Den banala godheten

Heberlein, Ann

| 2017

Tio år efter Ann Heberleins bästsäljande uppgörelse med den svenska kränkthetskulturen Det var inte mitt fel! En bok om konsten att ta ansvar kommer Den banala godheten. Mångkultur, integration och svenska värderingar.I decennier har Sverige präglats av en banal godhet. Den banala godheten har genomsyrat all offentlig debatt, frodats på kultursidor och påverkat nyhetsrapportering, lamslagit politiker, kastrerat poliskåren och infiltrerat myndigheter. Den banala godheten har hävdat att vi inte får ställa grupper mot grupper, förbjudit allt tal om volymer, gjort förövare till offer, blundat för antisemitism, hedersförtryck, antisocialt beteende och gängkriminalitet. Den banala godheten har lierat sig med kulturrelativism, banat väg för separatism och extremism. Den banala godheten tycker synd om människor istället för att betrakta dem som fria individer med ett eget ansvar. Den...

2018-06-23

Att vara god kan visa sig vara tvärtom!!!

Solveig Andersson

2017-11-26

Insiktsfull och träffsäker. Ann Heberlein gör här en briljant samhällsanalys som få av dagens skrivkunniga skulle våga sej på att genomföra. Fem stjärnor. Läs den!

Maria Pehrson

2017-08-14

Den banala godheten är ett samlat grepp, ett försök att sammanfatta och begripliggöra hur Sverige- en nationell situation, håller på att gå oss ur händerna! Jag vill inte tro, att prestige och stolthet ska vara styrande och bli det som gör att politiker, tjänstemän, akademiker med flera inte vill eller vågar inse att Sverige är på väg att bryta nacken. Här ges ett gyllene tillfälle; med en enkelhet, likt den lille pojken, som utbrast "men han har ju ingenting på sig" visar Heberlein med Den banala godheten hur Moder Svea hamnade uppochner, men också att Sverige, med tydiga regler- som gäller alla, med hushållning av resurser- som bl.a. inkluderar att alla som kan ska försörja sig, med en gemensam och stark vilja, faktiskt kan komma på fötter igen.

Staffan Tjus

2017-06-30

En av de bästa böcker som givits ut i år. Träffsäker samhällsanalys på hög intellektuell nivå. En viktig bok för varje tänkande människa som bryr sig det minsta om sin egen och sina barns framtid i Sverige.

2017-06-28

Sorgligt att läsa. Har verkligen tyckt om de första böckerna av AH, men de två senaste var slöseri med tid och pengar, tyvärr.