Den dubbla tystnaden

Jungstedt, Mari

| 2009

De mörkaste av hemligheter Det är i slutet av juni och Bergmanveckan ute på Fårö stundar. Andrea och Sam beger sig dit med ett kompisgäng. Varje år reser de iväg utan tonårsbarn för att umgås och göra något ovanligt ihop. Förväntningarna är höga. Men så skickas ett sms som blir läst av någon annan än den det var riktat till: Har hittat Bergmans hem. Helt öde. Vill ha dig. Nu. Sugen på att leka på ett ställe som överträffar alla andra? Otroheten är ett faktum. Raseriet tar överhanden och konsekvenserna blir förödande.

Andrea Roos

Jenny Öhlund

2023-03-13

Elisabeth Svensson

2020-10-08

Man vill veta mera om de runt om kring vilket gör att man vill läsa fler böcker om Knutas

Bokdjungeln

2020-05-30

Jag tycker inte att man behöver har läst de tidigare böckerna i serien för att hänga med i handlingen, men det är definitivt ett plus då det finns en bihistoria som jag gärna hade velat veta mer om. Historien flyter på i ett behagligt tempo och beskrivningarna av både personer och platser är så pass bra att man får bilder av allt i huvudet även om de inte är superdetaljerade. Men med det sagt vill jag också påpeka att jag är en förespråkare av korta kapitel. Gillar man det lite mer uthålliga så kan nog handlingen kännas som att den springer fram,lite för fort. Passar utmärkt att läsa nu när sommaren är på ingång då handlingen utspelar sig just under en sommarmånad.

Jan Banan

2019-09-21

Inte allt för avancerad, men ändå trevlig läsning.

Marina Pedersen

2016-10-10

Tycker om hennes böcker

E H

2016-07-20

En dussindeckare. Tycker dock om att läsa svenska deckare på sommaren.

Herregud så lättläst! Mari Jungstedt uppehåller sig verkligen inte längre än vad hon behöver vid sina karaktärers tankesätt, rörelsemönster och levnadsritualer. Fort som attan ska det gå, gärna hoppa några dagar här och där så att vi verkligen RUSAR mot uppgörelsen av mordet. Att karaktärerna inte hinner med i takten tycks vara av mindre vikt. Nu kan det ju visserligen vara så att jag tycker att det går för fort just för att jag inte läst något tidigare av författaren, och det här ju faktiskt är den sjunde boken om samma karaktärer. Så för de redan inbitna Jungstedt- och Knutas-fansen kanske det inte alls upplevs lika fartfyllt som för mig. Men ändå: genomsnittslängden på ett kapitel lär hamna på tre sidor. Det är ingenting. Det går TOKFORT - och med så korta kapitelspann är det svårt att hinna klämma in speciellt mycket information om sina huvudpersoner. Endast det allra viktigaste har satts på pränt, endast sådant som är av vikt för utredning eller kommande händelser. Jag kan tycka att det är lite tråkigt. Jag saknar vardagslunken, liksom.

Tyvärr spoilades det på omslaget i en av kommentarerna om boken. [[[ "Mördaren berättar om sig själv i jagform" eller något liknande stod det och eftersom resten av boken inte är skriven på det sättet fattade jag direkt vem mördaren var när det berättartekniska greppet förändrades.]]] Riktigt tråkigt. En känga till den som designade omslaget och även till pulvret som skrev så i sin recension. Gah.

En riktig bladvändare (såklart, med så korta kapitel kan man ju inte göra annat än att vända blad) men som även lyckades hålla sig spännande trots att vi susade förbi karaktärerna lite väl fort. Helt klart godkänd.

Therese Östman

2014-06-25

Sjunde boken tycker jag var bra, hon skriver bra och boken är lättläst. Betyg: 5

2014-01-06

Lättlyssnat i bilen men Mari Jungstedt är alldeles för ytlig för att falla mig i smaken. Karaktärer intrig och miljöer är sååå.. schablonmässigt förmedlade. Inget som fastnar hos mig iaf.. Svag 2:a.

2013-10-24

Småspännande och lättläst.

Marc Moore

2013-02-25

Full av klyschor men det är kanske ett medvetet val.
Den får plus för den trovärdiga dialogen.
Den är en lättläst pusseldeckare utan våld, alldeles perfekt för en lång bussresa.

Klara Antonsson

2012-12-22

Bra deckare!

Sabina Johnsson

2012-10-08

Var spännande rakt igenom och lätt läst. Passade perfekt att läsa under sol semestern.

Carina Svensson

2012-09-23

Spännande, liksom de tidigare! :) Jag lever mig verkligen in i böckerna.

Jenny Jansson

2012-08-21

Bra spännande bok och jag tycker att den var spännande på en gång fastän morden inte sker förrän senare i boken.

Marléne S

2012-08-05

Hygglig sommarläsning

Mikaela Christensen

2011-12-22

ORDBAJSARE. fy, vem orkar läsa en sådanhär bok?

Inger Mårtenson

2011-12-07

Den bästa M.J. jag läst hittills. Den utspelar sig på Fårö på Bergmansveckan och på Terra Nova. Intrigen är intressant persongalleriet likaså.

