Den andra kvinnan

Hendricks, Greer

En av årets stora thrillersuccéer »En djävulskt smart katt-och-råtta-thriller.« New York TimesHon är inte den du tror... Vanessa Thompson har blivit lämnad för en yngre kvinna av sin exmake Richard. Han är nu förlovad med Nellie, och Vanessa är svartsjuk och besatt av sin ersättare. Och av tanken på att till varje pris stoppa deras giftermål. I alla fall är det så det verkar. Den andra kvinnan är en isande thriller som skildrar de komplexa hemligheterna i vad som på ytan varit ett avundsvärt äktenskap och hur farligt det kan vara att ignorera sanningen i kärlekens namn. SARAH PEKKANEN har tidigare skrivit sju bästsäljande romaner på egen hand. Den andra kvinnan [The Wife Between Us, 2018], hennes thrillerdebut tillsammans med Greer Hendricks, blev en omedelbar New York Times Bestseller när den släpptes och den har också valts till en av årets...

2022-06-09

Den andra kvinnan dök upp som en överraskning för ganska många år sedan nu. Jag vet egentligen inte varför den har blivit stående. Beskrivningen låter väl ganska spännande, även om det kanske låter som något man har läst förut. Det enda jag kan skylla på är det där vanliga... så många böcker... Nu blev det i alla fall dags, efter att jag helt enkelt tog med den i min Boktolva.

När jag skulle sätta ihop det här inlägget så upptäckte jag att de allra flesta gillade första halvan mest och att de sedan tyckte att det blev tråkigt. För mig var det helt tvärtom. I de negativa recensioner jag hittade så verkar det ibland som att de har missat själva Grejen (och ja, med stort G).

Jag skulle nog säga att Den andra kvinnan gör den snyggaste upphämtning jag varit med om när det gäller böcker. För mig var det här en bekräftelse på att jag gör rätt som inte ger upp om en bok är för tråkig.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/06/bok-den-andra-kvinnan-av-greer.html

Karin Johansson

2019-11-20

Vill ni läsa en bok som ni tror att ni vet hur den slutar, välj en annan.
Boken var bättre än jag trodde men får en 3a för att det ibland var lite svårt att hålla reda på vilken av fruarnas berättelser man läste.

2019-01-06

Spännande! Tappade lite fart halvvägs in men inte så att den blev seg, bara ändrade karaktär och blev inte fullt lika bladvändande.

Karolin L

2018-12-31

Den bästa bok jag läst 2018. Jag kunde inte lägga den ifrån mig.

2018-10-28

Spännande i den mån att jag vill veta mer, veta vad som händer, vem som styr alla trådar som spretar. Annars läste jag nyss en bok med samma uppbyggnad som hade bättre driv, språk och huvudpersoner som lockade mer. Men helt okej läsvärd.

Spännande, underhållande och fängslande!