Den dömdas rop: Del 1 - I dödens skugga

Eidem, Anna

'När hon var klar återvände hon till hallen och kände genast att något var fel. Ivailo mötte henne med ögon som var mörka och hotfulla. Elisaveta fick omedelbart impulsen att ge sig av därifrån, men hann inte reagera förrän hon såg den räfflade jaktkniven blänka till i hans hand.' En prostituerad hittas mördad, men ingen gärningsman går att hitta. Samtidigt blir Marie Hedman, som är på permission från Östra sjukhusets psykiatriska klinik, anklagad för mord på sin sambo. När hoppet verkar ute vänder sig Maries syster, Kristina Bergstrand, till den före detta kriminelle excentrikern Simon Eriksson för att få hjälp. Hon är övertygad om sin systers oskuld, trots att alla andra anser att hon är skyldig. Simons och Kristinas jakt på upprättelse för Marie öppnar dörren till en farofylld undre värld där priset för sanningen är högt. Anna Eidem är en författare av både skönlitteratur och manus för...

3,5/5

Det här är en historia med många lager. Vi får följa flera olika kvinnor som är mer eller mindre sammankopplade i historien. Först får vi historien om Elisaveta som möter sin sista torsk en kväll. En som få känner till något om och som kallas för Ivailo – Vargen.

Marie Hedman får permission från den psykiatriska kliniken och ska fira jul med sin familj. På julafton försvinner hennes sambo Jörgen och när hon åker till stugan för att möta honom slutar allt med att han mördas och hon misstänks för mordet. Hennes syster Kristina blir den som tar på sig att försöka ta reda på vad som händer eftersom hon tycker att utredarna har tagit den lätta vägen ut och att systern häktats på grund av oklara omständigheter. Hon är dessutom övertygad om att Marie är oskyldig till det hon anklagas för. Till sin hjälp har hon bland annat sin pojkvän Kenneth som jobbade med Jörgen.

Förutom dessa tre kvinnor får vi möta Emiliya, prostituerad som försöker vända på sitt liv men som är fast i klorna på den som tog henne till Sverige. Han tvingar henne inte att prostituera sig längre, men får henne att resa över till Danmark för att vara smugglare och ligger med henne när han vill. Som hållhake har han deras gemensamma son. Emiliya får ett brev från Elisaveta med information om Ivailo, och nu försöker hon skapa ett nytt liv med sin nya pojkvän samtidigt som hon ska försöka se till att Ivailo åker in för det han gjort.

Det är ganska många människor att hålla koll på, och länge förstår jag inte varför Emiliyas historia är med i boken. Det är en gedigen bok som det är. Men när jag förstår hur allt hänger ihop, vilket ändå sker ganska fort, tycker jag att det är väldigt snyggt gjort. Jag gillar att det är kvinnor som är i fokus och att det är Kristina som sköter det allra mesta runt att rentvå sin syster. Att hon inte tar skit från vare sig föräldrar, poliser eller blir rädd när det börjar komma hotbilder mot henne själv. Jag gillar att både Kristina, Emiliya och Marie är starka kvinnor, men att de inte är perfekta. Att de är mångbottnade.

Här är det många saker som tas upp som behöver nämnas. Både prostitution, psykisk ohälsa, och smuggling. Jag gillar det. Och jag gillar att det inte tas upp på något anklagande sätt, utan får bara finnas där som viktiga delar i boken.

Jag blandade att läsa e-boken på Storytel och den fysiska boken. På Storytel är den uppdelad i två delar, och det kan jag på ett sätt förstå, för det är en väldigt lång bok. Men samtidigt känns den inte särskilt lång eller svårläst när jag har kommit in i berättelsen och när saker börjar ta fart.

Den stora anledningen till betyget är att jag snabbt kan räkna ut vad det är som händer. Samtidigt som jag känner mig smart, vill jag ändå bli lite mer överraskad än jag blir och hade velat att det skulle ta mycket längre tid för mig att räkna ut det. Ändå tycker jag att det väldigt snyggt gjort på många sätt och vissa saker blir jag väldigt överraskad över.

Språket är bra och lättläst. Och som sagt, när allt tar fart är det svårt att släppa boken även om jag tror att jag vet vad som ska hända. Dels för att det är spännande och dels för att jag såklart vill veta om jag har rätt.

