Den färglöse herr Tazaki

Murakami, Haruki

| 2014

Tillsammans med fyra vänner, två pojkar och två flickor, ingår Tsukuru Tazaki i en grupp som bestämt sig för att vara nära vänner livet ut. Men när han kommer hem från universitetet en dag blir han varse att han inte längre är välkommen i gruppen. Något har förändrats i grunden men ingen vill eller kan berätta vad som har hänt. Uteslutningen blir ett trauma som följer honom genom livet. När han flera år senare möter Sara och förälskar sig i henne berättar han om sveket och hur det alltid plågat honom. Hon uppmanar honom att söka upp vännerna från skoltiden för att ta reda på vad som faktiskt hände den gången. Han lyder hennes råd men ju mer han får reda på, desto mörkare blir sanningen om gruppens intensiva jakt på den perfekta vänskapen. Frågan är om Tsukurus uppgörelse blir något han ångrar eller något som leder till att han äntligen kan lägga det förflutna bakom sig. Kan kärleken verkligen...

Cecilia U

2021-08-06

Fantastiskt språk, återigen. Revansch efter 18q4 i min mening!

Linda

2020-03-11

Johanna L

2019-08-10

Sorglig och väldigt vacker.

Henrik Johansson

2017-04-24

Oerhört vacker, melankolisk och gripande berättelse.

Stefan Wern

2016-10-25

Mitt första möte med Murakami, och visst slås man av det vackra språket och förmågan att sätta tonen, stämningen, känslan. Murakami för historien framåt med lätthet, men trots det griper det tag något för sällan. Saknar kanske lite spänningar mellan karaktärerna. Och på något sätt flyter den till slut ut i grått. Dock ska jag ge herr Murakami fler chanser!

Stefan Wern

2016-10-25

Johan Pihel

2016-05-25

Väldigt väldigt bra.

Ove Oksvold

2015-12-15

Inte hans vanliga skärpa. Tappar i slutet.

Ingeborg Amnéus

2015-05-24

Inte lika magisk som hans böcker brukar vara (bokstavligt och bildligt).

Sandra Björn

2014-11-29

Jag vet inte varför jag envisas med att läsa Murakamis böcker, då jag varje gång känner mig så sjukt irriterad på det mesta i historierna. Det händer ingenting, jag får inte fatt i någon ordentlig poäng med allt och så helt plötsligt tar de bara slut. Men ändå är det NÅGOT som håller mig bunden till att läsa klart. Tycker om vissa nyanser i skrivandet, stämningar som han skapar väldigt tydligt. Men inget av det jag läst hittills når ens topp tjugo. Tråkigt nog.

2014-09-17

Kändes som en mellanbok det här, av vår japanske vän Murakami. Jag ger den en trea, inte mer. Kanske för att det kändes som han skrivit det här tidigare, i någon tidigare bok. Samtidigt har han ju en omisskännlig ton, en stil som vi så tydligt känner igen. Men det får inte bli upprepning. Och det får inte heller kännas att det går på tomgång.
Om något annat skall sägas om boken, så är det att herr Tazaki var en spännande person att möta.

Lina Zackrisson

2014-08-16

Vacker läsupplevelse. Han är briljant.

Liza Bolin

2014-08-14

bra, lite mähäig, märkligt mycket ejakulerande, vackert skriven och förmodligen en strålande översättning.

Hannes Skarin

2014-07-20

Svag fyra. Som vanligt: underbart språk. Handlingen, tja, bra men inte lika fängslande som Kafka eller NW

Vedrana Sivac

2014-06-10

Hade varit så mycket bättre om Murakami hade kunnat låta bli att fästa så stor vikt vid erektioner/kvinnors yppiga barmar i tid och otid.

Stefan Grip

2014-06-04

En svag fyra, men ändock en fyra. Det var så många mystiska inslag i första delen av boken som bara försvann. Precis som om författaren glömde bort dem, när säcken skulle knytas ihop.

Sanna Carlborg

2014-06-04

Jag blir trollbunden av Murakami, vad han än skriver. Jag sträckläste, och att komma till slutet var som att vakna upp ur en dröm.

Ola Janåker

2014-05-19

Som vanligt välskrivet och intressant.

När Murakami skriver på rutin är magin som bortblåst. Jag har läst det här förut från hans penna; en ensam snubbe som brottas med existentiell ångest, kvinnor och svek. Den här gången är dessutom symboliken oerhört kvasi, och Murakami skriver till och med läsaren på näsan, som om han skriver för barn. Märkligt. Han borde gå djupare istället för att skriva ytligt, kan man tycka.
IQ84-trilogin var en massiv besvikelse för min del. Det här är lite bättre, men ändå väldigt långt från Fågeln som vrider upp världen, Kafka på stranden och Norwegian Wood - böcker som jag fortfarande gillar.
Jag tror den här romanen hade funkat betydligt bättre som novell. Nu är det alldeles för segdraget.