2011-09-20

Lite annorlunda Jungstedtbok. Vet inte riktigt vad jag tycker om förändringen. Boken är djupare än hennes tidigare, samtidigt hade man kommit igenom nästan halva boken innan något egentligen hände. Dock gillar jag hennes karaktärer och det är en bok som jag inte tröttnar på.

Lena A

2011-08-27

Linda Vängbo

2011-06-29

Jag tyckte att boken var lite "hattig", men en helt ok deckare att avnjuta i solstolen. Min första Marie Jungstedt och jag vet inte om det skulle ha varit bättre att läsa de andra böckerna först. Ska nog prova en till...

Bengt Månsson

2011-06-21

En riktigt bra pusseldeckare.

Anette Marcusson

2011-03-15

Maria Johnson

2011-03-05

Finurlig intrig.

2010-10-26

Ja, nu börjar de bli lite för lika för mig. Det kanske inte är meningen att man ska läsa sju Mari Jungstedt på åtta månader. Det är väldigt förutsägbart, efter några sidor fattar man precis vad som pågår. En eloge till Jungstedt för att hon ändå lyckas hålla spänningen uppe. Ganska skönt var det också att Johan och Emma knappt fick någon plats alls och i stort sett inte var inblandade överhuvudtaget. Som en lättläst bok på stranden eller någon annanstans där man bara vill koppla av, är detta verkligen perfekt, men läs inte alla böcker i serien på för kort tid.

Aniko Ja

2010-09-02

Första boken av Mari Jungstedt som jag läst. Tycker den var väldigt lättläst och spännande från början till slut. Inte något litterärt mästerverk men dock en härlig bok som fångar från början till slut.

Maria B Hansson

2010-06-21

Lättläst förströelse. Första boken jag läst av Jungstedt och jag tycker hon droppar lite fööör många namn och aktuella händelser. Nån av personerna associerar till Henke Larsson i en bisats som inte förde historien framåt öht tex. Boken kommer att fungera som nån slags tidskapsel en dag när barnen vill återuppleva sin barndom - då kan de läsa den här och minnas hur det var.

Lena L

2010-03-21

Spännande och lättläst. MJ är duktig på att få ihop det i slutet. Killar hennes bägge kommissarier. De är garanterat vanliga människor av kött och blod.

harriet karlsson

2009-11-01

Lättläst

Camilla Forssén

2009-10-08

Helt OK deckare helt i hennes tidigare böckers anda. Gillar hennes sätt att skriva men boken lämnar en del frågor hängandes i luften.

gustaf j

2009-09-12

Trist historia, går att läsa om man gillar gotland. Läste den för två veckor sen och har redan nästan glömt bort vad den handlade om...

Therese Lennhager

2009-09-02

Nja, den här håller inte måttet! Flera av de tidigare böckerna är MYCKET bättre...

Ciccis bokblogg

2009-08-29

De första böckerna av Marie Jungstedt tycker jag var riktigt bra. Nu tog det in på tredje cd:n innan första mordet skedde. Riktigt seg! Men en kanon uppläsare som vanligt, Katarina Ewerlöf.

Marina Trenkoska

2009-08-06

Tycker att Jungstedt börjar tappa mer och mer. Var inte överdrivet svårt att lista ut vem mördaren är... Hoppas på en uppryckning framöver, för de första böckerna var verkligen bra!

Maria Larsson

2009-08-06

Jag har verkligen tyckt om Jungstedt tidigare böcker om Knutas och Gotland. Hon har en förmåga att kunna beskriva både de fantastiska miljöerna på ön och personerna på ett varmt och trovärdigt sätt.
Den här boken känns dock som den är skriven under tidspress och inte alls lika genomtänkt. Sedan förstör hennes dåliga research om flygvärdinneyrket mycket av intrigen för mig - en detalj som förhoppningsvis går andra läsare förbi som inte är insatta.
Dessutom är det en del frågor i boken rörande själva intrigen som man aldrig får svar på. Till exempel hur det kommer sig att en samling människor åker på semester tillsammans och helt plötsligt visar det sig att en av dem har jobbjour och det då är den mest naturliga sak i världen som ingen ifrågasätter?

Den är väldigt lättläst och texten flyter på, men det tar ungefär halva boken innan det faktiskt händer någonting.

"Den dubbla tysnaden" gör sig nog bäst som sommardeckare i hängmattan.

Maria Larsson

2009-08-05

Den svagaste boken hittills i serien. Känns som att den är skriven under tidspress och inte genomtänkt på vissa ställen.

Anna Ljungdahl

2009-08-02

Mycket bra bok. Den har allt man kan begära av en deckare. En stark fyra.

Karin Karlsson

2009-07-10

Mari Jungstedt gör en inte besviken. Detta är spännande och lättläst. Perfekt sommarläsning!

Anne-Lie Månsson

2009-07-10

Bättre än föregångaren. Tätare, mer sammanhållen och klart läsvärd.

Kristine Hedén

2009-07-08

En suverän ljudbok. Spännande och inte så komplicerad. Det gör inget om man råkar tänka på va man ska äta till middag en stund, man hänger med ändå.

Yvonne Larsson

2009-07-05

Mycket bra, får en att fundera om vem och framför allt varför.

Lotta Grafström

2009-07-03