Den brinnande petunian

Lundberg, Morgan

| 2022

När änkan Amalia hittar en naken man med minnesförlust vid sin brevlåda ger hon honom kläder och bjuder in på te. Mannen kallar sig för Gabriel och visar sig vara starten på ett oväntat äventyr.  Några dagar senare börjar hennes petunia brinna och Amalia får ett viktigt uppdrag. Emot sig har hon en mirakelutredare utsänd av självaste påven, en granne som verkar vara besatt av en demon och skeptiska bybor. Amalia vänder sig till barnbarnet Martina för hjälp. I denna feelgood där bullbaken ständigt avlöser varandra, får läsaren följa med på en spännande skildring av hur goda och onda makter försöker att få grepp om mänskligheten. Den brinnande petunian är en roman om nytändning på ålderns höst och om vikten av att ta sig tid till att fika.

När änkan Amalia hittar en naken man med minnesförlust vid sin brevlåda, får han kläder och te av henne. Mannen kallar sig för Gabriel och nu börjar starten på ett oväntat äventyr för Amalia. Några dagar senare börjar Amalias petunia att brinna och hon får ett viktigt uppdrag. Alla runt henne är skeptiska och undrar om hon blivit drabbad av något, men barnbarnet Martina som egentligen ska kolla hur det står till med mormor står snart på hennes sida och hjälper till att lösa äventyret.

Hur ska jag börja? Jösses Amalia som man ibland uttrycker sig och i detta fall passar det ju, då karaktären heter just det. Jag har aldrig läst något liknande, vilken mix av precis allt, den är underfundig och fylld med humor samtidigt som den är underhållande, lite skruvad, mysig och varm. Det är godhet och ondska - Gud möter djävulen, änglar och demoner och mitt i allt en tant där mycket fika står i fokus. Det är levande karaktärer och miljöer med rappa dialoger. Det här är en annorlunda bok och det är en härlig röra av feelgood, lite fantasy och övernaturligt, kanske inte den genre jag brukar läsa men väldigt glad att jag gjorde. Vem vill inte komma hem till Amalia på fika?

Maria Larsson

2023-02-27

En bullbakande mormor/profet, en brinnande petunia (av varianten Skylight pink🌸), en ängel, en demon och många, många skopor humor.
Visst låter det som ett lyckat recept?👩‍🍳

Allt detta och så mycket mer hittar vi i den här helgalna, spännande och samtidigt väldigt mysiga romanen av Morgan Lundberg.

"Den Brinnande Petunian" är annorlunda från det mesta som jag har läst på svenska. Den är så kvick och jag skrattade högt flera gånger över hur bisarra saker som händer Amalia och gänget.
Ska jag jämföra med något så är det nog Terry Pratchett och hans ”witty” sätt att skriva på som kommer närmast och för mig, som älskar allt från Terry, är det en stor komplimang att ge🥰

Karaktärerna är härliga och Amalia, den klassiska söta mormorn, är samtidigt en otroligt tuff, orädd kvinna i sina bästa år som man inte sätter sig på i första taget och det älskar jag!

"Den Brinnande Petunian" passar alla som gillar kvickhet och har humor (har du inte det så behöver du inte läsa den din TRÅKMÅNS!😜).

Avslutningsvis så är ”Himmel och plättar!” från och med nu mitt nya kraftuttryck!😍🥞

Hjortronhyllan

2023-02-17

Vilket te passar när man har en naken man i vardagsrummet?
Historien om den gamla gumman Amalia göms av titeln som lovar oss den brinnande petunian. Det är en balanserad feelgood roman med pricksäkra beskrivningar, varma karaktärer och ett förvånande brett, både nutida och dåtida vokabulär. De religiösa referenserna och sluga iakttagelserna agerar som ramar till historien, de är skickligt placerade och bjuder ofta in till ett leende. Det är en mysig, enkel surrealism som printats ner av Lundberg.

Himmel och plättar! Kampen mellan gott och ont, gud och djävulen i en socken utanför Örebro är fantasifullt medryckande. Samtidigt behandlas de existentiella frågor på ett övre plan utan att stjäla uppmärksamhet. Tyvärr är det i karaktärernas konversationer boken tappar, det är finurligt men brist på riktiga känslor likt en flaska smaksatt mineralvatten som tappat sin kolsyra. Även vissa nyckelmoment får passera utan att det adresseras av antagonisten och lämnar mig som läsare lite snuvad på en kavalkad av twistar.

Lundberg knyter dock ihop säcken på ett elegant och klipskt vis. Den brinnande petunian kategoriseras som feelgood men jag väljer att placera den som en “Kandidat till framtida animefilm-facket” Den klär sig bra i den kappan med sin humor, mörker och gammal magisk teknik.

Passar verkligen rabarberte när man har en naken man i sitt vardagsrum? Jag tror på rabarberte med lite grädde i.

