Den föraktade falukorven : om ketchupkrig och fredagsmys

Ahlborg, Karin

| 2010

En granskning av myterna om barnens mat När slutade det handla om mat och började handla om näringsämnen istället? Vem blir glad och belåten av att äta proteiner, fett och kolhydrater, fibrer, omega-3 och E-vitamin, när vi borde äta kalvstek med små stekta kulpotatisar, gräddsås, pressgurka och gelé?I Den föraktade falukorven -- om ketchupkrig och fredagsmys tar Karin Ahlborg strid mot snobbar som tycker att det är var och ens plikt att rulla sina egna köttbullar, mot sektlika dietanhängare och mot en livsmedelsindustri som är skamlös i sina försök att lura oss.Hon sticker hål på myter, marknadsföringsbluffar, meningslösa kostråd och visar att det faktiskt är helt okej att servera barnen falukorv, köttbullar och andra favoriträtter, även ur näringssynpunkt. Det är hög tid att vi börjar bestämma själva vad vi ska äta!

lova söderström

2012-12-31

Vill nyansera mitt betyg, kul motvikt mot annat jag läst om mat men penseln är lite väl bred ibland och det går lite snabbt i en del kurvor. Vi tycker inte alltid lika författaren och jag men det måste man ju inte

lova söderström

2012-12-31

Bra bok som motvikt mot mycket annat skrivet om mat. Som småbarnsförälder är det skönt att få lite stöd för maten barnen älskar men det går lite väl snabbt i en kurvor

Susanne Rydvald

2011-04-28

En skräpbok som inte ens klarar av att gå in på dagens allmänna skräpmat problem. Jag fattar inte om Ahlborg använde i innehållet några kryddor över huvud taget eller om hon satt i för många av dem - jag tycker det smaker bara pyton.

Lotta Svensson

2011-03-03

En av den bästa lilla fakabok jag läst.