Den blomstertid nu kommer

"Den blomstertid nu kommer" är en omtumlande bok om känslor, fasader och mänskliga hierarkier. Om att försöka hitta sig själv och undvika att gå under i en värld där de vuxna lyser med sin frånvaro. Det är 80-tal, och i centrum står de fyra tonårstjejerna Linda, Anna, Sofi och Sussi som var och en kämpar med att få ordning på sina liv.

Jonny Käll

2019-10-25

Marias roman "den blomstertid nu kommer"tar siin början den sista tiden på högstadiet och ger en mycket trovärdig bild av fyra tjejer som brottas med de hierkier som råder på skolan.Den är skriven med en vardaglig,stabil och rak prosa som emfaserar den verklighet som tjejerna lever under.Den är skriven men en stor inlevelse och texten formligen exploderar och brottas med starka känslor.Vissa av tjejerna lever i en så grym tillvaro att det närmast gör ont att läsa texten.Men som fin sttämningsfull motklang finns det också öar av hopp,vänskap och kärlek.Det är en mycket stark debutroman och jag för min del följer gärna Maria i hennes fortsatta författarskap och hoppas att det är många av er som gör detsamma.Av Jonny Käll

Jonny Käll

2019-10-25

A Bookaholic Swede

2017-10-28

Först vill jag klargöra att jag känner författarinnan, har gjort det i många år. Men, trots detta så försöker jag vara totalt ärlig i denna recension. Jag måste även erkänna att detta gjorde mig lite nervös innan jag började läsa boken. Jag menar det är helt klart enklare att läsa en total främlings bok än någon man känner. Men jag hade tur för ämnet i denna bok kändes inte bara välbekant, utan även också tidlöst.

Handlingen i Den blomstertid nu kommer tar vid under det sista året i nian och handlar om fyra olika flickor som alla på olika sätt kämpar med vardagslivet, plugget och oron inför framtiden. Att handlingen är förlagd till 80-talet ökar bara charmen tycker jag och även om jag gick på högstadiet på 90-talet så kunde jag lätt känna igen mig i många situationer. Det var flera ställen där handlingen verkligen berörde mig, t.ex. när en av flickorna konstant mobbades men alla blundade för det.

Den blomstertid nu kommer är en ungdomsbok men den kan utan tvekan läsas av vuxna och jag är säker på de skulle känna igen sig i situationer i boken. Boken känns som en bra bok att läsa för unga tjejer som kan behöva känna att de inte är ensamma. Stilen och språket i boken var behaglig vilket gör att de som kanske inte alls tycker om att läsa så mycket lätt kan ta till sig av handlingen. Allt som allt är denna bok en alldeles utmärkt debutbok.

Jag vill tacka författaren för recensionsexemplaret som jag fick och detta är min ärliga recension av boken!

Med djup svärta och obarmhärtig äkthet river Den blomstertid nu kommer bort alla eventuella rosa illusioner om tonårstiden. Boken är stundtals obehaglig, men alltid fängslande och viktig för att den är brutalt sann.

Gripande, stark och fängslande!