Den farliga leken

Jungstedt, Mari

| 2010

När Jenny, en helt vanlig gotländsk gymnasietjej, upptäcks av en modellagentur förändras hennes tillvaro i ett slag. Hon anses snart vara en av de hetaste stjärnorna och slungas in i en värld fylld av kändisfester och glamour. Medan Jenny njuter av sitt nya, spännande liv i Stockholm befinner sig den några år yngre Agnes på sjukhuset till följd av svåra ätstörningar. Också hon har drömt om ett liv i rampljuset, nu är hon på väg att tyna bort. Vid Agnes sida vakar hennes orolige far. Dottern är hans allt sedan Agnes mamma och bror omkom i en tragisk bilolycka några år tidigare. Nu plågas Agnes svårt av den oro hon orsakar sin pappa. Och ingenting blir bättre av att hans nya hustru envisas med att följa med till sjukhuset, bara för...

Marina Pedersen

2016-10-18

Bra

Therese Östman

2014-06-25

Åtta böcker känns mycket, idéerna tar slut och tycker inte denna var så bra. Betyg: 3

2013-11-13

Nja det här var inte mycket att glädjas över. Ytlig med platta karaktärer och oerhört förutsägbar. För mycket standarddeckare. Möjligen en stark etta.

2013-10-24

Löjeväckande politiskt korrekt fånbok som egentligen skulle ha nollats om det inte vore för det någorlunda spännande slutet.

Kerstin Hellgren

2013-09-24

Mycket bra bok som handlar om ett aktuellt ämne. Vi alla måste försöka stoppa detta vansinne som drabbar främst unga flickor/kvinnor!

Maria Myrberg

2013-09-09

Tunn story!

Carina Svensson

2012-09-27

Tyckte att den kändes för förutsägbar jämfört med de tidigare böckerna.

Jenny Jansson

2012-09-03

En av de bättre Mari har skrivit tycker jag! Ligger nog mycket sanning bakom det hon skriver om modebranschen.

Ellinor Karlberg

2012-07-16

gillar ju Maris böcker, är underhållning som jag läser ut på några timmar. Skön avslappning för hjärnan men ingen utmaning direkt..

Marit Edèn

2012-01-30

Lika tråkig som hennes andra böcker. Nu ska jag inte läsa fler Jungstedt.

Ida

2011-11-03

Det är lättläst och man vet vad man får. Denna gången så var det faktiskt inte förrän i slutet som jag fattade vem som var mördaren. tycker precis som någon tidigare kommenterat att inledningen inte är relevant.

Ullis N

2011-10-19

Jag har precis läst ut en Jungstedt-bok. För mig är hennes böcker är ren avkoppling. De varken upprör eller berör utan blir mer trivsamma då jag vid det här laget "känner" de karaktärer som återkommer.

Den här gången fick man dock med mer på på köpet. En av karaktärerna har anorexia och det är inget som bara nämns utan mycket handlar om hur det är att ha det. Det visade sig längst bak att Marie gjort research på flera anorexikliniker. Läsvärt!

2011-09-26

Förresten, introduktionskapitlet verkade inte kunna kopplas alls till resten av boken. Jag förstår ärligt talat inte vad det handlade om. Vilket är ganska negativt eftersom jag blev väldigt nyfiken på vad som hade hänt!

2011-09-26

Gillar själva handlingen som sådan, dock kunde jag blivit besparad alla modedetaljer. I vissa stunder kändes det som att författaren velat vara med i ett Top Model-avsnitt, men skrivit om det i brist på möjligheten. Annars lätt att fastna i och spännande. Stod dock rätt klart vem som var den skyldige efter första "ledtråden".

Lena A

2011-08-27

Mats Olander

2011-08-26

Absolut inte lika bra som dom andra bäckerna. Känns som om han tappat lite av stinget i skrivandet. Kanske bara en tillfällig svacka. Svag 3:a.

Hanna *

2011-08-25

Helt ok, men kändes lite "nybörjare", blev så öppenbart...ville haft mer spänning. Men denna gången tog inte Johan Berg så stor plats och det var bra, tycker det är tjatigt när det skrivs om honom.

Hanna *

2011-08-25

Lena L

2011-08-14

En av MJs bästa tycker jag. Bra handling, fina miljöer och ett oväntat slut. En riktig bladvändare som får en svag fyra eller en stark tre.

Elisabeth Karlberg

2011-08-08

Var inte alls tilltalad av boken men jag läste färdigt den i alla fall. Ytlig, ointressant och "fattig" Inget jag rekommenderar till mina vänner.

Bengt Månsson

2011-07-05

Ruskig historia och en intressant inblick i modevärlden (även om det är fiktion). Mördaren visade sig vara den man kunde gissa några kapitel från slutet men det sista mordet var väl "onödigt".

Maria Johnson

2011-06-07

Jag tycker om Ljungstedts böcker. De är lättlästa, har trovärdiga karaktärer- Knutas är en favorit. Den här var dock lite förutsägbar.

Ulrika Spangenberg

2011-05-26

En deckare med tråkigt språk, grunda karaktärer, fullständigt ointressant handling och där man efter mindre än halva boken listat ut vem som är mördaren ? Se där har ni Mari Jungstedts senaste ?Den farliga leken? i ett nötskal. Inte ens det faktum att den rör sig runt ett angeläget ämne; kroppsfixering, sjuka kroppsliga ideal och dess följder gör den angelägen och värd att läsa.

