Den fjortonde bruden

Aeriel, som är slav till den vackra Eoduin, blir vittne till hur Eoduin rövas bort av en fruktansvärd vampyr, en svart ängel. När Aeriel söker sig tillbaka till platsen där bortrövandet skedde blir även hon tillfångatagen. Den onde och olycklige mörkerängeln behöver en tjänsteflicka till de själlösa tretton kvinnorna som hittills vigts åt honom. Mörkängeln ska ha fjorton kvinnosjälar i sin halskedja innan han blir fullfjädrad vampyr...M A Pierce har med ett målande och suggestivt språk skapat en vacker och oerhört dramatisk fantasyberättelse om kärlekens och godhetens makt. Detta är den första delen trilogin om den unga Aeriel. Den två följs av ''Vidundrens väg'' och ''Ravennas dotter''.

Rebecka Angelin

2014-11-21

En ganska bra bok, blev lite överdriven i slutet man annars bra

Minna Henningsson

2013-10-01

Kommer ihåg när jag läste denna. så bra fick mig till att inse hur fast man verkligen kan bli av böcker. denna var starten till jag jag började verkligen uppskatta att läsa.

Emily Danborg

2012-05-18

En av de bästa fantasytrilogier som skrivits! Läste den när jag var sjutton och lyssnade på Sinead O'Connors Universal Mother samtidigt. Det var en av mina starkaste läsupplevelser dittills. Hittar den dock inte i handeln, men den borde ju relanserats för länge sen och hakat på fantasytrenden.. Läs den om du får tag i den!

Gabriella Plånborg

2012-05-13

En av mina favoriter! Har läst den här boken säkert tio gånger sen jag var tolv. På något sätt lyckas den förvåna och hålla mig intresserad varje gång.

Helena Hallin

2012-01-23

Boken som fick mig att älska läsning.

Av de fantasy/sf böckerna som jag läst i min ungdom så är denna serie en av de jag minns bäst och fortfarande fascineras utav. Handlingen är i grunden en typ av "Prins Hatt under jorden" berättelse. Böckerna är elegant och vackert skrivna.

Sofia Nerman

2011-08-25

Det här var den första fantasybok jag läste. Då var jag tolv år men den håller än idag när jag är 30. En fantastisk bok liksom de andra två böckerna i serien.

Jill Westlund

2011-03-12

Började läsa serien när jag gick på mellanstadiet. Läser om serien minst en gång per år, även om det nu sker på engelska. Favorit de senaste 16-17 åren med andra ord...

Denna bok tyckte jag var jätte bra den hade allt vad en fantasy bok ska ha därför får den en 5a av mig.
Den handlar om kärlek mellan det onda och det goda. Detta är nr 1 av serien som är på 3 delar.
Jag rekommenderar varmt denna bok.

Natasha Illyés

2010-02-17

Är först frustrerad över det som jag upplever som Barbara Cartland inslag, men när jag istället fokuserar på sagan, istället för könsidelningen, så går det bättre . Att man i sagan och myten använder det goda och kärleken som verkygen för att vinna över det onda. Skulle till och med kunna ge den 3,5 i betyg.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Var ska man börja med en sådan här bok? Den är konstig, unik, om man vill, och samtidigt är den så uppenbar, så fantasy att man nästan blir förvånad. Den blir aldrig tråkig, kanske lite småjobbig, men jag blev aldrig uttråkad. Den handlar om en kärlek, inte en vanlig löjlig tonårskärlek, utan en kärlek byggd på tålamod och omtanke. Varför är inte den här boken mer känd en Twilight?