Den försvunna mustaschen

Olséni, Christina

"Den är borta!" skriker Vingelskolans rektor Per Fekt upprört. Skolvaktmästare Tore E. Händig inser förvånat att rektorns stora, buskiga mustasch är försvunnen. Tillsammans med skolbarnen Klara och Otto bestämmer han sig för att ta reda på vem som ligger bakom den fräcka mustaschstölden.     Den försvunna mustaschen, skriven av Christina Olséni och Micke Hansen, är en rolig deckare i skolmiljö.    CHRISTINA OLSÉNI & MICKE HANSEN, som har gjort sig kända för sina humoristiska deckare för vuxna, skriver nu även för den yngre publiken. Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå är en ny deckarserie för barn i åldern 6 till 9 år. Böckerna, som har ett färgstarkt persongalleri och kännetecknas av kluriga deckargåtor och underfundig humor, utspelar sig på Vingelskolan, en mindre skola som ligger någonstans i Sverige.   Den försvunna mustaschen är den första boken i serien om Skolvaktmästare...

4A Väskolan

2021-09-29

Den var spännande och knasig

Pocket Hexan

2020-12-16

Redan vid inledningen av Christina Olséns och Micke Hansens barnbok ”Den försvunna mustaschen” kommer leendet fram på mina läppar.

Fantasin är så underbar när personregistret radas upp. Gymnastikläraren Stig Bygel, sjuksköterskan Stella Diagnoz, mattelärarinnan Linn Jahl…

Jag älskar verkligen hur de skapar namnkombinationerna.

Boken är den första i en kommande serie om personal och elever på Vingelskolan.

När rektorn Per Fekt en måndagsmorgon uppjagad kommer in till vaktmästare Tore E Händig och efterlyser en försvunnen mustasch börjar Tore en diskret undersökning av sina kollegor. Vem av dem skulle kunna vara tjuven? Till sin hjälp får han Klara, i åk 3, och Otto, i åk 1 och detektiv-byrån ”Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå” föds. En efter en av kollegorna misstänks och kollas i smyg upp av detektiven och hans små medhjälpare.

Den är skriven på ett lättläst humoristiskt sätt och jag sitter med en värme och glad känsla efter att sista bladet vänts.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa kommande böcker med i denna underbara serie, även fast den riktar in sig på barn som läsare.

Bilderna som pryder sidorna är välgjorda och fina. En stor eloge till illustratören Katarina Vintrafors

En riktigt humoristisk och spännande bok som passat både barn 6-9 år och vuxna. Hela familjen skrattade åt karaktärernas roliga namn. Rekommenderar att ni läser den

sannareads

2019-05-19

Mycket märkligt [...] Menade rektorn verkligen att någon hade tagit hans mustasch?"

Den försvunna mustaschen av Olséni & Hansen (text) och Katarina Vintrafors (bild) är en roligt och mysig barnbok där de tre huvudkaraktärerna Tore, Klara och Otto försöker hitta rektor Per Fekts förvunna mustasch.

Karaktärernas namn ger mig verkligen ett gott skratt: Lena Toner, Ann Sjovis och min favorit Stella Diagnoz. Boken är finurlig och klurig med en härlig humor som jag har kommit att förknippa med Olséni & Hansen.

Det är omöjligt att inte tycka om klumpiga men älskvärda Tore, klipska Klara och kreativa Otto. Även bikaraktärerna är underhållande och charmiga med sina egna väldigt tydliga personligheter.

Illustrationerna är detaljrika och som läsare tar jag mig verkligen tiden att utforska bilderna innan jag läser vidare.

Även om denna berättelsen kanske klassas som en barnbok hade jag en rolig och mysig lässtund och jag skulle därför rekommendera den till alla åldrar! Du kommer tycka om Tore, Klara och Otto vare sig du är 6 eller 100 år.

Den försvunna mustaschen av Olséni & Hansen och Katarina Vintrafors får av mig ett solklart 5/5!

Tack @bokfabriken för det fin fina recensionsexemplaret. Nu ska jag fortsätta läsa om Tores Detektivbyrå i Den försvunna guldfisken !

