värd sitt Nobelpris. Fantastiska karaktärer och språk. Vänskap, naturskildring, livets kamp. Litteratur blir inte bättre än så här. Läs den!

Mattias Lönnebo

2012-09-17

Oerhört bra och rörande. Litteratur när den är som bäst och väl värd sitt Nobelpris.

Nanna Naumann

2012-06-20

Inte den bästa Hemingway jag har läst, men ok.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Bra

Sina Ar

2012-03-11

Det tog ett visst antal sidor att komma in i historien och trots att boken är så tunn så tog det mig ganska lång tid att läsa ut den just för att jag inte ville missa några av undertexterna som Hemingway så skickligt placerar. Bokens handling är inte om den gamle och havet. Boken handlar om så mycket mer än det. Tack och lov, för annars så är historien inte så mycket för världen. Men om man kan läsa mellan raderna så är de thär något man ska ta sig an. Oerhört kort bok så om du inte tycker om den så har du i alla fall inte slösat bort alldeles för mycket tid. All som allt så tycker jag att det är ett mästerverk som måste läsas. Helst när man är gammal nog att uppskatta den. :)

2011-10-26

Tror att jag läste Den gamle och havet första gången när jag var i 18-års åldern. Nu läser jag om den och glädjs åt återseendet. Historien kommer tillbaka till mig och jag ser en mängd bilder som texten föder. Undrar om det var lika länge sedan som jag såg den filmatiserade versionen med Spencer Tracy i huvudrollen?

jenny modin

2011-09-13

Skitbra. Punkt slut.

Björn F

2011-05-21

Jag upplevde boken som en väldig besvikelse under de första 30 sidorna, vilket är ganska mycket i en kort bok som denna.

Men därefter hände något makalöst. Det kändes lite som en knapp som tryckts ned och så vart det väldigt spännande, emotionellt och man kände att det fanns mycket symbolism inbakat i de omsorgsfulla ordvalen.

Detta var min första bok av Hemingway och i början var jag helt oförstående för att han fått Nobelpriset medan jag i slutet inte kan göra annat än att helt klart sympatisera med deras beslut (åtminstone om man bara går efter den här boken).

En 4a då jag hade velat se en mer engagerande början på boken.

Lars Andersson

2011-05-17

En trevlig skildring av en mansroll som är på utdöende. Svag 3:a.

Victoria G

2011-05-15

Nja... Visst grips man tag av berättelsen om den gamla mannen och hans kamp för att få fisken, men vad betyder det hela egentligen? Men samtidigt är historien så oklart berättad att mycket går förlorat. Hemingway är tydligen inget för mig...

Sofie Petersson

2011-05-14

Den gamle och havet handlar om Santiago som fiskar ensam i en båt utanför Kubas kust. I åttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att få en enda fisk. Men på den åttiofemte dagen nappar en svärdfisk som är större än båten på kroken. Efter ett helt dygns kamp på liv och död är allting över. Den gamle vinner och svärdfisken är död. Med fisken fastsurrad vid relingen kan Santiago äntligen styra fören hemåt, men stim av hajar känner blodslukten och vill beröva honom fångsten. Det finns många undertoner i den korta boken- känslan av övergivenhet, respekten för det större och den lilla människans kamp. Det är svårt att läsa boken utan att ta med sig vetskapen om att det är en klassiker, knappt ens kritiserad av de stora elefanterna, litteraturvetarna. Jag bär med mig den, kampen, men inte mer. Jag älskar den inte, den griper inte tag i mig.

Elin Stenblom

2011-03-23

Låt det ta tid att läsa den här boken. Den behöver få sjunka in.

Mattias Renström

2011-03-14

Ja jag vet inte... jag måste ha missat något, för vad är det som är så speciellt egentligen? Inte så rörande eller fint som folk sagt, men inte för den delen dåligt, så en trea är ett rättvist betyg.

Liza Bolin

2011-02-08

I min enfald associerar jag ofta klassiker med tråkighet, och efter att ha läst ett kort stycke ur "Farewell to arms" i en kurs har jag även associerat Hemingway med tråkighet. Men! Så fel man kan ha! Den gamle och havet är koncis, filosofisk och himla himla bra, och inte alls tråkig.

Johannes Soldal

2010-10-09

Hemingways sätt att klippa av slutet på novellerna och sparsamma språk, lämnar läsaren i grym ovisshet. Novellerna varierar i kvalitet, men överlag brutalt värmande. Som en varm kopp kaffe en kall höstdag. Det känns passande.

Sara .

2010-09-23

Inte så bra som jag hade hoppats men en novell jag nog kommer minnas.

Marika Schütz

2010-08-24

Som femtonåring var jag för otålig, nu njuter jag av tempot i den gamle

Lotta Berling

2010-07-10

Min ljudboksdebut, bortsett från sagor på kassettband i barndomen. Jag kan inte tänka mig en mer passande uppläsare än Max von Sydow för denna fina berättelse om en gammal man och en jättelik svärdfisk.

Linda Hultén

2010-06-21

Underbar bok. Max von Sydow är briljant som uppläsare till ljudboken.

Sandra Frandén

2010-05-15

Jag älskar boken och bär ofta med mig den under dagarna för att kunna koppla bort från världen i några minuter.
Hemingway var ett geni och en mästare med det skriva ordet.

Kjell Jacobsson

2010-05-14

Man känner verkligen med den gamle mannen !

zara K

2010-04-27

Det intressanta med boken är inte handlingen i sig utan hur man tolkar den. Är det människans kamp mot naturen? Hur mycket är månniskan villig att "offra" för att få tillbaka respekten i "byn"? "Den som gapar efter mycket..." Eller är det en inre kamp för att återfå självrespekten på äldre dagar, att hitta något att leva för i nuet istället för att bara drömma sig tillbaka till heroiska ungdomsbravader... Bara några tolkningar av denna enkla, korta fiskehistoria av Hemingway.

123 Linnea

2010-04-16

Jag tyckte helt enkelt att den var genialisk!