Den femte kvinnan

Mankell, Henning

| 1996

En stjärnklar septembernatt ger sig en stillsam äldre herre ut för att följa flyttfåglarnas avfärd från Skåne. Men han snubblar på stigen och faller i en infernaliskt gillrad fångstgrop på sina ägor. När Kurt Wallander hittar honom hänger han spetsad till döds på skarpvässade bambupålar, omsvärmad av kråkor. Kort efteråt försvinner en blomsterhandlare spårlöst. Även han hittas avrättad ute i skogen. Vad är det som drabbar dessa försynta herrar? Vilka är de egentligen? Kurt Wallander och hans kollegor förstår snart att dåden handlar om välriktad hämnd. Men den de jagar är en minutiöst förberedd mördare som medlätthet lurar in sina förföljare på fel spår... Sjätte boken i Wallander-serien.

Catrin ....

2022-10-30

Spännande, lite seg bitvis som ju de flesta böcker är. Välskriven bok.

Ronnie Videli

2018-10-07

Marita Ryen

2016-05-10

Betyg 3+. Lite seg i början men sedan flyter det på.

Lina Josefsson

2012-06-29

Läste ut alla Wallander under högstadiet, då var det det bästa som hade hänt mig. Nu: inte riktigt lika bra...

Per Ahlin

2011-07-09

Det här var min första Mankell. Jag streckläste den från första till sista sidan. Mycket spännande.

Anette Marcusson

2011-03-15

Det är många år sedan jag läste Mankell, men kom ihåg att jag sträckläste alla hans böcker en sommar.

Jonna Österlund

2009-12-05

Väldigt spännande och bra historia, men jag är tyvärr inte helt förtjust i Mankell...tycker att han skriver lite trist på något vis.

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

Hoppas ni läst Wallanderböckerna innan filmerna kom. Alla är superba!