Den fallande detektiven

"en av Sveriges mest intressanta deckarförfattare" SVT Gomorron Sverige "Den här berättelsen slår ner rakt i samtiden. Det jag gillar med författaren är att han inte bara riktar in sig på spänningsintrigen, utan kan konsten att beskriva hur klass och uppväxt formar oss". Aftonbladet "Christoffer Carlsson har återigen skrivit en vacker kriminalroman. Förtätad, aktuell och med språklig finess. Detta är briljant och löftesrikt". Borås Tidning Stockholm, natten till Lucia. I en gränd ligger sociologen Thomas Markus Heber död. Leo Junker är tillbaka på våldsroteln och utreder fallet tillsammans med Gabriel Birck. I Hebers forskningsanteckningar finns tecken som tyder på ett kommande politiskt attentat, men vem är det som ska utsättas? Och vem är den skyldige? När det otänkbara inträffar rasar ett kraftigt snöoväder, och mitt i stormen befinner sig Gabriel och Leo, som inte inser att de...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är andra boken om Leo Junker. Den är så gott som fristående men man får ut mera av att läsa dem i rätt ordning, första boken heter Den Osynlige Mannen Från Salem.

Jag finner Christoffer Carlsson språk väldigt genomarbetat, orden känns noga valda. Han skyndar aldrig på handlingen utan den får ta den tiden den behöver, den hackar sig aldrig fram utan flyter på utan några skarvar igenom hela boken. Då den hoppar i tiden så gör det kanske, om man ibland tappar focus, att man förlorar uppfattningen på när i tiden handlingen utspelar sig, detta hände mig några gånger, men fann mig till rätta i handlingen rätt så snabbt igen.

Boken tar upp det ständiga aktuella ämnet rasism, den gör det på ett lagom sätt utan att gräva sig allt för mycket ner i detta stora ämne. Den visar det i form av två killarna som träffas på en fest i tonåren och blir vänner, de växer upp och kommer in i denna värld.

Berättelsen är starkt karaktärsdrivande. Dels Leo Junkers stapplande väg tillbaka till jobbet, han har fortfarande en bit kvar, och sedan vänskapen mellan de två pojkarna som växer upp.

Jag rekommenderar boken till alla som känner att de vill ha en deckare med ett rikt språk och fokus på personers bakgrund istället för själva mordutredningen.

2022-02-23

För 3,5 år sedan läste jag första delen i den här serien och jag vill inte säga att jag blev besviken, men den levde inte alls upp till mina förväntningar. Alltså har det inte lockat jättemycket att läsa vidare. Böcker som redan står här i hyllan. Då finns det ju bara en sak att göra och det är att ta med den i min Finish That Series-utmaning. När jag i början av februari skulle till Varberg på läsretreat så tyckte jag att Den fallande detektiven kunde passa. Författaren är ju i alla fall (nästan) från trakten.

När jag började läsa så insåg jag att jag inte minns något alls från första boken. Absolut ingenting. Tyvärr verkar det som att man förutsätts ha händelserna där i färskt minne för det dyker upp en hel del referenser. Utan förklaring. Tror jag i alla fall. Eftersom jag inte minns så vet jag ju inte. Det är ingen bra start för en bok.

I Den fallande detektiven är det mer fokus på bakgrund (och då speciellt höger- och vänsterextremisternas) än på själva brottet. Det är en mycket trovärdig berättelse om hur lätt det är att halka in på fel spår och hur snabbt det eskalerar.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/02/den-fallande-detektiven-av-christoffer.html

2021-06-02

En besvikelse jämfört med första boken i serien "Den osynliga mannen från Salem". Aktuell men lite rörig och jag fastnade inte för storyn.

2020-06-04

Lite lägre betyg än första delen då jag känner mig rätt trött på att läsa om poliser som har problem med alkohol eller narkotika. Det hade känts unikt om han tagit hjälp. För övrigt tycker jag fortsatt väldigt mycket om författarens språk. Det jag uppskattade allra mest i den här boken var samspelet och dialogen mellan Junker och Birck. Jag kom också att tänka på hur sällan man får följa en polis som inte själv är "det stora snillet". Här känns Birck på många vis som den främste polisen, och hans inre får vi inte många insikter i. Känns som att temat i denna serie är barndomsvänner samt formande av kriminalitet (det senare är väl inte så överraskande med tanke på att författaren är kriminolog) och den manliga vänskapen uppskattar jag. Människor överlag får i dessa böcker vara ganska nyanserade med komplicerade känslor och inte bara en drivande ondska eller känsla för rättvisa.

