Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död

Karim, Alexander

Alexander Karim debuterar med skruvad underhållningsroman, med vibbar av Memento och Måndag hela veckan. När Jonas Paulsson vaknar på morgonen tror han att det är en helt vanlig söndag. Han äter frukost, går en sväng på stan och blir därefter brutalt mördad i sitt hem. När han sedan vaknar upp oskadd i sängen tänker han självklart att det hela var en mardröm. Men snart inser han att dagen han vaknar upp till är lördagen, dagen innan hans förestående död. Lördagen verkar till synes likadan som första gången han upplevde den, förutom små, små skillnader. Stämningen på middagsbjudningen är inte lika hjärtlig, och tittar inte hans fru på mobilen lite oftare än förra gången? Han går och lägger sig och upptäcker när han vaknar att han har gått ytterligare en dag bakåt i tiden. Nu är han mer beslutsam än förvånad. Jonas Paulson inser att han har fått en unik möjlighet. Kommer hans handlingar kunna...

Eva Mörnhed

2022-07-18

Underhållande och märklig.

Cissi

2020-12-15

Alexander Karim leker med tid och rum på ett fängslande sätt som på många sätt påminner mig om Memento (som jag älskar). Definitivt en bok jag rekommenderar.

2020-04-22

Betyg: 4,5 av 5.

Blev mycket överraskad över hur bra den här boken var. Jag har haft den hemma i ett halvår, men det har inte blivit av att läsa den. Men nu gjorde jag det äntligen, och det ångrar jag verkligen inte.

Har sett många filmer och serier som Alexander Karim spelar i, och jag tycker att han är en mycket bra skådespelare.

Men tydligen så är han även en utmärkt författare, för den här boken var både välskriven och fängslande.

Boken är verkligen en skruvad underhållningsroman, som det står i beskrivningen. Och den är både spännande, gripande, och rolig.

Kan absolut rekommendera boken, som inte liknar någon annan bok som jag har läst.

När jag först läste baksidestexten så ska jag ärligt säga att min första tanke var "att det här är ingen bok för mig" en bok där huvudkaraktären Jonas reser tillbaka i tiden, inte min typ av bok, men WOW vilken debutroman och så fel jag hade. Det tog inte många sidor innan boken fångade mig och jag kunde inte släppa den, helt galet! Boken har korta kapitel och det är något jag gillar starkt. Alexander skriver med ett bra språk och flyt och som får mig som läsare att bli helt gripen. Hela storyn är otrolig, invecklad, underhållande, snurrig och helt skruvad, trots att det är mycket att hålla koll på så är det inga problem att hänga med och det förvånar mig då jag själv normalt har svårt när det blir för mycket att hålla ordning på, så skickligt skrivet av författaren. Trots att boken har många twister och dilemman så har boken ett djup både med kärlek, sorg, humor och spänning. Under hela boken försöker jag lista ut vem som är mördaren men det är helt omöjligt...jag luras och blir förd bakom ljuset konstant. Jag förundras över hur Alexander lyckas skriva denna helt galna och skruvade bok och ändå få ihop det...beundransvärt!

Underhållande, gripande & stark debut!

Anna Hallqvist

2019-11-15

Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död är roande och väldigt klurig. Det gäller att hänga med i svängarna i tidsresandet och när dagen börjar om från början, med små förändringar i situationer och hos personerna. Till skillnad från Måndag hela veckan, som jag upplevde som en tjatig film, tycker jag inte att den här boken faller offer för ett tjatigt upprepande i och med tidsresandet tillbaka till samma dag. Författaren håller tempot uppe på ett listigt och snyggt sätt.

Det dyker upp en del svåra och extensiella frågor mitt i den skruvade tidsresan. Hur långt är man egentligen beredd att gå för att rädda sitt eget liv? Hur kan små kanske till synes obetydliga ord och handlingar, påverka framtiden för sig själv och för andra? Nog sätter tankarna igång, tänk om han gjort si eller så – vad har hänt då istället?

Det ska bli spännande att se vad Alexander Karim hittar på i framtiden, med en sådan författardebut kan jag inte bli annat än nyfiken och ha höga förväntningar!