Erikas bokhylla

2020-02-17

"Den dömdas rop" av @annaeidem är spännande, en bok som är lätt att leva sig in i och med intressanta karaktärer.
Mitt betyg : 🌸🌸🌸🌸+/ 5

Handling :
Den prostituerade Elisaveta Nikolova blir brutalt knivmördad av en okänd man som går under det fingerade namnet Ivailo.  Samtidigt under en permission från Östra sjukhusets psykiatriska klinik blir Marie Hedman anklagad för mord på sin sambo och sedermera dömd till rättspsykiatrisk vård i sluten form.  Maries syster Kristina Bergstrand tar på sig uppgiften att försöka få Marie fri från anklagelserna eftersom hon är övertygad om systerns oskuld. Hon får oväntad hjälp av den före detta kriminelle excentrikern Simon Eriksson.
 Det omaka parets privata spaning leder dem fram till det gastkramande slutet som blir lika oväntat som skrämmande.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 Det som gör just denna deckaren unik är att man som läsare får följa två privatpersoner som aktivt söker efter sanningen och inte polisen. Att det dessutom är den dömdas syster och en föredetta kriminell gör att upplägget är annorlunda och sticker ut från andra böcker i samma gengre.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
I den dömdas rop får man följa olika personer och lära känna dem. Karaktärena är väl genomtänkta, liksom handlingen och det blir inte rörigt för läsaren att hänga med. Tvärtom! Däremot vill man inte sluta läsa eftersom man bara vill veta hur allt hör ihop. Som läsare misstänker jag allt och alla på jakten efter vem som är skyldig och som alltid älskar jag när man som läsare får chansen att själv lägga det giganska pusslet och försöka lösa utredningen tillsammans med karaktärern i boken.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
Den dömdas rop är uppdelad i två böcker och man måste läsa bägge delarna för att få öpplösni gen.
Jag läste del ett och tackar för recenssionsexet 🤗🙏❤️ och lyssnade på del 2.
Håller tummarna för fler böcker från författaren.

Evasbokhylla

2019-10-19

En spännande debutbok! En bok som tar upp vad girighet kan göra med människan och vad otrohet kan få för konsekvenser.

Ann Simonsson

2018-12-15

Gillade boken men uppläsaren drar ner betyget

Spännande, gripande och fängslande!

Ewerth Andersson

2018-10-07

Spännande och empatisk. Engagerande. Väntar på nästa bok. Perfekt....även som TV-serie.

Hélène Caulier

2018-09-23

En härlig läsupplevelse! Blev fast i handlingen redan från första sidan och följde sedan den laddade stämningen och envisa kampen för det goda genom Göteborgsmiljöer. En spännande och mycket läsvärd bok!

Johanna Alm

2018-09-18

Så himla bra bok och så spännande! Jag har suttit vaken alldeles för länge flera nätter för att kunna läsa ett extra kapitel. Jag rekommenderar den starkt. Karaktärer man verkligen känner för, miljöer som man nästan kan känna lukten av och en extremt spännande historia!!

SONJA GUBE

2018-09-18

"Den dömdas rop" En spänningsroman jag inte kunde sluta läsa. Blev förälskad i språket, personerna och framförallt den göteborska miljön. Jag har varit på varenda ställe i verkligheten, precis så kändes det. Jag rekommenderar den varmt. Skulle inte förvåna mig om det blir film av denna. En rak och nära skildring av vanliga människor o människor med problem. Läsvärd!

Fia Hendar

2018-09-15

Fantastisk spännande roman med fint flyt i språket och spännande karaktärer som blir väldigt levande och personliga. Jag sträckläste boken i ett dygn. Kunde inte sluta. Otrolig debut. Läs den!

Maria Nygren

2018-09-14

Tack för en mycket spännande läsning!
Den tog mig med på en riktigt spännande historia i en vardaglig värd men samtidigt i en galet vriden underground värld.
Fick följa med på en verklig historia där jag kände att jag var med i händelserna på alla platser som så klockrent beskriver miljöer, stämningar och känslor.
Tycker mycket om systrarnas relation och Kristina som gör allt för Marie som kämpar mot de svarta demonerna. Man får en insikt i den svåra sjukdomen och situationen hon är i. En situation där man inte kan göra sig hörd och trovärdig inför alltför många människor.
Jag blev verkligen fångad........under en hel vecka kämpade jag och längtade efter att få läsa i boken tills jag somnade... efter jobb, matlagning, fotbollsmatcher, umgänge med nära och kära... Boken var så bra upplagd med korta kapitel som jag bara ville ha fler av hela tiden och de tydliga tidsangivelserna - i love it!!