Den försvunna mustaschen

- Den är borta! skriker Vingelskolans rektor Per Fekt upprört. Skolvaktmästare Tore E. Händig inser förvånat att rektorns stora, buskiga mustasch är försvunnen. Tillsammans med skolbarnen Klara och Otto bestämmer han sig för att ta reda på vem som ligger bakom den fräcka mustaschstölden.  Den försvunna mustaschen, skriven av Christina Olséni och Micke Hansen och illustrerad av Katarina Vintrafors, är en rolig deckare i skolmiljö.  CHRISTINA OLSÉNI & MICKE HANSEN, som har gjort sig kända för sina humoristiska deckare, skriver nu även för den yngre publiken. Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå är en ny deckarserie för barn i åldern 6 till 9 år. Boken utspelar sig på Vingelskolan, en mindre skola som ligger någonstans i Sverige. En klurig deckargåta varvas med underfundig humor och ett färgstarkt persongalleri.  KATARINA VINTRAFORS är en prisbelönt konstnär och illustratör...

Den försvunna mustaschen är första delen i en härlig barnboksdeckare serie med fyndig humor och värme som utspelar sig i skolmiljön.

Det är en bok med finurligt språk som riktar sig till bokslukare till 6 - 9 år.
Boken har glimten i ögat, bara de fantastiska namnen på alla personal är riktigt roligt gjort tillsammans med det fantastiska illustrationer i färg lyfter de texten på ett fint sätt som gör boken till perfekt högläsningsbok.

Skolvaktmästare Tores detektivbyrå är deckarduon Olséni och Hansens nysatsning. Den här gången skriver de för barn, men för många är de kanske mest kända för sin humordeckarserie Mord i Falsterbo. Jag har läst några av dessa, men jag måste säga att deras stil, enligt mig, passar ännu bättre för den yngre läsaren. Jag tycker mycket om den här boken och ser fram emot att läsa fler böcker och därmed lära känna de underfundiga karaktärerna bättre. Att berättelsen tar sitt avstamp i en skruvad, om än igenkännande, skolmiljö är ett genidrag som gör händelserna så barnnära. Det här är något jag själv hade velat skriva!

Galet rolig & skickligt illustrerad!

2019-02-02

Den försvunna mustaschen är den första delen i serien om skolvaktmästaren Tore. Författarna känner vi igen sedan deras komiska deckare för vuxna. Både komiken och mystiken har de tagit med sig till deras första barnbok. Det är en bok med glimten i ögat, bara de knasiga namnen på all personal får mig att småfnissa. Sonen uppskattar dock inte alls namnen och förstår inte det roliga med dem, men gissar att han är lite i minsta laget än. Sonen lyssnar på första kapitlet sen vill han inte höra mer. Flera övertalningsförsök senare ger jag upp och läser ut den själv. När jag pressar sonen på varför, säger han bara att han inte gillar den och inte tycker den är rolig. Lite längre fram ska jag prova den igen på honom och se om han ändrat sig. Texten är stor och lätt i boken, vilket gör den lättläst, dock är det ganska mycket text i den, så för nybörjarläsaren är den något mastig. Illustrationerna är härligt färgglada och passar till texten väldigt bra. Jag gillar Katarinas illustrationer sen tidigare och tycker det är kul att det är hon som står för illustrationerna här. Boken riktas mot ålder 6-9 år, sonen är snart 8, men vet inte om det var mer en dålig dag för honom som gjorde att den inte passade. Rent svårighetsmässigt tycker jag annars den borde passa honom.

En smårolig och spännande deckare för de yngre barnen. Väldigt fina illustrationer.

@barnbokstips

2019-01-28

Den här boken vill vi rekommendera! En rolig deckare i skolmiljö med illustrationer i färg som är både roliga och förstärker texten. Handlingen är lätt att hänga med i. Karaktärerna har roliga namn som knyter an till deras yrken. Huvudpersoner i boken är vaktmästaren Tore E. Händig och eleverna Klara och Otto. Tillsammans ska de lösa mysteriet med rektorns mustasch som är borta. Fast är det mustaschen som är borta eller är det något annat? Det här är första delen i en serie. 5-åringen satt idag och återberättade, länge och engagerat, hela boken för sin pappa som bara fått läsa något kapitel. Ett bra betyg på en bok! 9-åringen har också lyssnat på den, men märks att han börjat växa ifrån dessa typer av böcker. Jag rekommenderar boken både som högläsningsbok och läsa själv bok och läsålder ca 5-9 år.

Barnboksfamiljen .

2019-01-23

Detta är första delen i en humoristisk deckarserie som utspelar sig på Vingelskolan. I boken så ska den nyskapade ”Skolvaktmästare Tores detektivbyrå” lösa mysteriet med att någon har stulit rektorns mustasch?! Va? Kan det stämma?! Till sin hjälp har han skolbarnen Klara och Otto.

En rolig detalj med boken är att alla lärares namn är underfundiga ordlekar. Tore heter egentligen Tore E Händig, musikläraren Lena Toner, matematikläraren Linn Hjal, sjuksyster Stella Diagnos. En rolig detalj som inte riktigt kommer till sin rätt vid högläsning utan snarare förgyller barnets egna läsning. Boken funkar fint att läsa själv som barn men också som högläsning.
Den var genomgående väldigt behaglig att läsa högt, och de rikt illustrerade sidorna gjorde att även I (5 år) orkade lyssna igenom hela boken när jag läste den högt under två kvällar för henne och storebror A (8 år). Boken innehåller många småroliga barnsliga skämt, men det är inga gapskratt som kommer från barnen under läsningen.

Katarina Vintrafors är en av våra favoritillustratörer så det var en trevlig överraskning att se att man satsat på färgtryck av illustrationerna i boken.
På det sättet får verkligen illustrationerna det utrymme de förtjänar i boken. De förstärker berättelsen och är också roliga i sig själva. Under bokens gång upptäckte A många spännande detaljer i boken och det var t.ex kul att hitta alla tokiga lagningar av silvertejp som gömmer sig i illustrationerna.
Vi håller tummarna för att fler förlag tar efter Bokfabriken och låter Vintrafors’s illustrationer vara i tryckta i färg. För de förhöjer verkligen läsupplevelsen av boken.

Vi uppskattade absolut läsningen och ser fram emot att läsa del 2 ”Den försvunna guldfisken” som kommer i mars.