Den försvunna mikrofonen

Hansen, Micke

På Vingelskolan råder det schlageryra. Skolpersonalen ska ha sångtävling och eleverna röstar fram segraren. Skolans musiklärare, Lena Toner, brukar alltid vinna. Men när hon ska sjunga är hennes guldmikrofon spårlöst försvunnen. Istället för en mikrofon sitter det en morot i mikrofonstativet! Är det ett sabotage eller ett dåligt skämt? Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå, med Otto och Klara i spetsen, har fått ett nytt klurigt uppdrag. Christina Olséni & Micke Hansen, som har gjort sig kända för sina humoristiska deckare för vuxna, skriver nu även för den yngre publiken. Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå är en deckarserie för barn i åldern 6 till 9 år.Sagt om Den försvunna mustaschen:?Boken utmärker sig, framför allt, genom sin fyndiga humor, sitt finurliga språk och färgstarka personligheter med fantastiska namn.? - Alan Pejkovic, BTJ

Underbar, rolig & snyggt illustrerad!

villa-freja.se

2019-10-12

Tredje delen i den humoristiska detektivserien passande barn i åldrarna 6-9 år. Charmig och vackert illustrerad.

Detta är tredje boken i serien ”Skolvaktmästare Tores detektivbyrå” där vi får följa barnen Klara och Otto som tillsammans med sin skolvaktmästare löser mystiska försvinnanden på sin skola.
Jag och I (5,5 år) har tidigare läst och recenserat de två första delarna så nu när tredje boken landade i brevlådan blev dottern glad.
I denna bok förbereder sig alla lärare för den årliga Schlageryran där de ska uppträda med var sitt bidrag inför eleverna. Lärarna väljer alla vitt skilda musikgenre från världens alla hörn. T.ex Bitte ska joddla en sång från sitt hemland Österrike. Arja spelar en finsk polska på dragspel och skolsyster Stella Diagnoz ska uppträda med en flamenco från Argentina.
Men trots lärarkårens samlade insatser så är det alltid musikläraren Lena Toner som brukar vinna. Missnöjet över detta sprider sig såpass att hennes guldmikrofon blir stulen under genrepet. Och ersatt med en morot!
Eftersom dörren varit låst så måste en lärare vara skyldig - men vem?

Jag högläste boken pärm till pärm för min I (5,5 år) som fångades totalt av berättelsen. Boken är välskriven och genomgående behaglig att läsa högt.
Själva deckargåtans upplösning hade enligt mig kunnat filats lite mer på men ändå helt okej, min I var som sagt helnöjd med berättelsen.

En stor styrka hos boken är de fantastiskt fina illustrationerna av Katarina Vintrafors - en favoritillustratör hos oss! De tillåts breda ut sig över uppslagen och är alla tryckta i färg boken igenom.
Dessa tillsammans med berättelsen gör att boken enligt oss är en bra övergångsbok när barn som tidigare enbart lyssnat på bilderböcker även ska börja lyssna till kapitelbok. T.ex för högläsning i förskolan för de äldsta barnen och i förskoleklass.

Jag skulle gärna se att serien arbetade lite mer kring normperspektiv och representation. T.ex bland hudfärger är det vitt och återigen vitt. Det är möjligen skolsköterskan med sydamerikanskt ursprung som är den enda som breddar representationen. Mina barns skolpersonal är iallafall inte så homogen som i boken. Tycker t.ex bland skolpersonal och elever i dagens Sverige finns alltid människor från mellanöstern. Men i Skolvaktmästare Tores detektivbyrå lyser de med sin frånvaro.
Det är synd för böckerna är bra och välgjorda för övrigt. Väldigt uppskattade av mitt barn. Men representation är viktigt. Till bokens försvar så finns iallafall olika ursprung inom Europa representerat i något högre grad. T.ex från Finland och Österrike.

Men ändå väldigt bra som bok. Uppskattad av dottern!