Den andra kvinnan

Bohman, Therese

| 2014

Hon arbetar på Norrköpings sjukhus och står längst ner i hierarkin, efter läkarna, sjuksköterskorna och undersköterskorna. Hon återfinns i bespisningen. Men hon drömmer om att en dag bli författare, att flytta någon annanstans och leva ett helt annat liv. En dag när det regnar råkar hon i samspråk med läkaren Carl Malmberg och han erbjuder henne skjuts hem. Det blir startpunkten för en passionerad kärleks­historia mellan en gift man och en älskarinna som drömmer sig bort. Therese Bohman debuterade med den uppmärksammade romanen Den drunknade, som översattes till flera språk. Även hennes nya roman är ett psykologiskt passionsdrama där frågan om makt och sexualitet ställs på sin spets. Men Den andra kvinnan handlar...

2019-05-13

Den andra kvinnan är ju egentligen en standardhistoria som det säkert har skrivits 1000 tals böcker om. Ändå griper Therese Bohmans språk och gestaltning tag i mig. Hennes språk, beskrivning av tankar och dyl. gör hon riktigt bra och skiljer sig därmed från mängden. Klart läsvärd. Stark 3:a

Malena Palmquist

2017-05-22

Hyfsat bra historia. Men det är inte historien som är den behållningen utan gestaltningen av huvudpersonens inre tankar om kärleken, livet, tillhörighet, arbetsliv, studentliv etc.

Zack Simone

2017-05-03

Lite typisk historia utan överraskningar, men ändå med något som är välbekant på ett bra sätt. Som omväxling till all världslitteratur. Lite lagom trist och halvbra svensk litteratur.

2016-09-18

Inte så bra som jag hört att många andra tycker. Lite för mycket beskrivande för min smak men intressant historia och jag kände med huvudpersonen så en stark trea är den värd. Plus att den är lättläst och inte onödigt många sidor.

2016-09-07

Kom aldrig in i den :-(

Maria Myrberg

2016-01-01

Bra story om könsroller och klass. Minus för lite tråkig uppläsning.

Anna Hedenstedt

2015-12-04

Trovärdig och intressant!

Louise Ö

2015-10-17

Spännande och bra bok om hur en ung kvinna faller för en äldre mans uppskattning. Tidsroman!

Charles Lang

2015-07-13

Gillart

2015-06-07

Jag tyckte mycket om huvudkaraktären, och kan även hålla med Therese Bohman rent politiskt. Boken är dessutom ganska bra, även om den kanske är något handlingsfattig. Även uppläsaren Kerstin Andersson var bra! Stark 3:a!

Emma Fägerlind

2014-12-15

Så nära full pott! Fint flytande språk, intressant intrig, en huvudperson jag gärna skulle tillbringa mycket tid tillsammans med. Känner bara lite att den borde ha kunnat ge mig mer, ännu lite mer...

Sofia Grundtman

2014-10-25

"Jag känner mig ensam om kvällarna, det börjar i skymningen. Mitt hjärta sträcker sig som en tom skål mot horisonten

Sofia Grundtman

2014-10-25

"Plötsligt får jag en bild av att jag håller mitt eget öde i händerna. Att jag väger ja mot nej, att det är vid exakt det här ögonblicket jag har möjligheten att få saker att förändras."

Sanna S

2014-09-24

Väl värd att läsa men lämnar inga djupare spår. Stark trea.

Ingrid Selnes

2014-09-19

Oväntat bra bok, inte bara en passionshistoria om otrohet. Jag berörs av språket och personskildringen av jag-personen, hennes medvetenhet om sin plats i hierarkin. En längtande kvinna med författarambitioner och dålig självkänsla. Historien utvecklar sig thrillerartat, slutet är inte det man tror. Klart läsvärd bok.