Den döda vinkeln

Kanger, Thomas

Del 3: Elina Wiik. Två unga människor hittas ihjälslagna i en skog utanför Västerås: En svensk kvinna och hennes palestinske pojkvän. I den sanka marken bredvid kropparna hittas en videokamera. När Elina Wiik och hennes kolleger vid Västeråspolisen tittar på filmen ser de att offren lyckats fånga mördarens attack på bild, men ur en död vinkel. Bara hans ben syns. Säpo kopplas in, och förvissade om att mördaren flytt landet, lägger de ned utredningen. Men detaljerna hålls hemliga. Elina Wiik vägrar att tro på Säpos version av vad som hände. Mot sina chefers vilja ger hon sig själv ut på jakt efter den skyldige.

2012-03-30

En bok som växte sig stark. Jag får rakt igenom en känsla av att berättelsen är myket realistisk, och ämnet är något jag tycker kräver uppmärksamhet. Känslan av realism gör boken till en fyra, historien och pusslet är en bra grund som ensamma skulle ge en trea.

Sofia Åkerberg

2010-01-16

Thomas Kanger skriver i efterordet att han inspirerades av en specifik händelse för plotten i den här boken. Kanske är det det som är problemet -- att väva hela handlingen kring något som prompt måste vara på plats kan möjligen ha gjort plotten så pass rörig som den är nu. Det är många namn och kopplingar fram och tillbaka men sällan särskilt engagerande. Till råga på allt börjar Elina Wiiks målinriktning kännas en smula halsstirrig.