Den döende detektiven

Persson, Leif GW

| 2010

Lars Martin Johansson, i sin krafts dagar chef för Rikskriminalen, legendarisk mordutredare och bland sina kolleger känd som mannen som kunde se runt hörn. Numera är han pensionär och lever ett annat liv än då. Fast se runt hörn kan han fortfarande. Stockholm i början på juli, Johansson har åkt in från landet för att uträtta ärenden. På vägen åter faller han för frestelsen att göra en avstickare till Sveriges bästa korvkiosk på Karlbergsvägen. För vem orkar köra bil till landet på fastande mage? När han tre dygn senare kvicknar till liv ligger han på intensiven på Karolinska sjukhuset drabbad av en blodpropp i hjärnan sekunden innan han skulle hugga tänderna i sin grillade Zigeunerwurst med surkål och fransk senap....

Jag känner mig rätt kluven till boken. Å ena sidan välskriven med en hyfsat spännande historia som jag vill veta mer om hela tiden. Å andra sidan en väldigt irriterande gubbe med attitydproblem i huvudrollen. Lars ska väl porträtteras som en god man och är det väl på sitt sätt också. I en svartvit värld. Men han är även en man som inte ger andra något tolkningsutrymme gällande händelser, relationer eller livet i stort. Problem som är stora för många bagatelliseras utifrån hans egna perspektiv. Det är många "bra karlar" med som får lite större privilegier än de kvinnor som mest verkar ha som roll att lyda. Lite motsägelsefullt är det då det inte gäller alla. Nåja, det är ju en karaktär i en bok och inte någon jag egentligen behöver dras med men ändå gör han mig rätt uppretad och jag vill mest sparka honom i baken.

Maria Lindh

2017-07-10

Överraskning!
Jag hade hört mycket om denna bok. Läs den! sa de. Jag tvekade. Jag hade försökt mig på GW vid ett flertal tillfällen, och misslyckats. Somnat. Dött den mentala tristess-döden.
Men denna bok fullkomligt älskade jag. Välskriven, klurig och underhållande. Spännande vet i katten, men det spelade liksom ingen roll.
Det enda minuset med detta bok är att jag tänkte - ja, men kanske man ska läsa en till av GW:s nyare? Nej, det ska man inte. Detta är, just nu, i mina ögon det enda mästerverket.

R 2014

2016-01-18

Jag håller helt med om det Skrotmagnet skriver i sin kommentar. För det första är det tröttsamt att huvudpersonen påminner så mycket om GW själv. Hans passioner är mat, jakt och att lösa brott. Dessutom är han likt GW på väg att mer eller mindre äta i hjäl sig. Allt tjat om protagonistens eviga måltider är fruktansvärt tröttsamt.

Men än värre är allt tjat om att ja en sån ung och snygg 18-årig flicka skulle ingen man tacka nej till om hon bjöd till. Tala för dig själv du GW!

Johan CB

2015-12-03

rojo Z

2015-07-09

Tyckte om denna boken av Leif GW Persson. Fint berättat och spännande historia.

Cecilia Lt

2015-04-26

Underhållande, realistiskt skriven och ett nöje att läsa.

David H

2014-09-06

Min första GW. Jag är inte hemma i deckar-genren men denna bok gillade jag. Intressant, smart och humoristisk tycker jag passar som beskrivning. Stark trea.

Inger Jonsson

2014-03-18

En bok jag gillade!
Ett grymt brott som utreds - en tragisk sjukdomshistoria - trots allt en hel del komiska inslag.
Utmärkt inläaning

Sara Eriksson

2014-03-09

Bra flyt och blir spännande ganska direkt, men utan dramatik.

Marc Moore

2014-02-25

Ok men inget jag skulle rekommendera.
Halva dialogen uttalad, halva dialogen tänkt, utan situationstecken kan det bli lite tröttande att hålla det isär.
Dessutom dyker både Anna Skipper och Lisbeth Salander upp.
Drygfyndiga dialoger som kan bli lite tjatiga och repetitiva, varför sa jag det nu då.......

2013-12-14

Leif GW Persson är ju en profil som man antingen älskar eller hatar, det går inte att vara ljumt inställd till honom, tror jag. Jag är en av dem som gillar honom och det tog mig hårt när jag läste Den som dödar draken för några år sedan och inte gillade den. Alls. Jag hade i stort sett bestämt mig för att inte läsa mer av GW, men sedan "råkade" jag köpa den här boken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/12/den-doende-detektiven-av-leif-gw-persson.html

Johan Bengtsson

2013-07-24

Suveränt bra deckare med Lars Martin Johansson i huvudrollen. Den är spännande på två plan, för förutom deckarintrigen får man följa
dramat med Johansson sviktande hälsa. Spännande, rolig och med ett fascinerande persongalleri och (mestadels) bra personskildring.
Ett litet minus var delar av slutkapitlen, fast det är svårt att kritisera det utan att avslöja för mycket. Lite Jan Guillou-stuk på det hela,
och det är ingen merit i min värld...

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

Det är nästan som att läsa hans biografi. När du läser hör du GW:s lite släppiga röst. Den är bra.

Kickie Boman

2013-05-04

Kanske inte så enormt spännande som deckare. Men lite sådär mys-pysig berättelse att lyssna på med lagom dos humor också.

Hans Olof Andersson

2013-05-01

Bra berättelse, spännande trots att den nästa helt saknar action.

Björn Math

2012-11-19

Min första GW. Bäckström gör att jag kommer att läsa fler.

Eva Bill

2012-10-04

Första jag läste från GW och jag blev verkligen possitivt överaskad. Nu ska jag bara läsa precis alla andra han har skrivit!!!

Claes Nilsson

2012-07-30

Min första GW, mkt bra skriven men jag tycker storyn är för tunn och jag saknar lite osäkerhet i vem mördaren är, behöver vara lite mer spännande

Sara Wall

2012-06-11

Riktig litterär smörja! Tråkigt att detta var min debutbok i deckargenren. Och vad är detta eviga tjat om Narkos som inte KAN vara mer missanpassat i sammanhanget? Ett fyllo med en påse opiater hade i så fall vart lämpligare. Fick dock spänningskänsla i något kapitel, och det är ju alltid kul.

Nils Thor

2012-03-19

Något mästerverk är det inte. Trött och oinspirerat.

Helena R

2012-01-01

Rörig story och språket tilltalade mig inte.

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Varför envisas Persson med att inte låta gestalterna dua "chefen"?

Anna Nyman

2011-12-26

GW är en av de få deckarförfattare som jag läser återkommande. Han har ett medryckande sätt att skriva och storyn är ofta spännande utan att tappa i vad man i brist på bättre ord får kalla realism. Så också i denna bok. Vad gäller gubbigheten som diskuteras här så håller jag med om att gw skriver om en förhärligad version av sig själv, däremot stör mig inte könsrollerna nämnvärt. Tycker att skillnaden mellan författarens åsikter och de åsikter han låter vissa av sina karaktärer framföra faktiskt framgår ganska tydligt.

Lars Hindgren

2011-11-21

Helt underbart. GW är riktigt bra på att skriva

C L

2011-06-14

Min första G-W, min första ljudbok, och kanske den sista. Det var många år sedan jag läste en deckare, och historien var bitvis intressant, fallerade lite ibland, men jag kunde dock inte lista ut vilken person som hade begått brottet! Och det måste ju få poäng. Däremot tyckte jag personerna var platta och klyschiga. Och språket! Tur att jag inte fysiskt läste den. Vad är det med karl och upprepa enkla fraser, och alla dialoger består av upprepningar. ?Johansson?, sa Johansson. ?Det där var enkelt?, tänkte Johansson. Nej, G-W må vara bra på sitt jobb, men skrivandet var ingen lyckad ide. Fast den var bra på de där extra tråkiga dagarna i arkivet.

Gun Petersson

2011-06-13

Jag uppskattar den lakoniskt hårdkokta tonen och slutet var faktiskt överraskande. Peter Anderssons läsning höjer betyget från 2 till 3.

Jenny sävlund

2011-06-11

Tycker att den var en lite snurrig och märklig bok, men som ändå höll mig fast bara för att få veta vad som händer...

Linnéa Lindahl

2011-06-01

jag blev faktiskt mycket överraskad av Leffe. Jag hade inte läst något av honom innan och hade väl lite förutfattade meningar utifrån hur han ser ut och pratar i Efterlyst. Men han skriver faktiskt bra, han har ett fint och ibland faktiskt känsligt/poetiskt språk.

KR

2011-05-21

Trött. Perssons hjältar spenderar halva boken med att klappa varandra på axeln och spy galla över Bäckström. Men Leif, det är ju Bäckström som gör dina böcker läsvärda? Jag kunde inte bry mig mindre om tråkfarfarn Lars Martin Johansson. Och kan folk FÖR GUDS SKULL sluta att säga "Jag hör vad du säger" hela tiden? Är det ett uttryck som någon faktiskt använder i riktig konversation? En annan svaghet är att boken inte innehåller några som helst moralfilosofiska aspekter. Man tycker att en professor i kriminologi borde kunna formulera sig djupare än "koka lim på fanskapet". Inte för att jag nödvändigtvis misstycker, men jag läser faktiskt böcker för att bli utmanad.

Fredrik Andersson

2011-05-21

SSpännande och kul skriven

Engelska Väninnan

2011-04-30

Det här är min första GWP-bok. Jag låter mig charmas av den här liksom av himself i Veckans Brott. Johansson i romanen har delvis en annan biografi, men visst är det också ett porträtt av författaren. Inte bara en deckare utan också en roman om åldrande och sjukdom.

Ulf Pettersson

2011-04-28

smårolig att läsa, ibland lite långrandig men på det hela taget ok

Fredrik Andersson

2011-04-26

Mycket läsvärd! Jag gillar författarens språk och huvudpersoner.

Jessica Högberg

2011-04-18

Den näst bästa boken av Persson.

Ann Simonsson

2011-04-14

Överraskad`! Bättre än jag förväntade mig. Vissa delar av boken var upprepningar. Svag 4 blev betyget.

Bengt Månsson

2011-04-09

Fascinerande pusseldeckare och inte minst författarens speciella sätt att väva in personernas tankar i texten gör boken till en rosande läsning. Ämnet är förstås mindre roande men börjar inte övergrepp på barn bli lite för vanligt i de senare årens deckare? Lite trist men förutsägbart öde för huvudpersonen. Som djurrättsförespråkare blir jag också lite störd av det lättvindiga resonemanget om älgjakt (liksom av omslagsbilden). Så det får räcka meed en fyra i betyg.

Susanne Rydvald

2011-03-24

För mycket tjat hit och dit, det ständiga "säger han, tänker han" som blir till inte mer än mållösa bla, bla, blas ... såsom sista sidan påminnade om den dåligaste Hollywoodfilmens "happy - end" Ju närmare slutet, desto mer rosa bubblegum.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket bra

Yvonne Larsson

2011-02-11

Första gången jag läste något av GW. Den var bra men gick ändå långsamt att läsa. Vet inte om det beror på att han pratar långsamt, då läste jag långsamt också...

Johanna Björkegren

2011-02-09

Gäsp.....

Elin Möllerstedt

2011-01-10

Välskriven kvalitetsdeckare som det går en på dussinet av. Lätt humoristisk underton och det märks att det är en sakkunnig person som beskriver polisens arbete.

Jonna

2011-01-09

Grymt bra bok som jag rekommenderar väldigt mycket!

Ewa Hammarstedt

2010-12-30

Läs den! Rolig, spännande...

Pär Svensson

2010-12-29

Stabil mcbainare i behagligt tempo.

Stefan Abrahamsson

2010-12-14

underbar och medryckande polistriller

Eva Bommelin

2010-12-13

Väldigt bra bok har läst alla hans böccker.

Catherine Nyström

2010-12-03

Den klart bästa jag läst av GW. Läste i någon av recensionerna att det var en förlegad kvinnosyn. Som den feminist jag anser mig vara så reagerade även jag, men på ett helt annat sätt. Jamenvisst, en taskig kvinnosyn finns hos många grupperingar inom bl a polisväsendet. Vem är förvånad. Att GW skriver om det tycker jag är bra. Samma sak om grabbigheten. GW är en klok snubbe. Han skriver så som han upplevt att den polisiära världen ÄR, inte som han VILL den ska vara. Ser fram emot nästa bok.

harriet karlsson

2010-11-08

Bra , första jag läst av GW.

Magnus Brundin

2010-11-05

Han bara är för bra...

Skrotmagnet

2010-11-01

Jag upplevde det som att vissa huvudpersoner (samtliga manliga) var rätt osympatiska. Kvinnosynen i boken är under all kritik, gubbigheten tar över och kvinnorna beskrivs i nedvärderande ordalag.

Huvudpersonen Johansson gnäller när han "blir behandlad som ett barn" av läkare och vårdpersonal, men drar sig tydligen inte för att tänka "lilla Lisa har blivit stor" om en begåvad kvinnlig kriminalchef. Inte blir det bättre av att hans sprängrika bror Evert i ett avsnitt pekar med hela handen åt hans kvinnliga unga assistent och säger (citat): "Och du håller käften och går ut så jag får prata i lugn och ro med min bror".

Jävligt patroniserande och surgubbig, rent ut sagt.

Handlingsmässigt är ämnet aktuellt och väl uttänkt, det är inte svårt att dra sig till minnes morden på Da Costa och Engla och den fumlighet och inkompetens som rådde kring utredningarna. Det är också ett snyggt drag att jämföra Palmemordet med mordet på ett barn med invandrarbakgrund, i det här fallet gällande preskriptionslagen.

Men, snälla alla Sveriges deckarförfattare, ta det här som ett tips för smakfullhetens skull -SLUTA skriva om er själva. Sluta använda er av huvudpersoner som gör att man bara får upp en bild av er i skallen medan man läser. Jag är trött som f-n på att läsa om övermänniskor som har ett entourage av beundrare vars primära uppgift tycks vara att lyda och berömma dem utan att det direkt tillför något till historien.

Annica Bark

2010-10-05

Ja vad ska jag säga?
Jag gillade själv storyn, även om den inte grep tag i mig så som andra böcker om samma ämne gjort. Den hade ett bra tempo och var lättläst utan att vara för dålig.
MEN jag störde mig oehört på dialogen. Jag är som jag skrivit allergisk mot "sa, han/hon/Johansson" och de fanns det för många av i boken, sen så störde det mig oehört att efter de flesta sagda meningar av huvudpersonen Joghansson så lades det till ett "tänkte han", vet inte varför det störde mig så, kanske för att det nog är den första bok jag läste som hade just detta "tänkte" efter många meningar.
Jag gillade karaktärerna i boken, de blev liksom som mina vänner.
Det var en bra bok i stort även om jag ibland blev av någon outgrundlig orsak trött i huvudet av att läsa den.
Dock får boken ett plus för att den inte var förutsägbar, vem den skyldige var kom som ett slag i ansiktet och helt otrippat, den person kom inte in i boken förrän på slutet.
Jag ger den en stark 3a, mer kan jag inte ge den pga dialogen som irriterade mig.

Pernilla Ohlsson

2010-09-30

En bra och läsvärd bok. Tycker dock att det är roligare när Bäckström är med i boken. Jag bara älskar när GW skriver vad personerna tänker. Skrattade högt flera gånger.

Norman Aina

2010-09-21

Helt i min smak och kanske den bästa GW har skrivit.

Thony Glans

2010-09-12

Leif GW Perssons i särklass bästa bok. Hade miljöskildringarna varit lite mer fullgångna så hade den fått fem stjärnor. Nu ligger det på 4.5.

Tarja Ahlgrén

2010-09-09

Det här är boken man smågarvar sig igenom - sicket nöje! GW skriver ju som han pratar och dialogen sitter som ett smäck. Själva plotten är kusligt trovärdig även om avslut inte blir så väldigt spännande. Men det förtar inte läsglädjen, och mord och allt annata elände till trots var det just det jag fick av den här boken - stor läsglädje!

peter lelkes

2010-09-03

Seg och tjatig. Slutet känns inte genomarbetad/genomtänkt

Magnus Hoem

2010-09-01

GW är inte bäst på att skriva djupa känslomässiga böcker.

Kenneth Olausson

2010-08-26

Jag anar genom boken ett stråk av vemod och kanske också sorg över allas vår skröplighet och dödlighet som känns tilltalande. Men själva storyn saknar all trovärdighet och slutet blir rent parodiskt. Det är synd - vi vet ju att mr P kan bättre.

Pia Stendahl

2010-08-25

Första boken jag läste av Leif GW Persson var Grisfestenoch då bodde jag fortfarande kvar hemma (vilket är ett bra tag sen). Sedan dess har jag läst alla Perssons kriminalare. Jag tycker att Den döende detektiven, tillsammans med förra boken Den som dödar draken, hör till hans bästa.

Boken är lite seg i starten men den tar sig och sedan lunkar den på i en behaglig Persson-takt. Det är ingen hets i Perssons böcker men han håller spänningen uppe utan att forcera.

Givetvis har Persson en insikt i svenskt polisarbete som de flesta deckarförfattare inte har och det skapar givetvis trovärdighet. Jag gillar hans sätt att formulera sig och hans dialoger är riktigt bra. Perssons sätt att skriva dialoger och hur karaktärerna tänker har verkligen utvecklats med åren.

Persson har en speciell humor som jag uppskattar även om den är grabbig och ibland arrogant.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Conny J

2010-08-23

Leif GW Persson står i en klass för sig i svensk kriminallitteratur. Ingen, då menar jag ingen, kan mäta sig med honom. Ingen mer än Persson har den insyn i svenskt polisarbete som gör boken trovärdig. Välskriven och bra dialoger.
Har läst alla GW's böcker och tycker nog att dem två senaste är dem bästa.
Hoppas han sitter hemma och skriver på fler böcker. Det lär ju finnas verkliga händelser att inspireras av, och belysa verklighetens problem.
Solklar femma!!

Sam Andersson

2010-08-21

Bokens första häft är tjatig och seg. Den tar sig dock lite mot slutet. Mer än 2 kan man inte ge den.

Lena L

2010-08-21

Den bästa av GWs böcker. Välskriven, spännande och med ett stänk av vemod. Jag älskar karaktärerna och dialogen. GW har spelar i en egen division.

Jonatan GW Persson

2010-08-15

Seriös, sorglig och 100% bra.

Lena Persson

2010-08-14

Hur mycket jag än önskar lyfter den aldrig. Det blir för mycket dussindeckare.