Den femte dagen

Någonting oroväckande pågår under havets yta. Dess invånare beter sig alltmer oförklarligt och aggressivt. Valar börjar attackera och sänka skepp. Krabbor förgiftar dricksvattnet på Long Island. Nordsjöns kontinentalbrant rasar och ger upphov till en enorm flodvåg som dödar hundratusentals människor i Europa. Hela världen skakas av havets hämndlystna revolution mot mänskligheten. Det står klart att händelserna inte sker av en slump och ett forskarlag i amerikansk regi sätts in för att hitta en lösning på krisen. De upptäcker en främmande, intelligent livsform som använder sig av marina värddjur för att straffa människorna för vårt missbruk av jordens resurser. I ett högt maktspel inleder USA:s viktigaste militära och politiska styrkor en ödesmättad kamp för civilisationen, med jordens ekologiska balans och därmed den mänskliga rasens överlevnad som insats. I sin obehagligt aktuella roman...

Oj, jag trodde att det var en ny roman av Schätzing. Men neeej! Bara den jag redan läst. :(

Oskar Henriksson

2012-05-23

Frank Schätzings bok Den femte dagen (även kallad Svärmen) är något så ovanligt som en ekologisk thriller. Eller så är det science-fiction. Eller kanske är det ett samhällskritiskt verk. Eller så är det helt enkelt bara en spännande actionthriller. Den här boken är nog allt detta eller delar av det beroende på vem läsaren är. Boken handlar om att naturen sakta men säkert vänder sig mot människan, först i några enstaka spridda attacker men sedan alltmer samordnat och kraftfullt. Världen står inför en total kollaps. Man sätter ihop en krisgrupp lett av USA med målet att ta reda på vad det är som händer och sedan ställa allt till rätta, och det är kring personerna i denna krisgrupp som boken kretsar. Och som sagt, det är en ekologisk thriller, det vill säga mycket kretsar kring sådant som biologi, vattenströmmar, neurovetenskap osv. Det är svårt att veta hur mycket av det som står i boken som är teoretiskt möjligt och vad som är taget helt ur luften, men spännande är det hur som helst!

Jag rekommenderar den här boken till alla, inte bara dem som brukar läsa science-fiction eller katastrofböcker. Boken har en annorlunda vinkel och det är inte bara blod, blod och åter blod utan det finns en hel del mer seriöst i boken också. Finns faktiskt även en del att lära. Och det sätter igång tankeverksamheten kring vad som menas med intelligens...och kring vår plats på jorden... Boken är dock på tok för lång, över 800 sidor är den, och skulle må bra av att koncentreras ner till kanske 600 sidor. Slutet är till exempel bara jobbigt utdraget utan att det tillför något.