Den gamle och havet

Hemingway, Ernest

| 1985

Santiago är en gammal man som fiskar ensam i sin båt utanför Kubas kust. I åttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att få fisk. Men på den åttiofemte dagen får han napp. En svärdfisk som är lika stor som båten hugger på kroken. I mer än ett dygn, fram till det ödesdigra slutet, kämpar han ensam mot ett djur som är många gånger större och starkare än han själv.  Källa Adlibris

Mikaelita Bovalius

2017-07-17

Inte min klassiker-favo direkt. Fr mig var stunderna med pojken vldigt vackra, vilket gjorde den frsta delen av boken till den bsta. Det fanns spnning under sekvenserna med hajarna. I vrigt var boken fr stillsam fr mig. De religisa och biologiska liknelserna som ska finnas i den, frstod jag bara nr jag lste epilogen till boken och artiklar om verket. Jag fann dock kopplingar mellan Ernest Hemingway och karaktren Santiago. S fr mig var denna klassiker rtt retsamt rogivande, men allt fr stillsam och den sa inte allt jag nskar att den skulle sga.

Lovisa Sttenhag

2017-06-20

En ingende skildring av en gammal erfaren fiskare infr sitt livs fngst. En bok som inrymmer mnga liknelser om livet, ofta ssom en jakt (fisketur) efter mer (strre fisk) n vad vi behver fr vr nytta, men ocks en bok om livet som ett stretande dr resultatet inte alltid motsvarar frestllningen, eller ens insatsen.

Lsvrd bok som klassiker och nobelprislitteratur, men alldeles fr mycket fiskedetaljer fr den ointresserade!

Danje Frlag

2017-01-10

Skar mig in i hjrtat. Fantastisk.

Danje Frlag

2017-01-10

Skar mig in i hjrtat. Fantastisk.

Linus Holtenstam

2015-04-24

Det var en fin bok med hrligt sprk och knsla.

ingemar jnsson

2014-10-29

Oerhrt bra bok. Lst den skert skert tio gnger genom ren.
Lste den frsta gngen i Engelskan i rskurs 8 tror jag...
Ojojoj det var mnga r sedan det.
En av mina topp 5 :-)
/Ingemar

SteffySivA .

2014-09-25

Läst under Svenska B-kurs. Otroligt seg under läsandets gång (trots sina få sidor) men på något sätt förtrollande när historian väl var slut. Fin på sitt eget sätt.

Matilda Jurell

2014-09-11

En till omfnget tunn bok som beskriver en mycket gammal mans resa ut p havet fr att fnga sitt livs fisk. Spckad till bredden av symbolik, beskriver kanske Hemingway sitt eget liv och hans kamp om upprttelse under den hr tiden av sitt liv. Vill man lsa en klassisk Hemingway bok rekommenderar jag inte den hr boken, d mnga av Hemingways traditionella element saknas. Men vill man ha ngot att analysera och fundera ver kan det hr vara en passande bok.

Henrik Andersson

2014-06-29

Jas Ernest fick bde pulizerpris och nobelpris fr det hr? Jag kper det inte riktigt, varken den tunna storyn eller gubben sjlv gr det fr mig. En del utsvvningar om respekten fr havet gillade jag, men i vrigt var det inget hrifrn jag kommer att ta med mig. Kanske fr lsa om den nn dag och se om bilden skulle frndras.

Elin Nilsson

2014-05-03

Snabbt utlst men otroligt verskattad. Om en man och en fisk i en bt. Antar att det finns en fin symbolik och allt det dr i berttelsen, men s ointressant nd. Smsta jag lst av Hemingway.

Maria Blomkvist

2013-11-18

Det r mjligt att den hr boken rymmer symbolik som jag inte begriper. Min terkommande tanke under lsningen var mest: "Men snlla, bara slpp tillbaka den jdrans fisken!"

David Lindberg

2013-10-28

N,, inte min kopp te alls..

2013-10-16

Bra och tnkvrd berttelse. Inte bland de bttre Hemingway men likafullt en klassiker vl vrd att lsa. Stark 3:a

Nina Nystrm

2013-08-25

Snark.