Varm, smart & humoristisk

WOW! Vilken bok det här är. Fantastiskt och kvickt språk och med ett härligt driv. Boken är välskriven och lättläst.

Fantastiska karaktärer och med helt underbar humor. Och efter varje kapitel så slutar det med en cliffhanger som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken för man vill bara veta vad som ska hända.
Boken innehåller även mycket tanke och satir, en härlig kombo.
Sen är ju omslaget otroligt vackert också.

En bok som är en av dom bästa jag läst i den här kategorin.
Kan verkligen rekommendera dig att läsa!

Bokdaling

2023-02-03

Det första som slår mig är den underfundiga humorn. Dialogerna mellan karaktärer är roliga och kvicka.
Huvudkaraktären som är en äldre kvinna är bedårande underbar i all sin underfundighet. Hon är betydligt mer än en mysig liten mormor.
Demoner och änglar i en härlig röra gör den här feelgooden till något helt nytt och annorlunda.
Med en twist av fantasy så är den ändå jordnära och realistisk på sitt sätt.

Bokens språk är lätt och sidorna bara flyger fram.

Mija Jansson

2023-01-08

Finurlig humor och fascinerande berättelse i en fantastisk kombination. En riktig bladvändare. Läs!

Annika Hemingstam

2023-01-03

En nutidsaga och ett modernt julevangelium, skrivet med både humor och klokhet! Boken är en riktig bladvändare och passar perfekt att läsa nedkrupen i fåtöljen, tillsammans med en kopp te. Jag vill läsa mer när jag nått sista sidan, både om bokens karaktärer och kanske även andra verk av författaren,

Adi Besic

2023-01-03

Mycket spännande och fascinerande. Bara fortsatte läsa! Kul att hitta en sån pärla till bok på måfå! Vill läsa mer av författaren!

Jan Carlson

2022-12-27

Fascinerande och finurlig skröna som man läser med ett leende på läpparna. Författaren har skapat ett galleri av personer som är lätta att tycka om (med ett undantag). Ser mycket fram mot en uppföljare!

Jörgen odehök

2022-12-27

Denna bok sträckläste jag och hade roligt hela vägen från pärm till pärm. Spännande, humoristisk, halvt galen, kryddad med övernaturliga inslag som i berättelsen känns lika självklara som att ta en fika - något som för övrigt är ett väldigt viktigt inslag. Boken ger en genomgående feelgoodkänsla samtidigt som den håller läsaren på spänn, för spännande är den verkligen också. De som gillar exempelvis Arto Paasilinna kommer att älska denna.

Stefan Hoog

2022-12-22

En mycket underhållande bok som ger en del tankeställare till hur mycket bättre världen skulle kunna vara om man var mer öppensinnad i tolkningen av gamla budskap, men nu är det dags för lite eftermiddagsfika.

Malin Isaksson

2022-12-16

Jag kunde verkligen inte lägga ifrån mig denna feelgood-bok. Författaren har lyckats blanda humor med underfundighet med mycket målande detaljer och miljöbeskrivningar.
Ser verkligen fram emot uppföljaren och kan verkligen rekommendera denna bok.

Agnetha Bjuggmark

2022-12-14

Har sträckläst denna underbara bok, som är kryddat med feelgood, äventyr, en gnutta kärlek, där även det onda försöker förstöra det goda. En sån fruktansvärd välskriven bok, och hade även lite småroligt när jag läste denna, lagom långa kapitel som gjorde att ”man ska läsa ett kapitel till ”.
Kan verkligen rekommendera denna varmt 😊

Ulrika Alm Bergvall

2022-12-13

Det är inte varje dag en bok är så extraordinärt finurlig och samtidigt så fylld med det vardagliga och jordnära, och där karaktärerna känns så genuina. Men det stannar inte där. Boken sätter fingret på samtidens dilemman, men på ett sätt som ger läsaren hopp om framtiden. Den här boken tar läsaren på en inre resa till glada minnen, men ställer också frågor om vad som är viktigt i livet. Inget är givet och förutsägbart och läsaren liksom halkar, rinner, glider och rullar fram i berättelsen med en sådan fart att man inte märker att man läser och kanske är det bokens magi som smugit sig ut till verkligheten? Till sist är man bara fylld med denna boks värme, underfundighet och humor. Givetvis väntar jag otåligt på en fortsättning, men jag skulle så gärna vilja vara med!

Jenni Lennse

2022-12-09

Jag brukar inte läsa speciellt mycket feelgood men hade stort utbyte av denna bok. Den är väldigt rolig och underfundig och samtidigt filosofisk. Att hjälten är något så ovanligt som en kvinna som passerat pensionsåldern är ett stort plus. Jag skrattade högt flera gånger och längtar till uppföljaren!