Den bästa mamman

Molloy, Aimee

En utekväll. Några glas vin. Det skulle inte bli mer än så ... De kallar sig själva för majmammorna , en grupp nyblivna mammor vars barn föddes samma månad. Två gånger i veckan ses de i Prospect Park i Brooklyn för att få lite välbehövlig tid tillsammans. När de bestämmer sig för att gå ut en kväll, till en trendig bar i kvarteret, är de bara ute efter en paus från sin småbarnsvardag. Singelmamman Winnie är tveksam till att lämna sin sexveckorsbebis Midas med barnvakten, men övertalas av de andra. Och just den här heta julikvällen försvinner han från sin spjälsäng. Ett desperat sökande inleds för att hitta honom och under dagarna som följer ställs allt på sin spets: hemligheter avslöjas, äktenskap sätts på prov och vänskap smulas sönder. Aimee Molloys internationella succé är en bladvändare som är omöjlig att lägga ifrån sig.  "Tretton dagar. En oväntad twist. Den bästa mamman...

Evasbokhylla

2019-11-29

En spännande debutbok! En bok om moderskapets enorma krav.

Detta är författarens debutroman. Jag hade väldigt höga förväntningar dels att baksidestexten på boken löt väldigt spännande och att jag hade hört väldigt mycket positivt. Jag gillade början på boken, tyckte om språket , korta kapitel, jag dras med och gillade hur historien byggdes upp men efter ett tag tappar boken mig helt. Jag ska erkänna att jag kämpar med boken och höll på att ge upp vid ett flertal tillfällen. Jag läste klart och och slutet tog sig bra och de var omöjligt att gissa hur upplösningen skulle bli så stort plus för det.

Brabocker_books

2019-08-21

Vem är egentligen en bra mamma? Vad får man göra utan att bli dömd av sin omgivning?
I den här boken, som utspelar sig i Brooklyn, får vi följa en grupp mammor som precis fått sitt första barn. För att stötta varandra bildar de en mammagrupp och kallar sig "Majmammorna". De träffas i parken tillsammans med bebisarna och pratar. Det är: Francie, Colette, Nell, Scarlett, Winnie samt gruppens enda man, Totem. Winnie är den enda som är ensamstående, alla andra lever i par.
Den 4 juli, då deras barn är ca 7 veckor, bestämmer de sig för att ses ute på krogen en kväll utan barn. En kvinna i gruppen känner en barnvakt och på så sätt kan även Winnie följa med. Kvällen blir intensiv och mycket händer. Allt kulminerar då barnvakten ringer och berättar att Winnies son är försvunnen från sin spjälsäng. Polisen kopplas in.
Därefter får man följa de olika mammorna under de kommande två veckorna. Vad är det som har hänt med barnet? Kommer polisen att hitta honom? Vad är det för hemligheter som döljs i gruppen? Hur väl känner de egentligen varandra?
En välskriven bladvändare som håller läsaren på sträckbänken länge.
Jag älskar speciellt hur författaren indirekt tar upp debatten om vad en mamma "får och inte får" göra. Hur dömande omgivningen är och hur andra alltid "vet bäst".
Mycket bra bok som jag varmt rekommenderar!

2019-08-16

Läst så mycket gott om denna så mina förväntningar var antagligen alldeles för höga, för även om den är spännande och oförutsägbar så faller den lite platt. Okej för stunden, men långt ifrån årets bok. Och då är detta min favoritgenre.

Spännande, fascinerande & välskriven!

Gillade😘😘

2019-07-16

Betyg: 4,5 av 5.

Den bästa mamman är den amerikanska författaren Aimee Molloys debutroman. Och det är en mycket bra debut, det tycker jag absolut.

Psykologisk thriller kanske man kan kalla den. Mycket spännande var den, och totalt oförutsägbar.

Tycker den skildrar svårigheterna som moderna mammor ibland har, och även om den är mycket amerikansk och utspelar sig i New York, så kan vi nog relatera till den även här i Sverige.

Som sagt, spännande, oförutsägbar, gripande, lättläst, och lite annorlunda.

Rekommenderas absolut.