David H

2013-05-04

Lste som ljudbok, Max von Sydow r upplsare. Bra berttelse, men jag hade nog uppskattat den mer om jag lst den sjlv. Den gamle lter med Max stmma fr gammal... Berrde mig inte s som jag hade frvntat av en klassiker som denna. Just nu mest njd med tt nd ha lst den...

Emelie G

2013-04-13

Fngslande

Lars Isaksson

2013-04-03

Vacker och rrande i all sin enkelhet.

Elisabeth E

2013-02-02

Det r bra berttat och inte srskilt tunglst men jag tycker nd att det blir lite trkigt. Hemingway r nog inte min kopp te.

Saga Fogel

2012-10-27

S verskattad. En gubbe som r ute i en bt och fiskar bara. Dessutom ogillar jag Hemingway som person.

David Karlsson

2012-10-21

Boken har budskap. Hoppet r det sista som verger mnniskan.

Mattias Hellqvist

2012-09-18

Trkig och utan mnskligt djup. verreklamerad frfattare enligt min uppfattning.

Mattias Lnnebo

2012-09-17

Nr bestsellerlistorna toppas av bcker p 700 sidor s r det befriande att lsa denna prla p under 100 och inse att den slr dem alla. Den r ofrglmlig, vl vrd sitt Nobelpris. Fantastiska karaktrer och sprk. Vnskap, naturskildring, livets kamp. Litteratur blir inte bttre n s hr. Ls den!

Mattias Lnnebo

2012-09-17

Oerhrt bra och rrande. Litteratur nr den r som bst och vl vrd sitt Nobelpris.

Thomas Sievert

2012-07-01

Hemingway gr en inte besviken. Riktigt tnkvrd liten bok som vxer varje gng man lser den.

Nanna Naumann

2012-06-20

Inte den bsta Hemingway jag har lst, men ok.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Bra

Sina Ar

2012-03-11

Det tog ett visst antal sidor att komma in i historien och trots att boken r s tunn s tog det mig ganska lng tid att lsa ut den just fr att jag inte ville missa ngra av undertexterna som Hemingway s skickligt placerar. Bokens handling r inte om den gamle och havet. Boken handlar om s mycket mer n det. Tack och lov, fr annars s r historien inte s mycket fr vrlden. Men om man kan lsa mellan raderna s r de thr ngot man ska ta sig an. Oerhrt kort bok s om du inte tycker om den s har du i alla fall inte slsat bort alldeles fr mycket tid. All som allt s tycker jag att det r ett msterverk som mste lsas. Helst nr man r gammal nog att uppskatta den. :)

Anders Brjesson

2011-10-26

Tror att jag lste Den gamle och havet frsta gngen nr jag var i 18-rs ldern. Nu lser jag om den och gldjs t terseendet. Historien kommer tillbaka till mig och jag ser en mngd bilder som texten fder. Undrar om det var lika lnge sedan som jag sg den filmatiserade versionen med Spencer Tracy i huvudrollen?

jenny modin

2011-09-13

Skitbra. Punkt slut.

Bjrn F

2011-05-21

Jag upplevde boken som en vldig besvikelse under de frsta 30 sidorna, vilket r ganska mycket i en kort bok som denna.

Men drefter hnde ngot makalst. Det kndes lite som en knapp som tryckts ned och s vart det vldigt spnnande, emotionellt och man knde att det fanns mycket symbolism inbakat i de omsorgsfulla ordvalen.

Detta var min frsta bok av Hemingway och i brjan var jag helt ofrstende fr att han ftt Nobelpriset medan jag i slutet inte kan gra annat n att helt klart sympatisera med deras beslut (tminstone om man bara gr efter den hr boken).

En 4a d jag hade velat se en mer engagerande brjan p boken.

Lars Andersson

2011-05-17

En trevlig skildring av en mansroll som r p utdende. Svag 3:a.

Victoria G

2011-05-15

Nja... Visst grips man tag av berttelsen om den gamla mannen och hans kamp fr att f fisken, men vad betyder det hela egentligen? Men samtidigt r historien s oklart berttad att mycket gr frlorat. Hemingway r tydligen inget fr mig...

