Den första flickan skogen möter

Sommaren innan sexan. Hanna fyller tolv och är på väg in i en ny värld. Kroppen förändras och hon funderar mer på killar och sex än hon någonsin skulle våga erkänna. Hon slits mellan trygga Jonna och nya kompisen Sabina, som redan har fått mens och solar topless vid sjön. Linda Palm, bygdens egen poppisdrottning, är försvunnen. Det viskas om att hon är mördad, kanske till och med våldtagen. Hon har haft en massa killar och vissa menar att hon får skylla sig själv. Polska Janek har flyttat in i ödehuset vid järnvägen med sin familj. Förälskelsen är skör och vacker. Långt ifrån Mattes och Krilles buffliga tafsande och glåpord. Hemma är stämningen spänd. Hanna längtar efter sin pappa som arbetar långt bort i Göteborg. Men varför svarar han inte i telefon? Och vad viskar mamma om med sin väninna bakom den stängda köksdörren på kvällarna? Hanna står på tröskeln till tonårsvärlden och det nya...

Lotta Berling

2013-06-19

Så väldigt bra skrivet om den där tiden då man står med ena benet kvar i barndomen och det andra på väg in i tonåren, när kroppen, tankarna, känslorna förändras. Mycket sommarkänsla, och en effektfullt hotfull stämning ligger hela tiden strax under ytan eftersom 13-åriga Linda är försvunnen, kanske våldtagen och mördad i skogen som omger flickorna. En rik och välskriven bok med mycket innehåll. Det är mycket nära toppbetyg, och jag förstår varför den här boken är så efterfrågad bland eleverna i de skolor jag besöker med bokbussen.

Irene Malmeling

2013-04-06

En fint skriven bok som riktar sig till målgruppen "ung flicka på väg in i tonåren". Skildringen känns trovärdig, dialogen likaså. Fina miljöbeskrivningar. Ska sätta den i händerna på min egen 12-åring nu o köpa in både den här o författarens debutbok "Söta pojkar är bara på låtsas" till skolbiblioteket.

Linnéa Lindahl

2013-03-12

Om att växa upp. Få mens. Bli kär. Gå vidare.

Marianne Skoglund

2012-09-17

Om man släpper idén om att detta skuklle vara en skräckhistoria med övernaturliga inslag, vilket titeln och omslaget inbillar åtminstone mig, så får man en ytterligt välskriven och fascinerande historia om tiden i gränslandet mellan barn och ungdom. En flickas försvinnande bildar en hotfull bakgrund, samtidigt som Hannas tillvaro ställs på ända när föräldrarnas förhållande spricker i sömmarna. Lyhört och ömsint berättar författaren om Hannas tankar och fantasier, lust och skuldkänslor.