Den du söker finns inte här

Öström, Mia

| 2010

Florence Nightingale sitter i en garderob. Hon har haft en vecka på sig att ta sitt livs svåraste beslut men hon har inte haft tid att tänka. Om en timme måste hon svara. Ja. Eller nej. Hur många gånger kan man sortera silver och linne? Hur många dagar kan man ägna sig åt högläsning? Hur långt sträcker sig plikterna mot ens familj och deras förväntningar, och var börjar det egna livet? Flo lever i en priviligierad men strängt reglerad tillvaro. Få saker är passande och många direkt olämpliga, för att inte säga stötande. Att skapa ett eget utrymme vid sidan av allt som är förutbestämt är närmast omöjligt. Hon vill göra något med mening, men vad och för vem? För familjen är Flos längtan märklig, till och med skrämmande. Föräldrarna rådfrågar läkare och arrangerar utlandsresor, men ingenting hjälper. Nu går det inte heller att vänta längre. Frågan hon ställts inför kräver ett svar. Den...

Anna Hedenstedt

2015-12-10

Fint berättat om en kvinnas (Florence Nightingale) instängdhet och livskval, men lite för abstrakt för min smak. Fast jag blir nyfiken på den verkliga historien om Florence, som jag inte vet mer om än att jag kan sammanfatta det i en mening.

Ruth Lezz

2011-05-01

Känslan av att vara instängd och snärjd i något som inte var menat är hela tiden närvarande i det poetiska språket. Boken utspelar sig i huvudet på Florence Nightingale vars vägval skapade bryderi för omgivningen.

Scoff O

2010-08-17

Helt förföriskt språk och luftigt upplägg. En bok som väcker intresse för Florence Nightingales levnadsöde.

Kristina Simar

2010-08-16

Recension av Mia Öströms bok Den du söker finns inte här

Boken är utgiven på Norstedts förlag och innehåller 160 sidor.

Mia Öström är född 1966 och växte upp i Umeå. Hon har tidigare publicerat noveller i tidskrifter och antologier. Till vardags arbetar hon som copywriter och bor i Uppsala. Den du söker finns inte här är hennes romandebut.

Handling: Florence Nightingale lever ett priviligerat liv med sin mamma, pappa och sin sjuka lillasyster i ett stort hus – en hall, ett sällskapsrum, ett kök, ett tvättrum, en frukostmatsal, en vanlig matsal, en salong, ett bibliotek, femton sovrum och tjänarnas kammare.
Det ska inventeras av linne och silver. Läggas i olika högar – det som ska lagas och det som ska kasseras. Det ska planeras för festen till barnen i byn, med kakor, presenter och lekar. Det ska också planeras middagar och fester med olika familjer. Detta är flickornas och kvinnornas bestyr, men det intresserar inte Florence. Hon vill ta hand om sjuka människor. Hon vill hellre laborera med olika örter som ska bota vissa sjukdomar.

Hon värnar särskilt om den sjuka pojken Joseph som har hög feber. Hon vill ta hem honom till sig för att sköta om honom. Hon försöker förklara för hans mamma att det är viktigt med luft och att det bör vädras ofta i det rum som sjuka befinner sig i, men blir inte betrodd. Florence vill inte att Joseph ska till sjukhuset, för då kommer han att dö. Förmodligen har han scharlakansfeber, hans symptom tyder på detta och Florence vet hur man ska bota denna sjukdom.

Hennes längtan att ta hand om sjuka skrämmer hennes omgivning. Föräldrarna rådfrågar läkare och skickar henne utomlands, men ingenting hjälper. Florence återkommer alltid med sin längtan att få hjälpa sjuka.

En otroligt vacker skriven debutroman av Mia Öström. Den liknar mer poesi än en vanlig roman. Ordens formuleringar är helt strålande och det sägs mycket mellan raderna. Det är säkert de som är syftet med romanen. Boken innehåller korta kapitel och ibland är det text bara på hälften av sidorna. Jag blev väldigt förälskad i romanen och är väldigt nyfiken på vad Malin Öström kommer att skriva om nästa gång. Jag kommer att hålla koll på nästa utgivning, för jag vill helt klart följa hennes skrivande.

Betyg 4/5 Kristina Simar