Den franska vadslagningen

May, Peter

Första boken i Peter Mays deckarserie om Enzo Macleod Paris. Ett urgammalt mysterium. Det är midnatt, en man söker desperat efter fristad och flyr in i en kyrka. Nästa dag blir hans plötsliga försvinnande en riksnyhet i hela Frankrike.  Vad hände egentligen med Jaques Gaillard? Den briljanta läraren som undervisade några av landets mest begåvade elever på École Nationale d'Administration försvann för tio år sedan. Enzo Macleod, skotsk rättsmedicinare, har gått med på ett vad han inte har råd att förlora: Han ska lösa sju av Frankrikes mest notoriska mord. Till sin hjälp har han modern teknologi, ett bristande tålamod och en ansenlig grad av respektlöshet i förhållande till rättssystemet. Djupt ner under staden, i katakomberna, gräver Enzo fram ledtrådar - spår som tycks vara avsiktligt utplacerade. I takt med att han närmar sig mördaren blir det alltmer uppenbart att han själv riskerar...

2020-02-10

Ett kallt fall är den första boken jag läser av Peter May. Men inte den sista!

Enzo Macleod, skotsk kriminaltekniker ska lösa ett mord där man inte har hittat den skyldige än. Fallet har fått stor uppmärksamhet där en lärare försvann för tio år sedan.

Enzo gräver fram ledtrådar - spår som verkar vara avsiktligt utplacerade och ju närmste han kommer svaret på vem mördaren är desto farligare blir det för honom själv.

Det här är en spännande deckare. Det är en välskriven bok med mycket ledtrådar och saker du behöver ha lite koll på. Storyn är riktigt bra och jag gillar tempot som är ganska högt. I den här boken behöver man vara koncentrerad när man läser då det händer mycket och finns en del personer att hålla koll på. Jag gillar den här boken skarpt och den stora behållningen är språket, tycker att texten liksom flyger fram.

Vill du ha en deckare som kräver lite av dig som läsare så är det här en bok för dig. Riktigt bra är den i alla fall.

2020-01-24

Vad är det som händer? Efter att nyss ha genomlidit Peter James (tidigare Roy Grace-serien) nya Absoluta bevis i Harrison Ford/Dan Brown-stil kommer Peter May med en ny deckare i denna stil! Inte särskilt bra heller. Efter utsökta miljöbeskrivningar från Yttre Hebriderna kastar sig May till Frankrike och en till en början rätt seg historia. Först mot andra hälften tar det lite mer fart men historien lider av att vara för långsökt och inte särskilt trovärdig. Dessutom tyngs den av en hel del oöversatta ord tillsammans med "riktiga" franska ord på städer, gator, torg och tunnlar. Kanske översättaren kunde ha hjälpt till lite bättre. Sammantaget hoppas jag på en bättre fortsättning på Enzo MacLeod-serien.

Spännande underhållande & mörk!

Henrik Johansson

2019-10-16

Spännande och så, men lite för mycket ’da Vinci-koden i Paris’. Tycker attLewis-serien var lite annorlunda och speciella men denna känns lite stereotypt sunkig.