Den femte systern

Sandén, Mårten

| 2008

En helt unik blodisande skräckdeckare av hyllade författaren Mårten Sandén. Nu i pocket. För tvåhundra år sedan fanns en man vid namn Karmelius i Nyköping. Frestad av makten tillkallar han mörkrets furste och med hjälp av sina fem döttrar lyckas han öppna porten till helvetet. Tvåhundra år senare sitter den gravida Elisabeth från hembygdsmuséet med sin praktikant Jannike och en nedfryst vätte i en piketbuss. De är på väg till Martinsson som förestår Byrån för särskilda efterforskningar i Stockholm. Byrån förstår genast att vätten - som har anfallit Elisabeth med yxa - har agerat på uppdrag av någon av de fem döttrarna. De tror att de har koll på alla Karmelius ättlingar, men har de verkligen det? Obeskrivligt läskigt när dåtid möter nutid, ung flicka möter uråldrig ondska, stenar blöder, vättar attackerar och en liten ofödd bebis kan utlösa domedagen.

Helena S

2013-07-23

En helt okej bok, men inte så mycket mer. Jag stör mig på tidvis högtravande språk som känns konstlat och gör att det blir svårt att leva sig in i handlingen. Flera av personerna i boken känns väldigt vagt beskrivna och har väldigt lite personlighet (till exempel Reuter). Jag får svårt att skilja dem åt och svårt att bry mig om hur det ska gå för dem. Själva storyn är helt ok och stundtals spännande, även om jag tycker att författaren slänger in lite väl många övernaturliga väsen och förmågor på en och samma gång. Lite spretigt.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Liksom Nordins böcker Djävulens Märke och Skuggvarelser, var kanske Sandén något för tidig med denna övernaturliga svenska fantastik. Den kom liksom före den stora vågen. Synd, Femte systern är spännande, originell och rolig. Den får mig ibland att tänka på Selma Lagerlöfs magiska Värmland. Men men men. Den verkar inte gå att sälja ut. Är den för snäll för de vana skräckläsarna och för krånglig och oromantisk för de som gillar ungdoms fantasy, Cirkeln eller Twilight.
Det är som om det fattas något men jag vet inte vad.

Malin Bredenberg

2012-08-20

Väldigt konstig bok.l Vet inte alls vad jag ska tycka om den. Var väldigt förvirrad när jag slutade läsa den.

Som någon annan sade var det svårt att komma in i början, lite virrigt kändes det som. Sedan tog boken fart. Vissa bitar kändes väldigt originella och nya medan annat kändes repetitivt. Allt som allt en hyfsad bok om än inte en riktig höjdare.

Denna bok var spännande och hade en hel del mysik i sig. Den var inte riktigt vad jag förväntade mig att den skulle vara men ändå får den en 4 av mig..

Monika Häägg

2010-06-02

Mycket spännande och ibland riktigt otäck!

Felicia Dahlqvist

2010-01-18

Det känns som att med grundidén skulle detta kunna bli en riktigt bra bok. Speciellt om allt inte hände så snabbt och man drog ut det över flera böcker. Nu kommer iofs en fortsättning som jag ska läsa, men den här boken var sådär. Alldeles för förvirrande och frammanad för min smak. Det går för fort.

Jennie Aagesson

2009-10-21

En blandning av Maj Bylock och Kalle Blomqvist, fast för en äldre läsekrets. Melike.

Lovisa Sundin

2009-06-12

Om man kommer förbi den förvirrande början fastnar man.