Den femte vgen

Yancey, Rick

| 2013

Om vi skulle f besk av utomjordingar tror jag att det skulle sluta ungefr som nr Christofer Columbus klev iland i Amerika - det vill sga inte s bra fr ursprungsbefolkningen. Stephen Hawking Efter frsta vgen finns bara mrker. Efter andra vgen r det bara de som har tur som verlever. Efter tredje vgen r det bara de som har otur som verlever. Efter fjrde vgen finns bara en regel: lita inte p ngon. Nu r det gryning efter den femte vgen och Cassie flyr frn De andra. De som ser ut som vanliga mnniskor men som ddar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens f verlevande. Cassies frldrar r dda och hennes lillebror tillfngatagen. Nu flyr hon fr livet, hon flyr frn De andra. Cassie har valt att inte lita p ngon. Hon vet att ensam r stark inte bara r ett slitet uttryck, utan det kanske enda sttet att hlla sig vid liv. Oavsett om du tror att det...

Agnes

2018-12-11

Jag lskade denna bok!
Hade faktiskt sett filmen innan och gillade den vldigt mycket vilket var anledningen till att jag valde att lsa boken ocks. Jag gillar att boken r uppdelad efter de olika karaktrerna och att kapitlen var korta, det gjorde att det gick ganska snabbt att lsa boken.. jag lste ut den p tv dagar! Historien i boken r s spnnande och gripande att jag inte kunde sluta att lsa trots att jag visste hur det skulle sluta. Nu r jag super sugen p att lsa nsta del och hoppas att jag kommer att gilla den lika mycket.

Nina Gustafsson

2017-08-08

En bra ungdomsdystopi som beskriver hur jorden tas ver av De Andra. I fokus str ett antal unga verlevare som kmpar fr verlevnad och en framtid. Sprket knns rtt dock lite fr enkelt och ger inte handlingen riktigt ngot extra djup i och med sin korta lite barnsliga ton.

Patricia M

2017-01-03

Lste boken fr att snabbt inse att jag har sett den p film. Boken var mycket bttre.
Dock uppfattar jag karaktrerna som barnsliga, eller s r det pga sttet boken r skriven p

Maria B Hansson

2016-03-01

Jag gillar ju dystopier och detta var en vlskriven bok. Idn om utomordingar som gr sig av med mnskligheten i olika vgor kndes ny och det tog ett tag innan jag fick ihop vad exakt den femte vgen gick ut p. Och det var vl s det var menat. Kan bil en riktigt bra film :)

Paul Karlsson

2015-08-08

Nu har jag slutligen lst ut boken "Den Femte Vgen" vilket har tagit lng tid eftersom jag inte direkt har varit inne i ngon ls period. Men nu r jag klar s att jag med denna recension kan tala om vad jag tyckte. Men frst lite om handlingen.

Cassie har verlevt de fyra frsta vgorna av en utomjordisk attack och flyr nu undan de andra. De andra som ddade hennes mamma, mrdade hennes pappa och kidnappade hennes lillebror. De andra som slagit ut ver 99 procent av jordens befolkning. De andra som bde ser ut och beter sig precis som mnniskor men r ngot helt annat. Hur utrotar man alla mnniskor? Man bervar dem deras mnsklighet. Man stjl deras tillit och lmnar dem ensamma, splittrade och svaga. Det r vad Cassie har lrt sig. Att ensam r man stark. Ensam r enda chansen till verlevnad.

Eftersom jag inte var inne i en lsperiod d jag tog mig an den hr boken s gick det vldigt segt eftersom jag var lite omotiverad. Handlingen r dessutom uppdelad i olika delar dr olika personers levnadsden efter de fyra vgorna av rymdinvasion har brutit ut berttas. D jag inte var i en motiverad lsperiod s var det lite svrt att hlla reda p alla namn p karaktrerna i de olika episoderna av boken. Men nr jag sedan till slut brjade nrma mig slutet av boken s fll allt p plats och det gick inte att lgga ifrn sig boken. D var allt det jag upplevde som osammanhngande sammanvvt s att det var ltt att hnga med.

Det blev vldigt spnnande d man fick flja Cassies kamp fr att verleva p egen hand i ett postapokalyptiskt samhlle dr man inte kan lita p ngon och nu nr jag lst ut boken har jag frsttt helheten i storyn. Jag gillar verkligen den annorlunda skildringen av utomjordingar som den hr boken levererar. Att det inte r traditionella elaka grna gubbar som utrotar befolkningen. Det temat i kombination med ngot som liknar "Hunger Games" eller "Divergent" trilogin funkar riktigt bra.

Jag kan starkt rekommendera boken om man gillar den dr typen av bcker som har blivit vanlig i ungdomsbok genren. Postapokalyptiska ventyr dr en stark kvinna har huvudrollen. Och precis som andra bcker i den hr kategorin s r det frsta delen i en trilogi och den hr frsta delen filmatiseras just nu med "Kick-Ass"-stjrnan Chlo Grace Moretz i huvudrollen som Cassie. En fyra av fem mjliga ger jag boken "Den Femte Vgen" i betyg.

Marianne Skoglund

2015-05-20

En av de vassare dystopierna p senare r.

Erica S

2014-02-17

Mycket bra och spnnande bok

Madelene Helgesson

2013-10-21

Den hr boken r splittrad fr mig. Spnnande, vlskriven och med intressanta karaktrer och coola koncept. andra sidan agerar karaktrerna stundvis som idioter, berttelsen hoppar p ett stt som sabbar flytet lite och romans tar ondigt stor plats och knns inte passande i situationen. Det blir snppet ver medioker fr min del.

2013-10-12

Den hr boken har synts p den ena bokbloggen efter den andra och det har varit helt skilda sikter om den. Allt frn lysande till.. ja, nstan usel. Jag funderade bde lnge och vl innan jag till slut bestmde mig fr att ge den en chans. Jag r glad att jag gjorde det. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/10/den-femte-vagen-av-rick-yancey.html

Rebecka Angelin

2013-09-16

Seg i mellan varven men nr de vl hnde intressanta saker s blev den bra. Gillade Bens del mest och dr gick de undan att lsa medans Cassie och de andra som dk upp var segare.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Jttebra bok

Lina R

2013-07-26

Nja, jag blev verkligen inte imponerad! En allt annat n originell story med ett rtt dligt genomfrande, jag fastnade inte direkt fr ngon av karaktrerna och tyckte mest att boken var seg. Jag hade frvntat mig mycket mer!

Maria Rudstrm

2013-06-06

Kommer skert att bli en storsljare. Vldigt bra. Hller med Justin Cronin nr han skriver att frfattaren fr problem nr han frsker tillfredstlla ungdomar och ldre lsare samtidigt. Om han hade struntat i att tnka mlgrupp, triologi, film hade detta blivit lysande. Nu blev det bara himla bra.