Den blå hertiginnan

Gregory, Philippa

| 2013

I inbördeskriget som kallas rosornas krig stred två släkter mot varandra. I Den blå hertiginnan möter vi Jaquetta St Pol kvinnan som säkrade tronen för de vita rosorna av York. Legenden säger att Jaquetta St. Pol härstammar från flodgudinnan Melusina, och att det är därifrån hon har fått sin ovanliga gåva. Jaquetta är synsk, i en tid då en kvinna utan vidare kan bli fälld och bränd på bål för trolldom. När Jaquetta tvingas bevittna Jeanne dArcs gruvliga död på bålet inser hon till fullo vad som väntar den kvinna som inte är försiktig med sina förmågor. Men hennes gåva är också eftertraktad. Livet i det kungliga hovet är fullt av intriger och konspirationer, kan Jaquetta förutse hur det ska gå? Hon gifter sig rakt in i hovets innersta cirklar och blir efterhand drottningens förtrogna. Det ser ut som att Jaquetta till slut har hittat en trygg position för sig själv och sin familj. Eller?

Susanne Honkanen

2015-07-14

Denna tyckte jag var en av hennes bättre av de som handlar om rosornas krig.

Katarina Strid

2015-04-12

Vilket händelserikt liv denna historiska kvinna måste ha haft. Philippa Gregory lyfter i sina romaner fram kvinnorna i historien som ofta har förbisetts annars. Det är mycket intressant och lärorikt.

2014-04-06

Denna bok var lika bra som de tidigare
"Läs så förstår ni" =)

Marita Ryen

2013-07-02

Lika bra som tidigare romaner av Philippa Gregory, som handlar om kända kvinnor i England under medeltiden. Romanerna bygger på historisk fakta.