Gullis lästips

2019-03-19

Den försvunna mustaschen är första delen i en härlig barnboksdeckare serie med fyndig humor och värme som utspelar sig i skolmiljön.

Det är en bok med finurligt språk som riktar sig till bokslukare till 6 - 9 år.
Boken har glimten i ögat, bara de fantastiska namnen på alla personal är riktigt roligt gjort tillsammans med det fantastiska illustrationer i färg lyfter de texten på ett fint sätt som gör boken till perfekt högläsningsbok.

villa-freja.se

2019-02-13

Skolvaktmästare Tores detektivbyrå är deckarduon Olséni och Hansens nysatsning. Den här gången skriver de för barn, men för många är de kanske mest kända för sin humordeckarserie Mord i Falsterbo. Jag har läst några av dessa, men jag måste säga att deras stil, enligt mig, passar ännu bättre för den yngre läsaren. Jag tycker mycket om den här boken och ser fram emot att läsa fler böcker och därmed lära känna de underfundiga karaktärerna bättre. Att berättelsen tar sitt avstamp i en skruvad, om än igenkännande, skolmiljö är ett genidrag som gör händelserna så barnnära. Det här är något jag själv hade velat skriva!

Galet rolig & skickligt illustrerad!

En smårolig och spännande deckare för de yngre barnen. Väldigt fina illustrationer.

@barnbokstips

2019-01-28

Den här boken vill vi rekommendera! En rolig deckare i skolmiljö med illustrationer i färg som är både roliga och förstärker texten. Handlingen är lätt att hänga med i. Karaktärerna har roliga namn som knyter an till deras yrken. Huvudpersoner i boken är vaktmästaren Tore E. Händig och eleverna Klara och Otto. Tillsammans ska de lösa mysteriet med rektorns mustasch som är borta. Fast är det mustaschen som är borta eller är det något annat? Det här är första delen i en serie. 5-åringen satt idag och återberättade, länge och engagerat, hela boken för sin pappa som bara fått läsa något kapitel. Ett bra betyg på en bok! 9-åringen har också lyssnat på den, men märks att han börjat växa ifrån dessa typer av böcker. Jag rekommenderar boken både som högläsningsbok och läsa själv bok och läsålder ca 5-9 år.

Detta är första delen i en humoristisk deckarserie som utspelar sig på Vingelskolan. I boken så ska den nyskapade ”Skolvaktmästare Tores detektivbyrå” lösa mysteriet med att någon har stulit rektorns mustasch?! Va? Kan det stämma?! Till sin hjälp har han skolbarnen Klara och Otto.

En rolig detalj med boken är att alla lärares namn är underfundiga ordlekar. Tore heter egentligen Tore E Händig, musikläraren Lena Toner, matematikläraren Linn Hjal, sjuksyster Stella Diagnos. En rolig detalj som inte riktigt kommer till sin rätt vid högläsning utan snarare förgyller barnets egna läsning. Boken funkar fint att läsa själv som barn men också som högläsning.
Den var genomgående väldigt behaglig att läsa högt, och de rikt illustrerade sidorna gjorde att även I (5 år) orkade lyssna igenom hela boken när jag läste den högt under två kvällar för henne och storebror A (8 år). Boken innehåller många småroliga barnsliga skämt, men det är inga gapskratt som kommer från barnen under läsningen.

Katarina Vintrafors är en av våra favoritillustratörer så det var en trevlig överraskning att se att man satsat på färgtryck av illustrationerna i boken.
På det sättet får verkligen illustrationerna det utrymme de förtjänar i boken. De förstärker berättelsen och är också roliga i sig själva. Under bokens gång upptäckte A många spännande detaljer i boken och det var t.ex kul att hitta alla tokiga lagningar av silvertejp som gömmer sig i illustrationerna.
Vi håller tummarna för att fler förlag tar efter Bokfabriken och låter Vintrafors’s illustrationer vara i tryckta i färg. För de förhöjer verkligen läsupplevelsen av boken.

Vi uppskattade absolut läsningen och ser fram emot att läsa del 2 ”Den försvunna guldfisken” som kommer i mars.