Den andra dödssynden

Guillou, Jan

"Guillou lustmördar 80-talet i nionde delen av sin imponerande serie." Arbetarbladet"Underhållande historieskrivning ... intressant och initierat" Svenska Dagbladet Det är dags för en ny generation Lauritzen att ta över. Fastighetsbranschen lockar dem och enorma vinster väntar. Eller avgrunden. Samtidigt ställs Eric Letangs advokat­byrå inför helt andra påfrestningar. 1980-talet är decenniet som kommer att skörda rader av oskyldiga offer i rättssalarna.  De vildsint egoistiska stämningarna är på väg att bli det socialdemokratiska folkhemmets svanesång.  Allt kan hända. Och det händer.Den andra dödssynden är den nionde delen i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet, en berättelse om mänsklighetens största, grymmaste och blodigaste århundrade.

2023-05-19

Äntligen är det snart slut på den här serien! De senaste två böckerna har varit så otroligt sega men nu blev det tack och lov lite bättre. Finns mycket jag stör mig på men det tog ändå inte flera månader att läsa den här. Nu känner jag att det finns en chans att jag tar mig an den sista inom överskådlig framtid.

2022-10-03

Synd att en bokserie som ändå började bra med bra historiebeskrivning har övergått till att vältra sig i sina vänsterorienterade åsikter sida upp och sida ner. Betyg 1,5

Linda Svensson

2020-01-03

Fortsatt läsvärd serie men når inte upp till samma nivå som de inledande böckerna.

Jan Svensson

2019-12-26

Når inte riktigt 60- eller 70-talsböckerna. Kan ju bero på att 80-talet var blekare eller att jag minns det lite annorlunda. Författaren får emellertid med mycket av tidsandan men får inte till en lika stark ramhistoria som tidigare. Men den danska utflykten var intressant. Läsvärd, trots allt.

Jan Banan

2019-11-27

Ett gediget arbete av en lysande författare. Dock är det de första fem böckerna i roman-sviten som ger mig det lilla extra.

Katarina Strid

2019-09-29

Jag tyckte denna var ett lyft från föregående, bra berättat men ibland skulle man vilja att berättelsen stannar upp lite och breddas.