Den försvunna nyckeln

Lidbeck, Petter

| 2021

Siris och Tyras granne hittas död och en polisutredning inleds. Allt tyder på att han råkat ut för en olycka, men det är något som inte stämmer. Kanske var sammanhållningen i kvarteret inte fullt så bra som tjejerna har trott? Och varför är den döde grannens nycklar plötsligt spårlöst försvunna? Pella, Siri och Tyra börjar nysta i fallet. Spännande, läskigt, oförutsägbart och med en stor portion humor. De tre deckartjejerna liknar inga andra i svensk barnlitteratur. Korta kapitel med cliffhangers gör att man bara måste läsa vidare!

Philip 9 år;
Detta är en spännande och lättläst bok och jag ville läsa ut hela boken direkt. Det är ganska kul också och man vet inte riktigt vad som kommer hända. Jag kunde inte lista ut det. De är tre kompisar men Siri gör lite som hon vill. Hon är busig. De är duktiga på att lösa brott. Jag tycker ni ska läsa boken.

AC (mamma):
Philip och jag läste boken tillsammans Det är ganska korta kapitel och inte så mycket text. Inga bilder men det känns inte som det behövs. En mysig och spännande bok som jag tjuvläste innan vi satte igång. Philip gillade verkligen boken.

Berättelsen byggs upp på ett bra sätt så det är spännande hela tiden och man vet inte riktigt vad flickan Siri hittar på…

Detta är bok 11 i serien men funkade att läsa utan att man läst några böcker innan.