Den frusna trädgården

Hannah, Kristin

| 2011

Den frusna trädgården är en rörande berättelse om två systrar som upptäcker att deras mor bär på hemligheter som de aldrig hade kunnat föreställa sig.Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf.När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras...

Efter att ha läst (och älskat allt utom sluten) ”Himmel över Alaska” och ”De fyra vindarna” så har jag nu även läst ”Den frusna trädgården” (2010, på svenska 2011). Fick tips om att jag nog skulle gilla den, och det gjorde jag. Den levde inte upp till de två första jag läste, men den var ändå bra. Och med lite klyschigt slut den med. Om att förlora allt under andra världskriget, men i Ryssland. Om att bygga ett nytt liv men aldrig våga släppa in. Om relationer, syskonskap, moderskap i sviterna av historien. Såg att författaren gett ut boken ”Wild” 2021 och hoppas på svensk översättning inom kort!
RÄTTELSE: ”Wild” finns redan på svenska! ”En flicka som kallas Alice”. Hurra!

Eva Rais-Tadell

2022-07-13

En skildring av en familj under andra världskriget där Stalintidens skräckvälde och följder får genklang in i vår samtid. Med hemligheter, skuld och skam, försöker författaren göra en historia i en delvis allegorisk form. Tyvärr fastnar berättelsen med upprepande avsnitt om döttrarnas relationsproblem. Översättningen är heller inte helgjuten.

Ellinor

2020-06-20

Slutar läsa efter halva boken. Välskriven, men otroligt händelselös. Karaktärerna trampar på i samma fotspår.

Bokslukerskan 93

2019-05-01

Helt makalöst bra! Fast om man tänker efter så händer det inte så mycket genom boken, men den håller en fast i en känslosnurr. Bra feelgood bok!

Madelen Rytterstam

2018-10-11

Underbar bok. Den och Näktergalen är hennes absoluta bästa böcker!

Lena Nilsson

2016-01-10

Fantastisk bok! Kunde inte lägga den ifrån mig. Många tårar också.

Solveig Andersson

2015-11-16

Superb roman som påverkade mig mer än vad jag först trott. En gripande och trovärdig bok. Vill absolut lära känna Hanna lite bättre. Fem solar.

2015-04-20

En lättläst och gripande bok men ändå feel-good. Mammans "sagor" är väldigt starka och stämmer bra med verkligheten som den var då.
Vill någon läsa mer om Ryssland under andra världskriget kan jag varmt rek. "Palatsbarnen".

Helena Rasmusson

2015-03-28

Lite seg

2014-07-15

Min första kontakt med Kristin Hannah. Kände för en lättläst familjeroman och det man ser är precis vad man får. Plus i kanten för starka kvinnoporträtt. Hon ska få fler chanser.

Maria Jönsson

2014-05-07

Bättre och bättre ju längre jag kom i den.

Tre fjärdedelar var sega, den sista delen var gripande, hemsk och väldigt ledsam! Boken får en stark trea.

Emma Griph

2013-10-22

Erica S

2013-09-22

väldigt bra bok. Kristin är mycket bra skrivare.

Eva Jacobson

2013-07-18

Svag 3:a. För "Amerikansk". Det tog över halva boken innan det började hända något. Berättelsen om Leningrad grep mig inte.

2013-07-17

I vintras läste jag det ena positiva inlägget efter det andra om den här boken, vilket gjorde att den smög förbi en hel del böcker i läslistan och nu var det alltså dags att se med egna ögon vad som gjorde alla andra så till sig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/07/den-frusna-tradgarden-av-kristin-hannah.html

Gunilla E

2013-07-12

Den historiska delen intressant och ger en fyra - den amerikanska delen inte lika stark.

Louise Ö

2013-06-30

Första halvan är seg, men sedan är den hur bra som helst!

2013-06-09

Trög start men efter lite drygt halva boken kom berättelsen igång ordentligt och det blev spännande.

Monica Carlsson

2013-05-29

En underbar bok. Jag drömde om den när jag läste och den finns i mina tankar nu även när den är slut. Den tog upp mycket för alla människor att tänka på.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

En förvånansvärt stor bok i litet fromat. Två historier berättas parallellt och den historiska är väl värd att berättas och utvecklas.

Anna-Karin L

2013-04-09

Två berättelser i en bok, som berörde mig. Framför allt mammans berättesle från Leningrad. Stark!

Helene Robertson

2013-04-03

Otroligt bra!

Eva Pettersson

2013-03-22

Huvudhistorien är lite väl amerikansk-sliskig, särskilt i början och i slutet, men bihistorien om moderns svåra uppväxt i Ryssland under Stalintiden lyfter boken och gör den både spännande och intressant.

Merja A

2012-12-24

Två berättelser i ett. Mammans "saga" avslöjade vidrigheter från Leningrad på 40-talet. Jag blev väldigt känslomässigt berörd!

Helena Helena

2012-12-18

Grät som ett barn de sista

Jennifer Dutton

2012-11-17

Mammans berättelse om belägringen i Leningrad var något av det starkaste känslomässigt jag har läst ( kan vara för jag själv har barn i samma ålder...) otroligt gripande! Den parallella historien om de två systrarna var ok men överflödig.

Malin Lundh

2012-10-25

Den gick inte att släppa innan den var slut.

Jessica Lundh

2012-09-07

Underbar bok

Elisabeth Karlberg

2012-08-03

Mycket intressant att läsa en annan vinkling av andra världskriget. En bok som tar upp frågan om hur vi påverkas av våra upplevelser och vilka val vi gör i livet. Det var länge, länge sedan jag blev så berörd av en bok.

Emma

2012-07-31

En prima snyfthistoria om familj, instängda känslor och förluster. Jättebra personbeskrivningar om en familj som man tycker om för deras ofullkomligheter. Boken gick lätt att läsa men det blev ett lite väl lyckligt slut som kom hastigt på. Det hade inte behövts, för historien var väldigt bra så som den var.

Sylvia Carlhammar

2012-07-20

en stark fyra.

Helén Nyblom

2012-01-12

Skildringarna från krigets Leningrad känns autentiska och boken är annars välskriven, men det oväntade slutet drog ner mitt betyg. Det blev lite "och så levde de lyckliga i alla sina dagar"-stämning över det.

Michaela Schuller

2011-11-08

Mycket bra, inte min genre annars men gillade de historiska skildringarna från 40-talets Ryssland. Kunde inte sluta läsa.