Den försvunna guldfisken

Eleverna på Vingelskolan arbetar med Tema Havet när skolans bibliotekarie, Inga Blad, plötsligt upptäcker att hennes älskade guldfisk, Shakespeare, har blivit alldeles randig. - Shakespeare är sjuk! ropar Inga förfärat. Men är guldfisken verkligen sjuk eller har någon bytt ut honom? Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå har fått ett nytt uppdrag, och tillsammans med skolbarnen Klara och Otto får Tore fullt upp med att lösa det kluriga fallet.  Den försvunna guldfisken, skriven av Christina Olséni och Micke Hansen och illustrerad av Katarina Vintrafors, är en rolig deckare i skolmiljö.CHRISTINA OLSÉNI & MICKE HANSEN, som har gjort sig kända för sina humoristiska deckare, skriver nu även för den yngre publiken.  Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå är en ny deckarserie för barn i åldern 6 till 9 år. Böckerna, som har ett färgstarkt persongalleri och kännetecknas av kluriga...

[...] Otto var imponerad. Tur att han samlade på smådjur och inte blåvalar.

Den försvunna guldfisken av Olséni & Hansen (text) och Katarina Vintrafors (bild) är precis som första boken om Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå (Den försvunna mustaschen) full av knepiga mysterier och charmiga karaktärer.

I denna boken får vi lära känna Otto bättre och han är utan tvekan min favorit karaktär i Den försvunna guldfisken . Otto är både klipsk och rolig vilket gör det omöjligt för läsaren att inte tycka om honom. Jag tycker mycket om att Olséni & Hansen lät Klara vara i fokus i den första boken medan Otto tar mer plats i den andra boken.

Illustrationerna är färgrika och finurliga, det finns som i första boken så mycket detaljer att jag tog mig tiden att verkligen ta in bilderna.

Samtidigt skriver Olséni & Hansen på sitt unika vis som får sidorna att flyga förbi. Karaktärerna som man fick träffa i första boken finns även med i denna men vi får även lära känna andra lärare på Vingelskolan så som Bitte Skön, Inga Blad och Bengt Hyvel. Ja, namnen är i en klass för sig och kommer ge dig många skratt under bokens gång.

Den försvunna guldfisken av @olsenihansen & @vintraforsdesign får av mig 5/5 stjärnor! Nu håller jag tummarna för fler böcker om Tore E. Händig, Klara och Otto.

Tack @bokfabriken för recensionexemplaret!

Rolig, spännande & skickligt illustrerad!

villa-freja.se

2019-03-23

Ännu en rolig barndeckare i skolmiljö skriven av Olséni och Hansen som (hittills) kanske mest är kända för sin Morden i Falsterbo-serie. Jag tycker dock att duon skriver som bäst för barn. Där kommer deras underfundiga humor mer till sin rätt, tycker jag och jag läser Skolvaktmästre Tores detektivbyrå med stor behållning. Tidigare har jag läst Den försvunna mustaschen.

Barnboksfamiljen .

2019-03-20

Detta är andra boken om Skolvaktmästare Tores detektivbyrå. I dessa böcker möter vi barnen Klara och Otto som tillsammans med Tore har en hemlig detektivbyrå.

På vindelskolan är det temavecka om Havet och Otto spenderar förmiddagen i skolbiblioteket med bibliotekarien Inga Blad (alla vuxna på skolan har lika fyndiga namn).
Plötsligt upptäcker de att det är något fel på Ingas älskade guldfisk Shakespeare.
Verkade det nästan inte som om det är en helt ny fisk? Vem är det som stulit guldfisken? Detektivbyrån undersöker!

Jag högläste boken pärm
till pärm för I (5,5 år) och direkt när den var slut sa hon att hon ville läsa del tre. Stort missnöje när jag informerade att det enbart finns två delar hittills.

En stor styrka hos boken är de fantastiskt fina illustrationerna av Katarina Vintrafors. De tillåts breda ut sig över uppslagen och är alla tryckta i färg boken igenom.
Dessa tillsammans med berättelsen gör att boken enligt oss är en bra övergångsbok när barn som tidigare enbart läst bilderböcker även ska börja lyssna till kapitelbok. T.ex för högläsning i förskolan för de äldsta barnen.
Min I studerade storögt alla illustrationer som stöttade i att bibehålla fokus under berättelsen. Vintrafors är helt klart en av våra favoritillustratörer och när vi ser att hon illustrerat en bok så vet vi direkt att vi vill läsa den.

Berättelsen är även den lagom klurig för barn i den åldern, min A 8,5 år var ointresserad av att lyssna. Han valde istället att gå undan och lyssna på ljudbok. För honom blev berättelsen lite simpel och boken känns lagom för ca 5-7-årsåldern. Antingen som högläsning eller i när man kommit igång med läsningen, men ändock i början av sin kapitelbokskarriär.

Boken hade kunnat vara mer normkreativ men känns ändå helt okej att läsa, jag hade gärna sett en större mångfald representerad. Ett önskemål till kommande delar! Men vi gillar sättet pojken Otto skildras på, han är mjuk och klurig i ett.
Detta är en serie som är uppskattad av I (5,5 år) och vi kommer definitivt läsa kommande delar.