Den fjärde doktrinen

Rudberg, Denise

| 2022

Tre sinsemellan olika kvinnor anlitas av Försvarsmakten för sina skarpa hjärnors skull. Kontrahenterna är en rafflande berättelse om Sverige under andra världskriget.  Pressen mot Sverige och vännerna på Karlaplan 4 är stor. Goebbles pratar om neutral publicitet och Sverige hukar sig för att inte hamna som nästa land på anfallslistan. Utöver den yttre pressen börjar också små eldar att pyra inom relationerna på hemmaplan i Stockholm.   Iris befinner sig i en rävsax, i kläm mellan sin syster med nazistsympatier och sina söners judiska arv. Elisabeth börjar inse att den frihet hon trodde sig vinna genom äktenskapet i själva verket inte kunde vara mer avlägsen. För Signe vänds tillvaron uppochner när ett plötsligt dödsfall förändrar förutsättningarna på familjegården hon trodde att hon för alltid lämnat bakom sig.   DEN FJÄRDE DOKTRINEN är fjärde delen i Denise Rudbergs historiska...

Tommy Lindberg

2022-08-19

Katarina Nord

2022-08-11

Lättläst!

Så spännande särskilt sista timmarna. Den bästa boken i serien helt klart.
Så intressant att få ta del av neutrala Sverige som egentligen inte var så neutralt och tiden och livet runt omkring. Mycket detaljerad bok (serie) där man lätt ser allt framför sig och förstår hur nära det var att Sverige också drogs in i kriget.

2022-07-09

Det här är den fjärde boken i serien Kontrahenterna om de kvinnliga signalspanarna Iris, Elisabeth och Signe i andra världskrigets Stockholm.

Det märks att Denise gjort en gedigen research när hon skrev den här boken och de andra delarna i serien. Det eftersom man som läsare lätt kan leva sig in i handlingen och man får en ganska bra inblick i hur det kunde vara att leva med rädsla, ransoneringar och misstänksamheten. Misstänksamheten mot andra, vem kunde man egentligen lita på?

”Den fjärde doktrinen” är den bästa av de fyra delarna i serien tycker jag. Intrigen känns vassare, det är lite mer spännande och man vet inte riktigt vad som ska hända när man vänder blad.

Denise är som alltid grym på både miljöbeskrivningar och hur hon framställer sina karaktärer. Det är levande och nästan som att man är på plats, där i boken. Man vill inte sluta läsa och man vill veta hur det ska gå för de tre kvinnorna som alla har intressanta historier att följa.

Missa inte den här serien! Löp och köp eller låna på bibblan!

2022-06-22

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Den fjärde doktrinen, är den fjärde delen i bokserien Kontrahenterna, och utspelar sig i Stockholm under Andra Världskriget. Jag tycker det är en mycket intressant bokserie både ur historiskt perspektiv och i kvinnoperspektiv. Lättlästa och välskrivna, och jag kan rekommendera alla fyra böckerna som definitivt ska läsas från början av serien.

Therese A

2022-06-16