Karolin L

2020-03-23

Jag tycker att Christoffer Carlsson är en av våra främsta deckarförfattare. Han har ett unikt sätt att skriva på och personbeskrivningarna är fascinerande utan att bli för självklara. Hans sätt att hoppa i tiden och berätta ur olika tidsperioder samt ur olika personers perspektiv är fantastiskt. Det utmanar läsaren att hänga med. Love it!

2019-04-13

Jag har inte riktigt gillat det jag tidigare läst av Christoffer Carlsson. Men här måste jag öka på till trestjärnigt. Främst beroende på hans språk; så effektivt och ibland rent vackert. Men jag har tyvärr ibland lite svårt att hänga med i svängarna mellan tidpunkter och relationer. Första delen med Leo Junker ligger för långt bak i tid för att jag ska förstå alla hänvisningar och även i övrigt har jag svårt att få ihop sammanhangen. Kan bero på att jag har svårt för att fatta eller på att författaren gör det för svårt. Som helhet är det ändå mycket läsvärt, det gäller bara att ta till sig helheten och inte hänga upp sig på alla detaljer. Njut av språket!

2017-06-11

Jag hade lite svårt att hänga med i beskrivningen av de olika extremiströrelserna. Många personer.

Nils Thor

2017-05-14

Boken var bra men inläsningen bedrövlig. Nicklas Engdahls knarriga röst var jobbig att lyssna på.

Tove Skarstedt

2016-06-30

En mörk och lite deppig polisroman om ett brott som har sin grund i kampen mellan höger- och vänsterextremister. Läsaren lämnas inte med mycket hopp om att de politiska extremiströrelsernas kamp kommer att avta, tvärtom. Annars är boken välskriven och spännande, men ämnet som sagt, ämnet ?

A H

2016-02-08

En rörig bok. Ingen spänning. Ska försöka orka med nästa eftersom jag inte vill lämna en serie utan att läsa färdigt. Jag ser dock inte fram emot det..

Nina Gustafsson

2015-10-04

Carlsson lyckas denna gång inte fånga mitt intresse. Det är huvudstoryn som helt enkelt inte är så spännande. Trots att vi får ett par pusselbitar till hela tiden så känns det inte som att historien har någon riktig go. Visst gillar jag huvudkaraktären, men det räcker inte. Alla hans tidigare böcker är mycket mer läsvärda. Tvåa är kanske i hårdaste laget, men jag blev helt enkelt besviken.

Tarja Ahlgrén

2015-05-20

Christoffer Carlsson är skicklig men tappar tyvärr känsla och trovärdighet i de delar som beskriver de unga extremisterna. Den här boken haltar helt enkelt.

Karin Löfstrand

2014-10-29

141020: Inte riktigt lika bra som 1:an eftersom det kändes som en del upprepning.

2014-08-20

Betyg: 4,5 av 5.

Och Christoffer Carlsson levererar igen!

Det här är Christoffers fjärde bok, och den andra boken i den planerade serien om polisen Leo Junker. Boken kan ju självklart läsas fristående, men jag tror ändå att det ger mer om man läser den första boken i serien först, ?Den osynlige mannen från Salem?. (Här är en länk till min recension av den boken. Och i det blogginlägget finns också länkar till mina recensioner av Christoffers två tidigare böcker, som också är mycket bra.)

Jag tycker verkligen om Christoffers sätt att skriva. Och jag tycker mycket om huvudpersonen polisen Leo Junker.

Den här boken känns väldigt aktuell. Den handlar mycket om Sverigedemokraterna, rasism, och nazism. Boken är trovärdig och spännande.

Extra kul att den till stor del också handlar om Hagsätra, där jag har bott förut, och där jag nu jobbar. Det är till och med händelser i boken som utspelar sig i porten bredvid i huset där vi bodde.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om svenska kriminalromaner. Christoffer Carlsson tillhör helt klart en av dom bästa i Sverige i den genren tycker jag.

Susanne Jansson

2014-08-18

Mycket svamligare och mindre fokuserad än Christoffer Carlssons tidigare böcker. Däremot fortfarande samma unika röst och uppbyggnad av karaktärer.