Den flerfaldige mördaren

Hellberg, Björn

| 2010

I Den flerfaldige mördaren återvänder Björn Hellberg till den fiktiva Staden och den populäre kommissarien Sten Wall som figurerat i närmare tjugo böcker. Medan den idylliska kustpärlan förbereder sig för sommarens turistinvasion ägnar poliserna kraft åt att bland annat försöka hejda en svepande inbrottsvåg. Snart nog tvingas de dock ta itu med betydligt allvarligare brott. När en riksbekant politiker mördas sätts Sten Wall och hans kolleger på svåra prov. Och våldsamheterna bara fortsätter Björn Hellbergs nya deckare innehåller en sedvanlig blandning av spänning och humor. Dessutom bjuder den på ett myllrande persongalleri exempelvis en hänsynslös bloggare, kriminella klottrare och en man med en något speciell hobby. Björn Hellberg är sedan länge etablerad som en av Sveriges mest lästa kriminalförfattare. Han har dessutom skrivit många böcker om tennis och varit en av programledarna...

Rasmusmatte .

2013-07-24

En bra deckare. Lättläst

Ulf Pettersson

2012-03-10

kanske inte en av hellbergs böcker, lite uda slut, ej förväntat, kanske lite osannolikt

Elisabeth Karlberg

2011-01-07

Har aldrig läst något av Björn Hellberg tidigare och den här boken föll mig verkligen inte i smaken. Men nu är den läst. Seg, mycket seg och totalt utan spänning.

Pia Stendahl

2010-10-05

Den enfaldige mördaren känns lite lurig att skriva om. Den gick mig helt förbi utan att lämna några vidare spår alls. Nu när den är färdigläst så är det svårt att minnas vad den handlade om och vad som var bra och dåligt.

Boken är, som Björn Hellbergs böcker är mest, vardaglig, lite konservativ och slutligen uppblandad med torr, underfundig humor. Tempot är lågt, men inte för lågt. Det känns behagligt avslappnande.

Persongalleriet är lite större än i vanliga fall vilket gör boken lite mer rörig. Tyvärr gör det att jag känner en viss distans till karaktärerna och det gör också att dom blir mindre intressanta.

Hellberg fångar det charmiga och hemtrevliga i den lite mindre staden. Han skildrar småstadsinvånarnas skam över att bo i en så liten stad där inte mycket finns utöver det vanliga. Samtidigt så beskriver Hellberg med värme invånarnas kärlek för sin lilla stad.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia