Den frusna elden

Den danske krigsveteranen Niels Oxen tros ha dött under en olycka till sjöss. Han har dock mirakulöst överlevt och försöker komma tillbaka till livet på en liten ö i den svenska skärgården. När ledarna i det hemliga maktnätverket Danehof upptäcker att deras försök att eliminera Oxen har misslyckats inleder de en jakt för att döda honom. Oxen vet att han inte kan vända sig till polisen, om de upptäcker att han lever kommer han att ställas inför rätta anklagad för ett mord som han inte har begått. Så Oxen beslutar sig för att själv hitta de skyldiga. Om han misslyckas är han dömd för alltid utan chans att återse sin son. Inför en i det närmaste omöjlig uppgift kontaktar han sin tidigare partner från PET, Margrethe Franck, som är avskedad och jobbar som hotellstäderska. Tillsammans tar de upp kampen mot Danehof. En kamp som tidigare haft dödliga konsekvenser. De kan bara få sina liv tillbaka...

Jan Banan

2019-09-03

Världsklass!
Missa inte dessa böcker om Niels Oxen och läs dem helst i ordning. Bland det bästa som skrivits i thrillergenren.

Karin Johansson

2019-05-05

Den här boken är riktigt bra. Man längtar efter att ta upp den och läsa vidare. Den bästa av de 3 första.

2018-08-22

Så här vill jag ha en bra deckare! Jensen har en utmärkt skrivteknik; ganska korta kapitel, omväxlande handling, otrolig intrig långt in i statsapparaten, en intressant hjälte med lika intressanta sidofigurer. Många gånger tuffa tag men också charm och en för alla parter hyfsad lösning. Oxen-serien är mycket, mycket läsvärd och svår att lägga ifrån sig.

villa-freja.se

2018-05-29

Den frusna elden är den tredje delen i Oxen-serien och den första som jag läser. Det ligger mig lite i fatet. Jag tycker om att komma in i en serie i rätt följd, även om delarna är fristående.

Det här är en välskriven och detaljrik berättelse. Karaktärerna är trovärdiga och flera gånger slås jag av att; yes, det går att skriva riktigt bra deckare utan plattityder! Dock tycker jag inte riktigt att boken levererar spänning rakt igenom och jag kan inte låta bli att tycka att den är onödigt tjock. Hade boken bantat ner sig till en lite mer slimmad form är jag säker på att jag inte bara hade gillat den utan hade tyckt mycket om den.