Den fantastiska berttelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skp

Purtolas, Romain

| 2014

Hejdlst rolig ochlivsbejakande surrealistisk skrna. Pugalendhiheter en bluffande 38-rig fakir frn Rajasthan, som har lurat sina grannar i byn att samla ihop pengar fr att han ska kunna ka till Paris och kpa Ikeas senaste innovation, spikmattesngen Svavelvikspik. Men sngen visar sig vara dyr, vilket gr att fakiren tvingas lura till sig pengar av den vackra fransyskan Marie, fr att sedan tillbringa natten p Ikea. Han gmmer sig i en garderob som naturligtvis packas in i en lda och skickas ivg, och detta r startskottet fr en galen jakt ver vrlden. En resa dr fakiren lr knna sudanesiska flyktingar, blir jagad av hmndlystna romer p Barcelonas flygplats, skriver brjan p en roman och fr ett bokkontrakt i Rom samt hnger p ett hotellrum i ett konfliktdrabbat Libyen. Under tiden upptcker han mycket som han inte visste om bde krlek och vnskap. Det hr r en...

Fr ngot r sedan s syntes den hr boken verallt, tyckte jag, men jag var egentligen inte srskilt hgad. Den r ju fransk och det gillar ju inte jag. Sedan dk den upp p bokrean frra ret och d kunde jag inte lngre st emot. Det r jag glad fr. Och kanske mste jag snart sluta sga att jag inte gillar franskt. Ls mer p min blogg

Helt underbar! Ls den!

Helt underbar! Ls den!

Teresia Kjellgren

2015-06-15

Lite smkul och efter De fattiga i Lotz precis vad jag orkade med. Smtt otrolig resa fr fakiren frn Rajasthan med gott slut. Det var en himla tur det.

emmakicki

2015-05-04

En svag trea. Hade sina hjdpunkter men var ganska svamlig liksom Hundraringen som jag tyckte blev fr mycket fr att vara rolig. Men eftersom den hr var s pass tunn s kndes den okej att slsa lite tid p. Den hade dessutom en del hjdpunkter som gjorde den mer allvarlig.

Lotta Strandberg

2015-03-12

Mrklig men underhllande historia. Tror man tappar lite p versttningen och drfr blir det ocks lite krystade skmt. Lite ondiga frsk att vara seris mitt i allt (barnutnyttjande osv) snker mitt betyg. Ocks slutet r lite fr hastigt och man fr lsa ett par gnger fr att fatta.

Eva Mller

2015-01-02

Fantastiskt rolig bok som tyvrr planar ut lite i slutet. En stark trea blir betyget.

Hans Olof Andersson

2014-12-21

Halsbrytande hopp frn ena situationen till den andra. Stilen pminde ngot om "100-ringen...". Ingen stor litteratur, men jag hade nje av att lsa den.

Stefan Antonsson

2014-10-16

oerhrt frdomsfull oh rasistisk. Ett riktigt bottennapp! Drog inte p munnen en enda gng. Snlla ls ngot annat!

Mia Swedberg

2014-07-19

Lyssnade p denna som ljudbok. En trkig och frutsgbar bok.

Thommy Stenstrm

2014-07-10

En stark trea och nstan en fyra i betyg.

En mycket bra bok. Men den kunde varit lngre. Det knns som om frfattaren kunde ha gjort en lngre bok. Fr fakirens resa kunde ha varit mycket mer detaljerad utan att boken blivit smre. Snarare tvrtom.

Dessutom tycker jag att ven slutet kunde gras om. Det kndes som om boken var en film. Och fr att filmen inte skulle bli lngre n en och en halv timme. Ja d fr man klippa bort en del.

Men nd en rolig och hrlig bok som jag varmt kan rekommendera.

Books I love

2014-07-06

En Vldigt Rolig bok som jag tyckte Vldigt Mycket om! :D

Lotta Lettenstrm

2014-06-15

Helt otrolig historia i stil med hundraringen men den r inte riktigt i samma klass. Kontentan av det hela r iaf att det r mer givande att sknka pengar n att lura andra mnniskor.