Sofie Petersson

2011-05-14

Den gamle och havet handlar om Santiago som fiskar ensam i en bt utanfr Kubas kust. I ttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att f en enda fisk. Men p den ttiofemte dagen nappar en svrdfisk som r strre n bten p kroken. Efter ett helt dygns kamp p liv och dd r allting ver. Den gamle vinner och svrdfisken r dd. Med fisken fastsurrad vid relingen kan Santiago ntligen styra fren hemt, men stim av hajar knner blodslukten och vill berva honom fngsten. Det finns mnga undertoner i den korta boken- knslan av vergivenhet, respekten fr det strre och den lilla mnniskans kamp. Det r svrt att lsa boken utan att ta med sig vetskapen om att det r en klassiker, knappt ens kritiserad av de stora elefanterna, litteraturvetarna. Jag br med mig den, kampen, men inte mer. Jag lskar den inte, den griper inte tag i mig.

Elin Stenblom

2011-03-23

Lt det ta tid att lsa den hr boken. Den behver f sjunka in.

Mattias Renstrm

2011-03-14

Ja jag vet inte... jag mste ha missat ngot, fr vad r det som r s speciellt egentligen? Inte s rrande eller fint som folk sagt, men inte fr den delen dligt, s en trea r ett rttvist betyg.

Liza Bolin

2011-02-08

I min enfald associerar jag ofta klassiker med trkighet, och efter att ha lst ett kort stycke ur "Farewell to arms" i en kurs har jag ven associerat Hemingway med trkighet. Men! S fel man kan ha! Den gamle och havet r koncis, filosofisk och himla himla bra, och inte alls trkig.

Johannes Soldal

2010-10-09

Hemingways stt att klippa av slutet p novellerna och sparsamma sprk, lmnar lsaren i grym ovisshet. Novellerna varierar i kvalitet, men verlag brutalt vrmande. Som en varm kopp kaffe en kall hstdag. Det knns passande.

Sara .

2010-09-23

Inte s bra som jag hade hoppats men en novell jag nog kommer minnas.

Marika Schtz

2010-08-24

Som femtonring var jag fr otlig, nu njuter jag av tempot i den gamle

Lotta Berling

2010-07-10

Min ljudboksdebut, bortsett frn sagor p kassettband i barndomen. Jag kan inte tnka mig en mer passande upplsare n Max von Sydow fr denna fina berttelse om en gammal man och en jttelik svrdfisk.

Linda Hultn

2010-06-21

Underbar bok. Max von Sydow r briljant som upplsare till ljudboken.

Sandra Frandn

2010-05-15

Jag lskar boken och br ofta med mig den under dagarna fr att kunna koppla bort frn vrlden i ngra minuter.
Hemingway var ett geni och en mstare med det skriva ordet.

Kjell Jacobsson

2010-05-14

Man knner verkligen med den gamle mannen !

zara K

2010-04-27

Det intressanta med boken r inte handlingen i sig utan hur man tolkar den. r det mnniskans kamp mot naturen? Hur mycket r mnniskan villig att "offra" fr att f tillbaka respekten i "byn"? "Den som gapar efter mycket..." Eller r det en inre kamp fr att terf sjlvrespekten p ldre dagar, att hitta ngot att leva fr i nuet istllet fr att bara drmma sig tillbaka till heroiska ungdomsbravader... Bara ngra tolkningar av denna enkla, korta fiskehistoria av Hemingway.

123 Linnea

2010-04-16

Jag tyckte helt enkelt att den var genialisk!

Det hr r utan tvekan en av de smsta bcker jag ngonsin lst. Lngtrkig och seg. Frstr verkligen inte tjusningen...

Malin Persson

2010-02-26

Frstr mig inte p huvudpersonen. Kanske fr att jag inte r man, och inte frstr mig p mn?

md frelin

2009-12-13

Har tyvrr aldrig riktigt frsttt tjusingen med Ernest.

Michael Bafford

2009-11-17

Tragic, but riveting.

Mns Unosson

2009-11-08

Bokens enda tillkortakommande r just det, den r fr kort.

Mirja Wiik

2009-10-05

En bok man br lsa. Detta r litteratur p hgsta niv. Kan knnas lite jobbigt i brja men man ska inte ge sig.

Tor von Geijer

2009-09-17