Den blinde mrdaren

Atwood, Margaret

| 2000

"Tio dagar efter krigsslutet krde min syster Laura av vgen p en bro."S brjar Margaret Atwoods fngslande nya bok. En bedvande, omvxlande lyrisk, upprrande, ironisk och rolig roman - Margaret Atwood nr hon r som allra bst! Vid arton rs lder blev Iris bortgift med en framgngsrik fretagsledare. Nu r hon fattig, ttiotv r gammal och bor kvar i den lilla stad som fre frsta vrldskriget mer eller mindre styrdes av hennes familj. Hon klagar ver sin numera oplitliga kropp och tnker tillbaka p sitt liv, i synnerhet p hndelserna i samband med systern Lauras tragiska, alltfr tidiga dd. Tankarna rr frmst romanen Den blinde mrdaren, som gjorde den unga Laura Chase knd men ocks gav upphov till en sannskyldig kult. Som Iris sjlv sger, lever hon fortfarande i skuggan av Laura.Lauras roman r en vgad krlekshistoria mellan en rik ung kvinna och en vnstersympatiserande...

En helt annorlunda bok/deckare med ett udda par.

Sanna Carlborg

2015-12-24

En svag trea. Boken r toklngsam men nd rtt intressant uppbyggd. Allt faller sakta p plats och de olika berttelserna smlter ihop. Alla karaktrer, inte minst den gamla bittra Iris, knns dock s kalla att jag ocks har svrt att knna ngot.

2015-03-29

En bok att lsa lngsamt! Lite fr mycket ord blir det och det tar lite fr lng tid. Men den r bra och Atwood har ett sprk att gldjas t, underfundiga roligheter droppar ner lite d och d.

Alissa Skazka

2014-06-14

Atwood har ett s fint sprk, s vlformulerat utifrn karaktrerna!

Grel Bylund

2012-10-21

I found the first half of the book quite tedious, not what I would expevt from Atwood. But after that, I found it increasingly intriguing, and harder and harder to put down. 3 for the first part, 5 for the last.

Merja A

2012-01-11

Handlingen utspelar sig under depressionsren i Kanada. I boken ingr flera berttelser, vilket kan komplicera lsningen en aning. Ramberttaren r den ldsta av systrarna Chase. Hon ser tillbaks p sitt liv : barndomen och ktenskapet med en betydligt ldre, iskall, fretagsledare.
Sedan finns romanen: "Den blinde mrdaren"som gavs ut postumt efter Lauras dd. ven den boken innehller en otck historia, uppdiktad som en verklighetsflykt.
En riktig bladvndare!

2010-02-12

En mycket intressant bok som utspelar sig i en industristad nra Toronto. Speglar samhllsutvecklingen och ett spnnande, sorgligt kvinnode.