Den dagen min dotter blev galen

Greenberg, Michael

| 2009

"Några veckor innan boken skulle ut skickade jag ett exemplar till min dotter Sally. Med en växande oro hade jag skjutit upp detta in i det längsta. Sally hade bett mig att använda hennes riktiga namn i min memoar, men utan att veta dess innehåll. Att skada henne var det jag minst av allt önskade, men på något sätt var det ett svek bara att skriva boken. Jag avslöjade hennes psykos, skildrade i detalj sådant som hade gjort mindre ont om jag varit tyst. Jag har glömt nästan allt som hände den sommaren, någon slags barmhärtig manisk glömska antar jag, berättade Sally för mig.    När Sally hade läst boken ringde hon. Jag kände det som om jag läste om någon annan, en femtonåring som kallades Sally som hade besökt helvetet och som var den enda som inte visste om det. Hur många får en chans att se sig själva på det viset?    Jag kommer ihåg den nervösa bävan jag kände när jag påbörjade...

annika åberg

2012-02-29

Bra skriven bok om hur det är att träda in i en ny värld - världen som de galna o dess anhöriga känner till alltför väl

Emelie

2011-07-14

Jag hade förväntat mig något helt annat av denna bok, och tycker efter att ha läst den att den var ganska platt. Den grep aldrig tag i mig. Språket drar ner väldigt mycket för själva storyn i sig är ganska bra. Sen tror jag det handlar lite om det här med översatta böcker, jag tror att boken hade varit med stämningsfull om man läst den på dess orginalspråk. Dessutom störde jag mig ganska mycket på karaktärerna, hur de resonerade och hur de var som människor, jag tyckte inte riktigt om dem, framför allt inte psykiatrikern och Pat. Jag tänkte först ge den en 1:a, men på grund av att boken var skriven ur ett väldigt bra perspektiv, ur en pappas berättelse, och att den kändes väldigt realistisk och verklighetstrogen speciellt efter att ha läst slutet på boken. Så hur som helst är den värd en 2:a

Sofia Berg

2011-04-12

Här väger jag mellan en trea och en fyra det landar på en trea då bokens språk inte berör mig riktigt på det sättet som historien i sig. Klart läsvärd och tänkvärd bok.

Lite amerikanskt ytlig, men ändå gripande om ett händelse som sätter hela ens existens i gungning.

Sandra Svensson

2010-08-22

fängslande beskrivning om livets plötsliga vändningar. tyckte mycket om den.

Christina Englund

2010-01-22

Rekommenderas både till den som haft liknande erfarenheter och den som "bara" vill förstå. Smärtsamt realistisk skildring av maktlösheten och förvirringen hos de anhöriga till någon som drabbas av psykisk sjukdom.

Mia Frisk

2009-04-24

Det här är en bok som rakt på sak och väldigt utlämnande berättar om hur en far upplever och hanterar att hans 15-åriga dotter drabbas av en akut psykos och behöver hjälp av sluten psykiatrisk vård. Michael Greenberg låter oss känna hans maktlöshet, oro och skuldkänslor och det kaos som hela familjen hamnar i när den psykiska sjukdomen (bipolär sjukdom) bryter ut. Maktlösheten han känner när han ser sin dotter förvandlas till en galen främling framför sina ögon under psykosens påverkan. Oron för hur dottern ska klara framtiden utan att stämplas av omgivningen på grund av sin psykiska sjukdom. Han skildrar sina möten med personal, anhöriga och patienter på den psykiatriska avdelningen som blir den nya vardagen för familjen under en tid. Trots att livet tar en oväntad och kaosartad vändning, visar Greenberg på att livet alltid går vidare om än i en lite annorlunda riktning.

Det är en välskriven bok, skriven med mycket ömhet och kärlek till dottern. Boken ger oss en insikt i hur det är att vara nära anhörig till en person med bipolär sjukdom och Greenberg gör kopplingar till James Joyces kamp för sin psykiskt sjuka dotter. Greenbergs öppenhet bidrar till att öka vår kunskap om bipolär sjukdom och visar att man kan leva ett gott och rikt liv med sjukdomen. Förhoppningsvis kan denna bok bidra till att rasera en del fördomar om psykisk sjukdom. Boken kan varmt rekommenderas.