Den enögda kaninen

Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren. Tillsammans med fem vänner tillbringar David de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. De gömmer stöldgodset i huset. Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och då en ensam, gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen? När sommaren är över kommer det vita huset att stå för allt David och hans vänner har tagit från Dalen, och allt det som tagits från dem det som aldrig kan komma tillbaka. Den enögda kaninen är en spänningsroman om en liten plats där stora händelser inträffar. En glesbygd noir med en stämning som kryper under huden. En berättelse om kärlek och vänskap, om hemligheter och lögner.

Izabela Horn

2022-02-04

etyg : Den enögda kaninen passar perfekt som en sommarbok. Den är lättläst och spännande. Genom hela boken går en läskig känsla, att något övernaturligt kommer hända i huset som ungdomarna i boken har hittat.
Christoffer Carlsson förmedlar den känslan av den sista sommaren som sätter punkt för barndomens era. I det blandar han in en känsla av att något hemskt kommer hända, något som inte hör ihop med det vi känner till.
Min första bok av författaren men absolut inte den sista.

Gunnel Lindström

2020-01-12

Läste boken på svenska. En mycket obehaglig bok. Tankeväckande.

Emil Florell

2016-08-03

Riktigt bra. Påminde en hel del om filmen Farväl Falkenberg vilket författaren även nämner i eftertexterna

Den första bok av Carlsson som jag läser och jag gillade den mycket! Trodde Carlsson skrev deckare, men det här så mycket mer. Den är inte skriven ur polisperspektiv eller för att lösa ett brott. Det är själva brotten som beskrivs, hur det kunde gå så illa. En sommarbok med mörka toner. Fylld av vardagsvärme men i total avsaknad av gulligull och lyckliga slut.

2015-04-12

Det är andra gången som Hela Halland läser arrangeras av Region Halland, en lokaltidning och olika kommunbibliotek. I år valdes Christoffer Carlssons Den enögda kaninen som bok. 2014 var det Cilla Naumanns Springa med åror som valdes ut.
Naumanns roman, som vi kommer ihåg den, har ett säkert och välbalanserat språk. Den kommer också nära människorna och beskriver dem så självklart känsligt. Det hela känns så levande.
Sådana känslor väcks inte hos mig när jag läser Carlssons roman. Och det är inte bara historierna som skiljer utan också hur de berättas. Malin H. skriver här på Boktipset temat bo på liten ort kan jag sympatisera med men annars ganska ointressant story med ibland överdrivna karaktärer. Jag håller med.

2014-11-06

Av någon outgrundlig anledning så har den här boken blivit stående oläst i bokhyllan, väldigt länge. Så till slut hamnade den på boktolvan för i år. När sedan en annan bokbloggare höjde hans nästa bok till skyarna så blev jag nästan otålig och ville läsa den med en gång. Samtidigt som jag blev lite orolig för att mina förväntningar stegrades. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/11/den-enogda-kaninen-av-christoffer.html

Malin H

2014-08-22

Väldigt bra stämningar, och temat bo på liten ort kan jag sympatisera med men annars ganska ointressant story med ibland överdrivna karaktärer (Julian och Justine, wtf?).

Ruth *

2013-08-01

svårt slut, intressant skriven

Charlie Cramer

2012-07-18

Den boken stannar kvar. Boken utspelar sig i Halland men i mitt huvud är det barndomens Hillared som får sig en törn! Och huset...

caro wikbro carlén

2012-03-13

Lika bra språk som den första boken, men det finns ett annat djup i denna. Kan inte med denna heller välja genre, men det är inte ens nödvändigt. Den är fantastisk!

Annelie A

2011-08-23

Boken började väldigt väldigt bra, kuslig spänning som tar tag i läsaren direkt, dock är slutet lite tunt vilket drar ner betyget

Petra Hansson

2011-08-16

Jag är imponerad. Ta en vanlig, händelselös ort i sverige och tänk att 6 unga människors leda och småkriminalitet leder till mardrömslika händelser. Grupptryck, lojalitet och skuld gör det omöjligt att trycka på nödbromsen. Jag läste ovanligt långsamt för jag ville inte att det skulle ta slut.

Lars Sederlin

2011-06-24

Kaj Karlsson var en ny upplevelse för mig. Den här boken var riktigt bra.

Lena Persson

2011-06-14

Nej, den var inte bra helt enkelt.

En svag fyra. Jag gillade stämningen i boken, men hade gärna sett ett annat tajtare slut. Om jag skulle beskriva stämningen så skulle jag säga att det är en korsning mellan Den hemliga historien och En vuxen Tordyveln flyger i skymningen. Två fantastiska böcker så det är ett gott betyg.

2011-05-18

För lite drygt ett år sedan så läste jag Christoffer Carlssons debutroman, "Fallet Vincent Franke". Jag tyckte mycket om den boken, så därför såg jag verkligen fram emot att läsa hans andra bok, "Den enögda kaninen".

Och hans andra bok gjorde mig verkligen inte besviken. För den var minst lika bra som den första.

Piratförlaget kallar boken för en "spänningsroman", och den beteckningen passar bra tycker jag. För det är ju inte direkt någon kriminalroman eller deckare. Men ändå lite "mer" än en "vanlig" roman.

Christoffer har ett lite annorlunda sätt att skriva på tycker jag. Känns "ungt" och "modernt". Jag gillar det verkligen.

Och handlingen var mycket bra. Jag tyckte att spänningen byggdes upp bra under hela bokens gång. Jag gillade själva storyn, och jag tyckte mycket om karaktärerna.

Så jag kan helt klart rekommendera boken. Och läs gärna Christoffers första bok också, som nu finns i pocket.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )