Den dende detektiven

Persson, Leif GW

| 2010

Lars Martin Johansson, i sin krafts dagar chef för Rikskriminalen, legendarisk mordutredare och bland sina kolleger känd som mannen som kunde se runt hörn. Numera är han pensionär och lever ett annat liv än då. Fast se runt hörn kan han fortfarande. Stockholm i början på juli, Johansson har åkt in från landet för att uträtta ärenden. På vägen åter faller han för frestelsen att göra en avstickare till Sveriges bästa korvkiosk på Karlbergsvägen. För vem orkar köra bil till landet på fastande mage? När han tre dygn senare kvicknar till liv ligger han på intensiven på Karolinska sjukhuset drabbad av en blodpropp i hjärnan sekunden innan han skulle hugga tänderna i sin grillade Zigeunerwurst med surkål och fransk senap....

Maria Lindh

2017-07-10

verraskning!
Jag hade hrt mycket om denna bok. Ls den! sa de. Jag tvekade. Jag hade frskt mig p GW vid ett flertal tillfllen, och misslyckats. Somnat. Dtt den mentala tristess-dden.
Men denna bok fullkomligt lskade jag. Vlskriven, klurig och underhllande. Spnnande vet i katten, men det spelade liksom ingen roll.
Det enda minuset med detta bok r att jag tnkte - ja, men kanske man ska lsa en till av GW:s nyare? Nej, det ska man inte. Detta r, just nu, i mina gon det enda msterverket.

R 2014

2016-01-18

Jag hller helt med om det Skrotmagnet skriver i sin kommentar. Fr det frsta r det trttsamt att huvudpersonen pminner s mycket om GW sjlv. Hans passioner r mat, jakt och att lsa brott. Dessutom r han likt GW p vg att mer eller mindre ta i hjl sig. Allt tjat om protagonistens eviga mltider r fruktansvrt trttsamt.

Men n vrre r allt tjat om att ja en sn ung och snygg 18-rig flicka skulle ingen man tacka nej till om hon bjd till. Tala fr dig sjlv du GW!

Johan CB

2015-12-03

rojo Z

2015-07-09

Tyckte om denna boken av Leif GW Persson. Fint berttat och spnnande historia.

Cecilia Lt

2015-04-26

Underhllande, realistiskt skriven och ett nje att lsa.

David H

2014-09-06

Min frsta GW. Jag r inte hemma i deckar-genren men denna bok gillade jag. Intressant, smart och humoristisk tycker jag passar som beskrivning. Stark trea.

Inger Jonsson

2014-03-18

En bok jag gillade!
Ett grymt brott som utreds - en tragisk sjukdomshistoria - trots allt en hel del komiska inslag.
Utmrkt inlaning

Sara Eriksson

2014-03-09

Bra flyt och blir spnnande ganska direkt, men utan dramatik.

Marc Moore

2014-02-25

Ok men inget jag skulle rekommendera.
Halva dialogen uttalad, halva dialogen tnkt, utan situationstecken kan det bli lite trttande att hlla det isr.
Dessutom dyker bde Anna Skipper och Lisbeth Salander upp.
Drygfyndiga dialoger som kan bli lite tjatiga och repetitiva, varfr sa jag det nu d.......

2013-12-14

Leif GW Persson r ju en profil som man antingen lskar eller hatar, det gr inte att vara ljumt instlld till honom, tror jag. Jag r en av dem som gillar honom och det tog mig hrt nr jag lste Den som ddar draken fr ngra r sedan och inte gillade den. Alls. Jag hade i stort sett bestmt mig fr att inte lsa mer av GW, men sedan "rkade" jag kpa den hr boken. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/12/den-doende-detektiven-av-leif-gw-persson.html

Johan Bengtsson

2013-07-24

Suvernt bra deckare med Lars Martin Johansson i huvudrollen. Den r spnnande p tv plan, fr frutom deckarintrigen fr man flja
dramat med Johansson sviktande hlsa. Spnnande, rolig och med ett fascinerande persongalleri och (mestadels) bra personskildring.
Ett litet minus var delar av slutkapitlen, fast det r svrt att kritisera det utan att avslja fr mycket. Lite Jan Guillou-stuk p det hela,
och det r ingen merit i min vrld...

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

Det r nstan som att lsa hans biografi. Nr du lser hr du GW:s lite slppiga rst. Den r bra.

Kickie Boman

2013-05-04

Kanske inte s enormt spnnande som deckare. Men lite sdr mys-pysig berttelse att lyssna p med lagom dos humor ocks.

Hans Olof Andersson

2013-05-01

Bra berttelse, spnnande trots att den nsta helt saknar action.

Bjrn Math

2012-11-19

Min frsta GW. Bckstrm gr att jag kommer att lsa fler.

Eva Bill

2012-10-04

Frsta jag lste frn GW och jag blev verkligen possitivt veraskad. Nu ska jag bara lsa precis alla andra han har skrivit!!!

Claes Nilsson

2012-07-30

Min frsta GW, mkt bra skriven men jag tycker storyn r fr tunn och jag saknar lite oskerhet i vem mrdaren r, behver vara lite mer spnnande

Sara Wall

2012-06-11

Riktig litterr smrja! Trkigt att detta var min debutbok i deckargenren. Och vad r detta eviga tjat om Narkos som inte KAN vara mer missanpassat i sammanhanget? Ett fyllo med en pse opiater hade i s fall vart lmpligare. Fick dock spnningsknsla i ngot kapitel, och det r ju alltid kul.

Nils Thor

2012-03-19

Ngot msterverk r det inte. Trtt och oinspirerat.

Helena R

2012-01-01

Rrig story och sprket tilltalade mig inte.

AnnaMaria Dahln

2011-12-30

Varfr envisas Persson med att inte lta gestalterna dua "chefen"?

Anna Nyman

2011-12-26

GW r en av de f deckarfrfattare som jag lser terkommande. Han har ett medryckande stt att skriva och storyn r ofta spnnande utan att tappa i vad man i brist p bttre ord fr kalla realism. S ocks i denna bok. Vad gller gubbigheten som diskuteras hr s hller jag med om att gw skriver om en frhrligad version av sig sjlv, dremot str mig inte knsrollerna nmnvrt. Tycker att skillnaden mellan frfattarens sikter och de sikter han lter vissa av sina karaktrer framfra faktiskt framgr ganska tydligt.

Lars Hindgren

2011-11-21

Helt underbart. GW r riktigt bra p att skriva

C L

2011-06-14

Min frsta G-W, min frsta ljudbok, och kanske den sista. Det var mnga r sedan jag lste en deckare, och historien var bitvis intressant, fallerade lite ibland, men jag kunde dock inte lista ut vilken person som hade begtt brottet! Och det mste ju f pong. Dremot tyckte jag personerna var platta och klyschiga. Och sprket! Tur att jag inte fysiskt lste den. Vad r det med karl och upprepa enkla fraser, och alla dialoger bestr av upprepningar. ?Johansson?, sa Johansson. ?Det dr var enkelt?, tnkte Johansson. Nej, G-W m vara bra p sitt jobb, men skrivandet var ingen lyckad ide. Fast den var bra p de dr extra trkiga dagarna i arkivet.

Gun Petersson

2011-06-13

Jag uppskattar den lakoniskt hrdkokta tonen och slutet var faktiskt verraskande. Peter Anderssons lsning hjer betyget frn 2 till 3.

Jenny svlund

2011-06-11

Tycker att den var en lite snurrig och mrklig bok, men som nd hll mig fast bara fr att f veta vad som hnder...

Linna Lindahl

2011-06-01

jag blev faktiskt mycket verraskad av Leffe. Jag hade inte lst ngot av honom innan och hade vl lite frutfattade meningar utifrn hur han ser ut och pratar i Efterlyst. Men han skriver faktiskt bra, han har ett fint och ibland faktiskt knsligt/poetiskt sprk.

KR

2011-05-21

Trtt. Perssons hjltar spenderar halva boken med att klappa varandra p axeln och spy galla ver Bckstrm. Men Leif, det r ju Bckstrm som gr dina bcker lsvrda? Jag kunde inte bry mig mindre om trkfarfarn Lars Martin Johansson. Och kan folk FR GUDS SKULL sluta att sga "Jag hr vad du sger" hela tiden? r det ett uttryck som ngon faktiskt anvnder i riktig konversation? En annan svaghet r att boken inte innehller ngra som helst moralfilosofiska aspekter. Man tycker att en professor i kriminologi borde kunna formulera sig djupare n "koka lim p fanskapet". Inte fr att jag ndvndigtvis misstycker, men jag lser faktiskt bcker fr att bli utmanad.

Fredrik Andersson

2011-05-21

SSpnnande och kul skriven

2011-04-30

Det hr r min frsta GWP-bok. Jag lter mig charmas av den hr liksom av himself i Veckans Brott. Johansson i romanen har delvis en annan biografi, men visst r det ocks ett portrtt av frfattaren. Inte bara en deckare utan ocks en roman om ldrande och sjukdom.

Ulf Pettersson

2011-04-28

smrolig att lsa, ibland lite lngrandig men p det hela taget ok

Fredrik Andersson

2011-04-26

Mycket lsvrd! Jag gillar frfattarens sprk och huvudpersoner.

Jessica Hgberg

2011-04-18

Den nst bsta boken av Persson.

Ann Simonsson

2011-04-14

verraskad`! Bttre n jag frvntade mig. Vissa delar av boken var upprepningar. Svag 4 blev betyget.

Bengt Mnsson

2011-04-09

Fascinerande pusseldeckare och inte minst frfattarens speciella stt att vva in personernas tankar i texten gr boken till en rosande lsning. mnet r frsts mindre roande men brjar inte vergrepp p barn bli lite fr vanligt i de senare rens deckare? Lite trist men frutsgbart de fr huvudpersonen. Som djurrttsfresprkare blir jag ocks lite strd av det lttvindiga resonemanget om lgjakt (liksom av omslagsbilden). S det fr rcka meed en fyra i betyg.

Susanne Rydvald

2011-03-24

Fr mycket tjat hit och dit, det stndiga "sger han, tnker han" som blir till inte mer n mllsa bla, bla, blas ... ssom sista sidan pminnade om den dligaste Hollywoodfilmens "happy - end" Ju nrmare slutet, desto mer rosa bubblegum.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket bra

Yvonne Larsson

2011-02-11

Frsta gngen jag lste ngot av GW. Den var bra men gick nd lngsamt att lsa. Vet inte om det beror p att han pratar lngsamt, d lste jag lngsamt ocks...

Johanna Bjrkegren

2011-02-09

Gsp.....

Elin Mllerstedt

2011-01-10

Vlskriven kvalitetsdeckare som det gr en p dussinet av. Ltt humoristisk underton och det mrks att det r en sakkunnig person som beskriver polisens arbete.

Jonna P

2011-01-09

Grymt bra bok som jag rekommenderar vldigt mycket!

Ewa Hammarstedt

2010-12-30

Ls den! Rolig, spnnande...

Pr Svensson

2010-12-29

Stabil mcbainare i behagligt tempo.

Stefan Abrahamsson

2010-12-14

underbar och medryckande polistriller

Eva Bommelin

2010-12-13

Vldigt bra bok har lst alla hans bccker.

Catherine Nystrm

2010-12-03

Den klart bsta jag lst av GW. Lste i ngon av recensionerna att det var en frlegad kvinnosyn. Som den feminist jag anser mig vara s reagerade ven jag, men p ett helt annat stt. Jamenvisst, en taskig kvinnosyn finns hos mnga grupperingar inom bl a polisvsendet. Vem r frvnad. Att GW skriver om det tycker jag r bra. Samma sak om grabbigheten. GW r en klok snubbe. Han skriver s som han upplevt att den polisira vrlden R, inte som han VILL den ska vara. Ser fram emot nsta bok.

harriet karlsson

2010-11-08

Bra , frsta jag lst av GW.

Magnus Brundin

2010-11-05

Han bara r fr bra...

Skrotmagnet

2010-11-01

Jag upplevde det som att vissa huvudpersoner (samtliga manliga) var rtt osympatiska. Kvinnosynen i boken r under all kritik, gubbigheten tar ver och kvinnorna beskrivs i nedvrderande ordalag.

Huvudpersonen Johansson gnller nr han "blir behandlad som ett barn" av lkare och vrdpersonal, men drar sig tydligen inte fr att tnka "lilla Lisa har blivit stor" om en begvad kvinnlig kriminalchef. Inte blir det bttre av att hans sprngrika bror Evert i ett avsnitt pekar med hela handen t hans kvinnliga unga assistent och sger (citat): "Och du hller kften och gr ut s jag fr prata i lugn och ro med min bror".

Jvligt patroniserande och surgubbig, rent ut sagt.

Handlingsmssigt r mnet aktuellt och vl uttnkt, det r inte svrt att dra sig till minnes morden p Da Costa och Engla och den fumlighet och inkompetens som rdde kring utredningarna. Det r ocks ett snyggt drag att jmfra Palmemordet med mordet p ett barn med invandrarbakgrund, i det hr fallet gllande preskriptionslagen.

Men, snlla alla Sveriges deckarfrfattare, ta det hr som ett tips fr smakfullhetens skull -SLUTA skriva om er sjlva. Sluta anvnda er av huvudpersoner som gr att man bara fr upp en bild av er i skallen medan man lser. Jag r trtt som f-n p att lsa om vermnniskor som har ett entourage av beundrare vars primra uppgift tycks vara att lyda och bermma dem utan att det direkt tillfr ngot till historien.

