Den amerikanska mardrömmen : bakhållet mot kvinnorna

Faludi, Susan

| 2008

BAKHÅLLET MOT KVINNORÖRELSEN Vad finns det för samband mellan terrorattacken mot Word Trade Center 2001 och John Wayne och Doris Day? I artikel efter artikel som publicerades efter attacken hyllades män som hjältemodiga brandmän och soldater medan kvinnor presenterades som hjälplösa, sörjande mödrar och gravida änkor. Varför blev en attacken en förevändning för att återupprätta förlegade hemmafruideal? I Den amerikanska mardrömmen söker Susan Faludi förklaringar bakåt i historien, tillbaka i pionjärtiden på 1700-talet då urtypen för den amerikanske hjälten en stark vit man som försvarar värnlösa mödrar och döttrar från barbariska angripare skapades. Faludi visar hur politikerna, media och populärkulturen i en tid av nationellt hot väckte liv i en falsk myt och på så sätt undvek en seriös debatt om 11 septembers orsaker och långtgående konsekvenser. Susan Faludi är journalist och...

Anna Nyman

2012-09-30

Den första delen är strålande. Faludi berättar lysande om det absurda i det amerikanska samhällets reaktioner efter 11 september. Den andra delen, där en historisk bakgrund ges, är dock betydligt svagare

h4l h4rtl3y

2012-01-23

Stundtals helt brilliant. Med skärpa, engagemang, och stor pålästhet målar Faludi en otäck brist på vilja till självkritik. Där skapandet av myter blir till skapandet av monster. Visserligen blir det lite utdraget på sina ställen. Men totalintrycket, liksom betydelsen, av den kritiska (feministiska) diskussionen gör detta till en oerhört betydelsefull bok.

Stefan Hall

2010-08-24

Susan Faludi har i "Den amerikanska mardrömmen" placerat nyhetsmedia i dess rätta roll i ett demokratiskt samhälle. Hon visar hur beroende vi är av tidningar (eftersom TV-nyheter är uppbyggt kring samma logik som tidningsnyheter) för att få information om vad som sker utanför vår omedelbara närhet.

Vad hon också gör, tyvärr, är att hon presenterar en mycket obalanserad bild av amerikansk media. Hon använder kolumner, ledare och op-eds för att visa att man i USA i en tid av rädsla efter 9/11-attackerna sökte sig bakåt mot omoderna kulturella mallar för accepterade manligheter och kvinnligheter. Det är mycket möjligt att hennes beskrivning är rättvis. Men, hon berättar inte att ledare och liknande texter är de som är de mest ideologiska. Dessutom är de ständigt en del av en pågående diskussion. Nu presenterar Faludi bara utsnitt ur den mest extrema sidan av den diskussionen. För att jämföra i ett svenskt sammanhang skulle man kunna skriva boken och hänvisa till citat av Roland Poirier Martinsson, Maria Abrahamson eller ärkehäxan själv Elise Claeson. Bilden av den svenska kulturen skulle bli i princip lika extrem och gammaldags.

Jag sympatiserar med Faludi och det är mycket möjligt att hennes beskrivning är rättvis. Men, att hon inte presenterar bristerna med källmaterial och metod gör att hon i mina ögon tappar trovärdighet. Läs för all del boken. Den är rak och slagfärdig och sätter fingret på en öm punkt (eller vad som borde vara en öm punkt) i amerikansk kultur.

Louise A

2010-05-24

Ja, den var intressant men inte på långa vägar lika bra som Backlash.

Kaj Westergård

2010-03-21

Jag "visste" ju att media och politiker är falska och sitter i famnen på varandra, men att det var såhär illa...
"a must read".