Oskar Henriksson

2011-05-20

Ytterligare en i raden av godkända deckare från Jungstedt. Det är ju svårt att ge den här typen av böcker ett högre betyg än 3 av 5. Men jag tycker Jungstedt håller en lite högre klass än många andra svenska deckarförfattare. Kanske att ett par av hennes böcker klättrar upp mot en stark 3:a i betyg. Den här boken är bra, och har dessutom ett budskap till skillnad från många andra svenska deckare. Det finns kritik mot modeindsutrin i den här boken. Och ett par av karaktärerna är faktiskt riktigt bra! Däremot är slutet ingen höjdare, känns lite ihophafsat. Men slutet är ju sällan det viktiga i den här typen av böcker.

Jessica Nilsson

2011-04-12

Gillar hennes böcker.

Anette Marcusson

2011-03-17

Annika Börjesson

2011-02-24

Jag läste ut den väldigt snabbt och jag älskar alla hennes böcker.

Camilla Eriksson

2010-12-02

Boken utspelas i modevärlden, överraskande slut men bättre kan Mari skriva.

Sträckläste den, det säger väl allt

2010-10-30

Nu har jag läst alla utgivna böcker i serien och helt klart blir det för mycket med åtta likadana böcker på åtta månader. För de är lika, men egentligen gör det ingenting för samtidigt är det ganska skönt att känna igen sig och alla de vanliga karaktärerna. Den här boken har väl en del logiska glapp, men jag tycker Jungstedt berättar bra och trots att man nästan säkert vet vem, var, hur, varför hyfsat tidigt, så behåller historien spänningen. Jag ger boken en fyra, bara för att ämnet är aktuellt och angeläget, annars hade den fått 3,5. Om det hade gått.

Marina Trenkoska

2010-09-16

Känns konstigt att sätta en tvåa på en jungstedt. Men ok då....2,5!

Karin Karlsson

2010-08-07

Mari har gjort det igen. Hon har lyckats skriva en kriminalroman som fångar en från första till sista sidan. Hela boken flyter på bra och storyn är intressant.

Maria Stensson

2010-07-29

Mycket bra handling, spännande och oväntad!

Karolina Johnsson

2010-07-28

Lättläst, skönt när man bara har tid att läsa några sidor åt gången.

Anne-Lie Månsson

2010-07-06

Började och slutade efter ett par sidor.
Tanken som for genom huvudet; "Nej, inte en till i samma stil!!"

Maria Larsson

2010-06-27

En gotlänsk flicka som håller på att erövra världen som modell. En annan som fallit offer för modeindustrins vikthets och sitter på en anorexiaklinik. En modefotograf som blir halvt ihjälslagen på ensliga halvön Furillen.

Det är upptakten till Mari Jungstedt åttonde spänningsroman - "Den farliga leken" - med gotlänske kommissarien Anders Knutas i centrum. Det bör bli den sista, för nu har idéerna tagit slut.

Inledningen av boken är överdrivet seg och den lyckas aldrig hämta sig. Moralpredikningarna duggar tätt och den är så politiskt korrekt att man stundom misstänker att den är skriven under en styrd regim. Trots att modeindustrin framställs som roten till allt ont i samhället lyckas Jungstedt ändå malplacera flyktningfrågan i periferin.

"Den farliga leken" är ungefär lika smärtsam att läsa som filmatiseringen av hennes första böcker var att se med tyska skådespelare och svensk dubbning.

Gotland är ingen stor ö. Nu är Jungstedt idéförråd tömt. Dags att gå vidare.

Maria Larsson

2010-06-27

Överdrivet seg och moralpredikningarna får mig att vilja stoppa fingrarna i halsen.

Pia Stendahl

2010-06-04

Boken känns lite hackig med allt för korta kapitel. Jag saknar att boken inte går in på djupet någonstans. Jungstedt skrapar bara på ytan. Jag önskar att jag fått chans att komma någon/några av karaktärerna närmare in på livet.

Den farliga leken är ganska förutsägbar vilket givetvis är trist. Jag tycker inte att de tidigare böckerna är lika förutsägbara. Det som för mig räddar upp boken är att jag gillar karaktärerna.

Jag har läst alla Jungstedts tidigare böcker och alla är spännande och underhållande. Den farliga leken är inget undantag. Böckerna sätter kanske inga djupare spår. De är läsvärda förbrukningsböcker som passar utmärkt till stranden i sommar.

Läs gärna fler bokrecensioner på www.bokbrus.se.

/Pia

Patricia B

2010-06-04

Jag är inget fan av Jungstedt och måste erkänna att den här boken innehåller på tok för mycket ord som inte behövde vara med. Skrivande för skrivandets skull liksom.

2010-05-21

Jag har läst alla Mari Jungstedts sju tidigare böcker. Och jag tycker att allihopa har varit jättebra.

Mari Jungstedts senaste bok, den åttonde i ordningen, "Den farliga leken", var precis lika bra som dom sju tidigare.

Jag gillar verkligen Maris sätt att skriva. Tycker mycket om miljöskildringarna från Gotland. Men framförallt så tycker jag verkligen om karaktärerna i boken, på dom personer som följer med i alla hennes böcker.

Själva kriminalfallet i den här boken var väldigt bra. Det handlade mycket om modevärlden, modeller, och anorexia. Klart aktuellt och intressant.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla som tycker om svenska kriminalromaner. Och även alla Maris tidigare böcker.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)