Den förste ryttaren

Case, John

| 1999

Spanska sjukan svepte över världen 1918¿1919 och skördade minst tjugo miljoner offer. Nu hotar en ny epidemi. Det ryktas att några gruvarbetare som avled i sjukdomen ligger begravda på en avlägsen ö i Norra ishavet. Det innebär att viruset antagligen är intakt och att man skulle kunna använda det för att framställa vaccin.    En amerikansk forskningsexpedition skickas till ön för att hämta kropparna. Journalisten Frank Daly inser att detta är ett lysande tillfälle för honom att skriva sitt livs reportage och får av expeditionens ledare Annie löfte om att följa med. Men han hinner inte fram till båten i tid på grund av dåligt väder och forskarna ger sig iväg utan honom. När expeditionen återvänder långt tidigare än beräknat...

Tobbe Fransson

2012-01-24

Spanska sjukan, galen sektledare, klantig journalist och osympatiska FBI-agenter. Ett ganska mediokert hopkok. Tyvärr.

2011-01-05

En spännande och fartfylld thriller med ett spännande ämne. Karaktärerna är intressanta, och det är skönt att man för en gångs skull får läsa om en kvinna som är lite blyg och socialt trevande eftersom alla kvinnor faktiskt inte är grymt självsäkra och hårda.
Även det att det handlar om en journalist och en forskare gör den aningen annorlunda från de flesta böcker av deckar/thrillergenren.

2010-07-25

Märkligt! Jag har noterat i min anteckningsbok "mycket bra" om den här, men jag minns den inte alls!