Den femte sanningen

Lessing, Doris

| 2007

Nobelpriset 2007  Den femte sanningen handlar om en ung kvinna, författarinnan Anna Wulf, som efter ett kraschat äktenskap valt att leva ensam. Hon har skrivkramp och kan inte fullfölja sin roman som ska handla om fria kvinnor. I stället reflekterar hon över sitt eget liv i fyra olika anteckningsböcker - en gul, en röd, en svart och en blå. Böckerna tar i tur och ordning upp hennes yrkesliv, hennes politiska liv, hennes kärleksliv och hennes vardagsliv. När Anna förälskar sig i en amerikansk författare på flykt från McCarthy-förföljelserna faller hennes värld i bitar. Samtidigt försöker hon i den femte, gyllene dagboken, föra samman tankarna från de fyra första minnesböckerna. Den femte sanningen innebar Doris Lessings definitiva genombrott och är kanske den mest ambitiösa romanen. Ett mästerverk i sitt sätt att skildra vad det är att vara kvinna och porträttera...

Sanna Carlborg

2016-09-30

En tvåa med ett litet plus. För lång och för rörig men vissa bitar är ändå tänkvärda. Kerstin Thorvall måste ha hämtat inspiration härifrån?

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Lessing är jobbig men läsvärd

En upplevelse att läsa.

Anna Hellberg

2011-11-03

Förstår inte hur hon kunde vinna Nobelpriset i litteratur för några r sedan allt hon skriver är kasst

Eva Svensson

2011-02-15

Har läst henne mest för att man bör. Inte så trakterad av hennes skrivstil.

Marianne Strandberg

2011-01-02

Bra skrivet men något lite för tungläst.

Margareta Ekelund

2010-04-19

En stor läsupplevelse för trettio år sedan. Höll vid omläsning för tio år sedan - suck av lättnad!

Anita Lundgren

2010-01-23

Sorry, men den kändes rätt daterad nu... Kanske var man för ung när det begav sig - jag känner inte igen människorna som beskrivs. Men jag kan ana hur uppfriskande den var när den kom ut.

Helena Eriksson

2009-11-14

Det är förvisso prestigefullt att ha läst en vinnare av nobelpriset i litteratur. Men tyvärr, detta var inte rätt historia för att nå det målet. Efter ca 150-200 sidor ger jag upp. Bokklubbsbok.

miranda åkermalm

2009-10-06

Välutvecklade karaktärer, stort tema och språk som flyter. Känner igen uppdelningen och viljan att organisera sitt liv för att förstå sig själv. Känns som taget direkt ur någons liv.

Anna Lundgren

2009-06-08

Så många vackra, sorgsamma, historier. Många tankeväckande händelser. Hade tyvärr lite svårt att få ihop "slutet" - eller rättare sagt hur boken var skriven mot slutet.