Annica Bark

2010-10-05

Ja vad ska jag sga?
Jag gillade sjlv storyn, ven om den inte grep tag i mig s som andra bcker om samma mne gjort. Den hade ett bra tempo och var lttlst utan att vara fr dlig.
MEN jag strde mig oehrt p dialogen. Jag r som jag skrivit allergisk mot "sa, han/hon/Johansson" och de fanns det fr mnga av i boken, sen s strde det mig oehrt att efter de flesta sagda meningar av huvudpersonen Joghansson s lades det till ett "tnkte han", vet inte varfr det strde mig s, kanske fr att det nog r den frsta bok jag lste som hade just detta "tnkte" efter mnga meningar.
Jag gillade karaktrerna i boken, de blev liksom som mina vnner.
Det var en bra bok i stort ven om jag ibland blev av ngon outgrundlig orsak trtt i huvudet av att lsa den.
Dock fr boken ett plus fr att den inte var frutsgbar, vem den skyldige var kom som ett slag i ansiktet och helt otrippat, den person kom inte in i boken frrn p slutet.
Jag ger den en stark 3a, mer kan jag inte ge den pga dialogen som irriterade mig.

Pernilla Ohlsson

2010-09-30

En bra och lsvrd bok. Tycker dock att det r roligare nr Bckstrm r med i boken. Jag bara lskar nr GW skriver vad personerna tnker. Skrattade hgt flera gnger.

Norman Aina

2010-09-21

Helt i min smak och kanske den bsta GW har skrivit.

Thony Glans

2010-09-12

Leif GW Perssons i srklass bsta bok. Hade miljskildringarna varit lite mer fullgngna s hade den ftt fem stjrnor. Nu ligger det p 4.5.

Tarja Ahlgrn

2010-09-09

Det hr r boken man smgarvar sig igenom - sicket nje! GW skriver ju som han pratar och dialogen sitter som ett smck. Sjlva plotten r kusligt trovrdig ven om avslut inte blir s vldigt spnnande. Men det frtar inte lsgldjen, och mord och allt annata elnde till trots var det just det jag fick av den hr boken - stor lsgldje!

peter lelkes

2010-09-03

Seg och tjatig. Slutet knns inte genomarbetad/genomtnkt

Magnus Hoem

2010-09-01

GW r inte bst p att skriva djupa knslomssiga bcker.

Kenneth Olausson

2010-08-26

Jag anar genom boken ett strk av vemod och kanske ocks sorg ver allas vr skrplighet och ddlighet som knns tilltalande. Men sjlva storyn saknar all trovrdighet och slutet blir rent parodiskt. Det r synd - vi vet ju att mr P kan bttre.

Pia Stendahl

2010-08-25

Frsta boken jag lste av Leif GW Persson var Grisfestenoch d bodde jag fortfarande kvar hemma (vilket r ett bra tag sen). Sedan dess har jag lst alla Perssons kriminalare. Jag tycker att Den dende detektiven, tillsammans med frra boken Den som ddar draken, hr till hans bsta.

Boken r lite seg i starten men den tar sig och sedan lunkar den p i en behaglig Persson-takt. Det r ingen hets i Perssons bcker men han hller spnningen uppe utan att forcera.

Givetvis har Persson en insikt i svenskt polisarbete som de flesta deckarfrfattare inte har och det skapar givetvis trovrdighet. Jag gillar hans stt att formulera sig och hans dialoger r riktigt bra. Perssons stt att skriva dialoger och hur karaktrerna tnker har verkligen utvecklats med ren.

Persson har en speciell humor som jag uppskattar ven om den r grabbig och ibland arrogant.

P www.bokbrus.se kan du lsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Conny J

2010-08-23

Leif GW Persson str i en klass fr sig i svensk kriminallitteratur. Ingen, d menar jag ingen, kan mta sig med honom. Ingen mer n Persson har den insyn i svenskt polisarbete som gr boken trovrdig. Vlskriven och bra dialoger.
Har lst alla GW's bcker och tycker nog att dem tv senaste r dem bsta.
Hoppas han sitter hemma och skriver p fler bcker. Det lr ju finnas verkliga hndelser att inspireras av, och belysa verklighetens problem.
Solklar femma!!

Sam Andersson

2010-08-21

Bokens frsta hft r tjatig och seg. Den tar sig dock lite mot slutet. Mer n 2 kan man inte ge den.

Lena L

2010-08-21

Den bsta av GWs bcker. Vlskriven, spnnande och med ett stnk av vemod. Jag lskar karaktrerna och dialogen. GW har spelar i en egen division.

Jonatan GW Persson

2010-08-15

Seris, sorglig och 100% bra.

Lena Persson

2010-08-14

Hur mycket jag n nskar lyfter den aldrig. Det blir fr mycket dussindeckare.