Den första frosten

Kuru, Anna

Varje natt hör Allis flämtandet då hans lungor töms på luft. Så snart hon blundar ser hon kroppen klämd under bilens rostiga underrede, hör susandet från domkraften innan allt faller. Det förvridna ansiktet, blodet som droppar ur skägget när ambulanspersonalen bär ut honom. För att komma undan minnena av olyckan tar Allis sin tillflykt till en ensligt belägen stuga i den norrländska fjällvärlden. I närheten finns Jonas, som försöker läka såren efter sitt spruckna förhållande. När sommaren går mot sitt slut ställs Allis inför en långt farligare motståndare än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Anna Piippolainen

2023-10-05

Genast dras man djupt in i den vackert och suggestivt norrländska naturen och känner sig närvarande. Man smittas av magin, melankolin, det ödsliga och kärva.
Långsamt och på gränsen till briljant byggs stämningen upp.
Hela tiden vilar något mörkt och ondskefullt genom hela historien, men bara som man anar, men inte riktigt kan ta på. Det kryper och drar i en. Man vet, men ändå inte riktigt vad.
Detsamma gäller de tre säregna karaktärerna som får en att hela tiden fråga sig. Vilka är de, egentligen? Döljer de något?
Riktigt bra uppläst av Lo Kauppi

Katarina Nord

2022-10-25

Suggestiv berättelse. Gillar uppläsningen. För mig förstärker den boken!

Ulla Englund

2021-12-18

18/12 2021

2021-12-18

Väldigt annorlunda. Räddades av slutet ändå men det räcker inte riktigt för att jag ska vilja läsa mer. Bedrövligt inläst.

Monica Bäckelin

2021-02-26

En bra debut. Spännande och välskriven, rekommenderas.

2021-02-01

Tveksam trea. Vackert språk, välskrivet, men det tar en stund innan språket griper tag. Men det gör det till slut med en härlig miljöskildring. Karaktärerna lite mer tveksamma, liksom handlingen. Slutet verkar desvärre oavslutat och abrupt. Men kanhända en fortsättning från Kiruna med Allis som huvudperson kan lyfta.

Bra och spännande debut! Längtar efter fortsättningen. Starka karaktärer, twists, norrlandsnatur och sviniga män.

2021-01-07

Anna Kuru - Den första frosten - Betyg: 4 av 5 - 📚 - En mycket långsam och lågmäld thriller. Krypande stämning, och lite annorlunda upplägg. Lättläst och välskriven. Rekommenderas.

2020-12-09

Smygande obehag.

Lysande, spännande & stark debut!

2020-11-18

Den första frosten fick jag ögonen på för någon månad sedan. Psykologisk thriller lockar alltid och denna utspelar sig någonstans utanför Kiruna, något som också alltid lockar. En debut sas det vara också, men det är en sanning med modifikation. Jag upptäckte att denna tydligen har getts ut tidigare, på egen hand fattar jag det som. Hur glad jag blev när den dök upp här på hallmattan, plötsligt en dag, är helt omöjligt att förklara.

Jag vet inte vad det är med miljön norröver som får mig att längta dit som en tok. Så är det i alla fall och så även den här gången. Naturen spelar en väldigt stor roll och nivån på miljöbeskrivningarna passar mig väldigt bra. Naturen är så vacker och den blir en skarp kontrast till människorna som vistas i den. Jag skulle nog ha trivts bra i Allis stuga. Ett tag. Minus läskiga grannar och oväntade gäster då. Det är en väldigt obehaglig stämning som osar ut från sidorna. Alla karaktärer verkar dölja något, jag gissar och gissar, men vet inte säkert. Jag känner att det är fara å färde, men jag vet inte vad den är eller ens vilket håll den kommer ifrån. Det förhöjer läsupplevelsen, kan man säga.

En del av det som händer i slutet gillar jag inte alls, men egentligen gör det bara boken ännu bättre. Den första frosten var inte alls vad jag förväntade mig, men så här ska en psykologisk thriller vara. Nu längtar jag efter nästa del.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/11/den-forsta-frosten-av-anna-kuru.html

Sarasbokhyllor

2020-01-21

Vi får lära känna Allis, som arbetar som bilmekaniker. Hon lever med minnet av sin älskade farfar och när en olycka inträffar på jobbet blir minnena för tunga att bära. Hon hyr en stuga för att under ett par månader få läka och glömma. Allis behöver vara ensam, nära naturen och trivs bra i stugan som ligger långt från bebyggelse. Det finns dock en stuga i närheten. Där bor Jonas, som försöker läka sitt krossade hjärta. Vi får även parallellt lära känna Raumo, även han med ett tungt bagage, som lämnar Helsingfors för att fjällvandra.

Om naturens helande kraft. Om att bruka jorden. Om närheten till skog och vatten. Om vänskap med djur, som ibland är det enda sällskap man behöver. Om fiske och om att fälla en ren. Om fjällvandring. Om att jobba på verkstad. Om hur man påverkas av sitt bagage. Om att vilja väl men göra fel. Om lustar som går överstyr. Om män som tror sig veta vad kvinnor i allmänhet och Allis i synnerhet vill ha och behöver.

När jag tror att jag lärt känna Allis gör hon saker som förvånar mig. Jag gillar att jag inte vet exakt vad som komma skall. Det är spännande nästan hela tiden och man anar faran hela tiden men man vet inte vad faran är. Något lurpassar liksom på en. Jag älskar beskrivningarna och att förflyttas till Norrland. Jag saknar redan boken och är så glad över att jag snabbt beställde del två av författaren. Jag blev som beroende av detta språk.

Eva Ullerud

2018-12-18

Vad passar bättre att recensera i december än en riktigt läsvärd julklappsbok? Anna Kurus debutroman Den första frosten är en bok som man inte släpper taget om förrän den är färdigläst: perfekt för mellandagarna.

I korta kapitel får läsaren möta Allis, Jonas och Raumo och komma dem allt närmare inpå livet. När deras trådar vävs samman under några veckor i den Norrländska fjällsommaren inser man bit för bit vad de fört med sig i bagaget. De ljusa nätterna tänder förödande gnistor i mörka själsdjup och inte förrän i det andlöst spännande och allt snabbare slutet, där allt ställs på sin spets, avslöjas den överraskande sanningen.

I den första frosten skildrar Anna Kuru en fantastiskt vacker fjällvärld. Hennes gestaltning av de tilltufsade varelser som träffas där är skicklig och berättelsen lyfter fram flera intressanta psykologiska tankegångar, bland annat ett genusperspektiv. När jag läst klart tänker jag ”Kan detta hända?” och konstaterar med en rysning ”Ja”.

Anna Kuru har även skrivit Kompost, Islossning och Den vita rosen, som nominerades till Årets Radionovell 2018.

Så här står det på bokens omslag: